Obehagliga tips på ny lyssning

Hej.
Jag vill gärna ha tips om vad jag kan lyssna på i appen men jag skulle önska att de tipsen var mer anpassade till just mig. Det skulle underlätta mycket om man kunde klicka bort en del tips, så som det funkar på t.ex. Facebook.

Jag älskar dokumentärer, men får massor av tips om sådana och andra program som handlar om våldtäkt och pedofili. Jag fattar inte varför! Det är det absolut sista jag vill lyssna på och jag mår uppriktigt skitdåligt nästan varje gång jag går in på Hem i appen, för det är massa sånt skit som jag blir tipsad om! Det har plågat mig i många år när sådant dyker upp i t.ex. Tidningar men då är det ju bara att byta sida. Här kommer det fram om och om igen när jag går in på appen och jag kan inte klicka bort det. Snälla hjälp mig bli av med det.

Med vänlig hälsning
Jennie

Kommentarer

  • Hej Jennie!

    Jag vill självfallet göra vad jag kan för att få detta att fungera bättre, och då behöver jag få veta var i appen dessa lyssningsförslag ligger.

    Är det under avdelningen på startsidan som har rubriken Tips för dig, eller dyker det upp oönskade tips även under någon annan av startsidans rubriker?

    Bland startsidans rubriker är det Poddar & program, Teman och Populära avsnitt som i vissa lägen skulle kunna innehålla den typen av innehåll och det är lite olika mekanismer som avgör vad som syns, när det syns och så vidare.

    Möjligheten att kunna dölja vissa tips låter som ett mycket intressant förslag, som jag tar upp med de kolleger som arbetar med att appen ska "bli personligare".
    Annika Webbmaster
  • Tack för ditt svar.

    Jag kan inte se det just nu men det är som en stor ruta överst på Hem. Jag tror det i alla fall. Där är det toppnyheter ibland, men ibland alltså en annan ruta. Det varierar, för ibland får jag leta efter toppnyheterna och ibland är de överst.

    Det kan vara sånt innehåll under andra rubriker också, allihop du beskriver tror jag. Men det värsta är när det är överst, det första man får syn på liksom.

    Jag skriver igen nästa gång det dyker upp så kan jag säga exakt eller skicka en printscreen.
  • Tack!

    Premium-ytan
    Det låter som "appens premium-yta", och ser (bakvägen i vårt publiceringssystem) att vi mycket riktigt har visat innehåll om bland annat övergrepp där. Jag kontaktar de kolleger som bestämmer vilket innehåll vi lyfter fram i denna yta och ber dem läsa det du skriver samt vara varsamma med vilket innehåll vi lyfter på detta vis.

    Populära avsnitt
    När ett lyssningstips av den här typen ligger ute samtidigt som listan med våra mest avlyssnade avsnitt visar upp ett par rätt obehagliga titlar, kan det verkligen bli en slagsida i appen. (I synnerhet om även nyheterna toppas av någon nyhet om övergrepp.)

    Just delen om vad som är mest avlyssnat är förstå inget vi ska vara för klåfingriga med, men om den avdelningen bidrar till att appen får en slagsida åt den här typen av innehåll ("starka dokumentärer" har höga lyssnarsiffror), är det ju inte bra.

    Tips för dig
    Av det du beskriver tror jag inte att det är i denna del av appen de obehagliga avsnitten syns, men om det skulle uppstå problem med dessa tips, och appen rekommenderar sådant du verkligen inte är intresserad av eller rent av tycker är obehagligt, går det att få appen att "glömma din historik" genom att radera app-data och cache. Det går också att stänga av "personliga tips" under InställningarMin sida.

    Jag talade med de kolleger som arbetar med den tjänsten om ditt förslag att det skulle kunna gå att aktivt visa appen vad du inte är intresserad av. Även om det skulle ge oss möjlighet att anpassa appen bättre efter varje enskild lyssnare, är de tveksamma till den metoden. De vill hellre bygga ett rekommendationssystem efter vad vad lyssnare faktiskt väljer att lyssna på, inte vad de eventuellt skulle välja bort.

    I det här fallet förstår vi verkligen syftet, men den typen av funktioner kan förstärka filterbubblor, och vår ambition är att motverka detta genom att lyfta fram olika typer av röster och innehåll.

    (Och om appen bara visar upp elände, så gör vi ju fel. Verkligheten är rik och full av fina händelser. Det ska synas i appen!)

    Tack för att du tog dig tid att formulera denna kritik!
    Annika Webbmaster
  • Vilket bra svar! Tack så mycket för att du tar dig tid att kontakta kollegor och att svara mig.

    Idag dök en sådan stor ruta upp igen (men om matchfixning den här gången), så jag skickar en bild för att visa. Jag vet inte om det är det du menar med premium-yta?

  • Tack!
    Det är just den. När vi har sådant innehåll aktivt i appen, lägger det sig idag mellan "kanal-sockerbitarna" och Toppnyheter, vilket blir lite rörigt, precis som du beskrev:
    ... ibland får jag leta efter toppnyheterna och ibland är de överst.
    Mina kolleger som arbetar med appen berättar att sidtoppen framöver kommer att bli mer ”stabil” med ordningen
    1. Toppnyheter
    2. Megapuff (vilket är ett nytt internt namn på det jag kallar "premium-ytan")
    3. Fördjupande nyhetslistor
    Frågan om "påträngande och obehagligt innehåll" i appen har jag ännu inte hunnit ta med berörd redaktion (däremot med en del andra kolleger - medan jag tog reda på vart det är jag ska vända mig), men jag lovar att jag ska göra det!
    Annika Webbmaster