Fel stream för P1: AllPlay Radio

Jag har en väl fungerande streamingtjänst sedan länge med AllPlay Radio, en släkting till TuneIn. Jag får med en Gramofon-burk tillgång till tusentals sändare. Sedan en tid fungerar inte P1 på 92.4. Detta har hänt förut, av samma orsak. Jag felanmälde då och berättade att ljudet kom först efter att jag bytt ström från 192kbps MP3 till någon av de fyra andra. Man ändrade förbestämda kanalen och sedan fungerade det - några år. Nu måste jag välja "Choose stream" igen innan något hörs.

Kommentarer

  • Tack för att du rapporterade in detta.

    Det här är din gamla felbeskrivning:
    P1 streaming har upphört

    När återkom detta problem? Är det fortfarande MP3-strömmen i hög kvalitet som ger problem, medan exempelvis AAC-strömmen i samma kvalitet fungerar?

    Vilka appar, förutom AllPlay Radio, finns under Music Services i AllPlay (min bild från Youtube är från 2017 och stämmer troligen inte):

    Det jag hoppas är att det ingår någon annan radio-app som fungerar smidigare än AllPlay Radio (i princip TuneinRadio med annat utseende) för att spela upp våra kanaler. Hoppet är dock inte så stort, eftersom AllPlay har satt sitt eget namn på radiotjänsten, och troligen har valt att samarbeta exklusivt med TuneinRadio, det vill säga att det inte ingår några liknande radioappar.

    Om vi inte hittar någon annan radioapp som kan spela våra kanaler, så kan du testa att själv lägga in en länk (custom stream) till önskad ljudström i TuneinRadio. Jag är dock osäker på om den ljudströmmen sen går att nå i AllPlay Radio, och det är svårt att hitta information om detta. Det enda jag har hittat är att det i alla fall har fungerat, men att det var (förhoppningsvis tillfälliga) problem för fyra år sedan:

    Jag hjälper dig gärna om du vill testa detta! Om det går, skapar du en länk till P1 under Favoriter som direkt spelar upp den version av P1 som du själv har valt, till exempel den höga kvaliteten av AAC. Det är lite meckigt att skapa den, och jag vet alltså inte om det fungerar i AllPlay - men om det fungerar behöver du bara göra den manövern en gång, och får sedan ett smidigare sätt att lyssna på P1!

    Annika Webbmaster
  • PS:
    I TuneinRadio-appen för Iphone är AAC 192 kbps fortfarande förvalt, men att ändra till MP3 192 kbps fungerar också.
    Annika Webbmaster
  • Hej! Det är ganska lätt att välja t ex AAC i stället. Men valet blir inte permanent. Vi  stöter aldrig på detta problem i de andra hundratals sändare vi lyssnar på. Det var betydligt mer än två veckor sedan som detta krångel åter uppträdde. Kanske två månader. Vi trodde ni skulle märka det själva denna gång.
  • Vi trodde ni skulle märka det själva denna gång.
    Tack för att ni hörde av er när vi inte verkade ha märkt något. Din felrapport är nämligen den första jag har sett.

    Vi för en dialog med Tunein om hur våra kanaler ligger inlagda i deras databas och att det idag inte finns något bra sätt för oss att ta reda på detta eller att förändra hur våra kanaler ligger inlagda när vi upptäcker problem.

    Mina försök igår visade dock att AAC i 192 kbps är den länk som ligger som förstahandsval i Tuneins mobilapp, och att både den länken och MP3-länken i 192 kbps fungerar som de ska där. Det verkar därmed inte som om det är hos Tunein något har förändrats, utan i själva AllPlay Radio.

    Jag tror tyvärr inte att någon egentligen ansvarar för AllPlay Radio längre och vet inte hur en förändring verkar ha kunnat uppstå nyligen i en app som egentligen inte uppdateras längre:
    Forums - Allplay Dead Product?
    Notice of support termination of internet radio app “AllPlay Radio”

    Som sagt försöker vi hjälpa Tunein att förvalta vårt innehåll bättre. I bästa fall kommer dessa försök att leda till en förbättring hos er - men vi kan tyvärr inte lova något utöver att vi tar med det här problemet i våra samtal med Tunein.
    Annika Webbmaster
  • Jag kan leva med detta lilla omak.
    Jämte TuneIn står också eMbience i "Terms of service", om det kan hjälpa.
  • Hej igen!
    Det är bra att du har hittat möjligheten att använda en annan ljudkvalitet, och att du skrev hit om det så att eventuella andra drabbade kan se det tipset. (Tråden har redan haft flera besökare, och jag hoppas att några av dem är andra AllPlay-användare som har blivit hjälpta!)

    Tyvärr är det dock många lyssnare som inte är så bra på att söka efter information och som inte kommer sig för att kontakta vår support, och de kanske inte kommer på att testa med andra varianter av samma kanal utan ger upp, så det vore bra att kunna lösa problemet mer i grunden.

    eMbience Inc existerar fortfarande, verkar det som. Det är företaget som stod för tekniken bakom AllPlay Radio. Jag hittar en sida om appen här:
    AllPlay Radio by eMbience Inc

    Sidan bekräftar tyvärr den bild jag hade fått, av att appen inte utvecklas och förvaltas. Senaste uppdateringen verkar ha skett för drygt sex år sedan. Det finns en adress för support allplay@embience.com, som jag skriver till, så får vi hålla tummarna för att det finns någon som kan hjälpa oss att förstå vad som har lett till denna försämring.

    Jag har inte stort hopp om att det går att få hjälp den vägen, men det är åtminstone värt att försöka!

    Tack för hjälpen
    Annika Webbmaster
  • Tack Annika! Trevligt att ni bryr er!
    Jag finner det underligt att andra stationer kan avlyssnas med högsta MP3 - kvaliteten. Och att P1 kan avlyssnas på fyra andra tillgängliga kanaler.
  • Jag finner det underligt att andra stationer kan avlyssnas med högsta MP3 - kvaliteten. Och att P1 kan avlyssnas på fyra andra tillgängliga kanaler.
    Det tycker även vi är underligt. Uppenbarligen är det någon skillnad i hur de olika kanalerna ligger inlagda, antingen i Tunein eller i AllPlay. Den skillnaden vill vi på Sveriges Radio förstå så att vi kan lägga in alla kanaler i önskad kvalitet på det vis som fungerar bäst!

    Det går tyvärr inte utan hjälp från de inblandade företagen och därför försöker vi få deras hjälp. Vi har kontakt med Tunein och har bett dem att visa hur länkarna som används för våra kanaler ser ut och i vilken ordning de lika länkarna ligger. Det finns nämligen väldigt många olika sätt att länka till en och samma ljudström, och innan vi kan se vilken länk som idag används för P1 i MP3 192 kbps, respektive för våra övriga versioner av P1, kan vi bara gissa var problemet finns. Har det med http/https att göra? Med spellistor, där länken till en ljudström kan vara M3U, PLS eller sakna spellista? Är det en äldre länk som skickar dig vidare till en annan inaktuell länk som sedan skickar dig vidare till hur länkarna ser ut idag - och dessa "dubbla flyttkort" skapar problemet? Vi vet inte. Och det är frustrerande, för om vi visste, skulle vi ju kunna be Tunein att lägga in länkarna på ett bättre vis!

    Testa gärna om kanalen P4 Plus fungerar direkt hos dig och om det i så fall är MP3 i 192 kbps du får som förstahandsval. Vid andra Tunein-problem har jag nämligen fått intryck av att den kanalen ligger inlagd på ett annat vis än våra övriga kanaler.
    Annika Webbmaster