'Misslyckades skicka in lösningen' var inte nätverksproblem

När man skrivit för mycket i fältet "namn" när man skickar in melodikrysset får man felmeddelande om nätverksproblem istället.
Det tog ett antal veckor innan jag lyckades klura ut vad som var problemet egentligen!

Kommentarer

  • Oj, det visste vi inte!

    Är detta i Melodikryss-appen för Android? Vi vill förstås se om vi dels kan utöka hur många tecken som kan skrivas i de olika fälten, och dels se till att det blir tydliga och korrekta felmeddelanden som hjälper krysslösarna.

    Tack för att du tog dig tid att rapportera in detta!
    Annika Webbmaster
  • Det gäller både androidappen och när man skickar in på webben.
    Jag har ibland skrivit en liten kommentar i namnfältet. Tidigare har det aldrig sett ut att vara något problem, men de senaste veckorna har felmeddelandet om nätverksproblem dykt upp, så det var inte så lätt att förstå vad det hängde ihop med.
  • Tack, då får vi försöka återskapa detta!
    Annika Webbmaster
  • I webbläsaren får jag inget felmeddelande alls, men kan inte skicka in.

    I appen för Iphone får jag ett neutralt felmeddelande:
    Skicka lösning
    Kunde inte skicka in lösningen.
    Pröva igen senare
    [ok]
    Jag ska förstås även se hur det blir i Android-appen.

    Det står inte att det är nätverksrelaterat, men tipset om att testa senare skulle jag nog ha tolkat som att det antingen är problem med min uppkoppling eller problem för Sveriges Radio att ta emot svaret just nu. Att jag skrivit för lång text i ett av fälten framgår alltså inte!

    Här finns det alltså utrymme för förbättringar, men om vi väljer att lägga resurser på att göra dessa förbättringar eller inte, beror på hur svårt det är att förbättra och hur pass många som drabbas. (Jag tror inte att det är speciellt vanligt att lyssnare använder namnfältet för extra kommentarer.)

    Oavsett om vi kommer att förbättra felmeddelandet eller inte, så känner i alla fall vi på supporten till detta nu, och kan därmed tipsa andra lyssnare om att se över så att de inte har skrivit för lång text i något fält!
    Annika Webbmaster
  • I Android-appen ser felmeddelandet ut så här:
    Misslyckades skicka in lösningen
    Du verkar inte ha någon uppkoppling mot internet.
    [Ok]
    Och det är ju, precis som du skrev, ett felaktigt felmeddelande!

    Bra jobbat att du kom på vad som var problemet.
    Annika Webbmaster
  • Samma problem men med den skillnaden att det inte finns någon lösning för mig. Har avinstallerat och återinstallerat appen, bytt nätverk, rensat cachen, rensat all data, skrivit in allt igen men det går iallafall inte att skicka in.

  • Ajdå!

    Tills vi förstått vad som är fel, tipsar jag om att du kan lösa Melodikrysset på mobilen via hemsidan, här:
    https://sverigesradio.se/artikel/los-melodikrysset

    Det mest troliga är att felet på något vis är kopplat till nätverk, eller att appen inte får använda din uppkoppling, så jag börjar med att felsöka i den änden.

    Gå in under mobilens Inställningar och leta upp appen Melodikrysset i P4. Tryck på den för att nå appens inställningar. Där ska det finnas ett alternativ som heter något med "mobildata" som du ska gå in under. Där ska du hitta en inställning Tillåt appen att använda mobildata, som bör vara på och dels kanske det finns en inställning som heter Tillåt användning av bakgrundsdata som nog bör vara på. (Den här appen använder i princip ingen data utom i förgrunden, när du använder den aktivt, så inställningen borde inte behövas - men det finns heller ingen risk med att slå på den och se om det påverkar problemet.)

    Eventuellt finns det även en inställning för att appen ska få använda WIFI och en för VPN. Dessa är i så fall nya för Android 12 på Samsung Galaxy (som jag tycker att det ser ut som om du har). Om dessa finns, så ge appen dessa rättigheter och se om det påverkar felet.

    Återkom och berätta vilka av de inställningar jag nämnde som finns hos dig - och om dessa påverkade problemet!
    Annika Webbmaster
  • Glömde säga att jag testat allt du föreslog (behörigheter alltså). Alla behörigheter var påslagna. Inga VPNer är igång heller. Jag har en Oneplus 9 Pro med Android 12.

    Men jag hittade felet. Jag har en mailadress som slutar på @bag.org. När jag bytte till min @gmail.com så kunde jag skicka in. I andra appar kan jag skicka in saker med referenser till min bag.org-adress (jag provade ett par stycken). Skulle tro att er/t app/system gör någon kontroll av mailadressen som inte inkluderar org eller ännu värre min egen domän bag.org. org är en lite mer ovanlig TLD även om den inte är helt ovanlig. Det kan även vara så att ni har någon markering av bag.org att den inte får skicka/ta-emot mail via era system. Det händer ibland på grund av diverse svartlistor för oss som har egna domäner. Men jag kan inte se att min domän är svartlistad i någon lista.

    Min telefon:
    Enhetens namn
    OnePlus 9 Pro

    Lagring
    102,1 GB används/256 GB

    RAM
    12,0 GB

    Processor
    Qualcomm® Snapdragon™ 888 Octa-core

    Modell
    LE2123

    Android-version

    Versionsnummer
    LE2123_11_C.48

    Basbandsversion
    Q_V1_P14,Q_V1_P14

    Kärnversion
    5.4.86-qgki-g8c4976817b5e
  • Tack för den återkopplingen, som pekar på ett problem jag inte stött på tidigare och vill undersöka innan jag återkopplar till korsord.se. Med tanke på hur länge vi har haft Melodikrysset digitalt och att .org, precis som du skrev, inte är helt ovanligt, så tycker jag att det borde ha framkommit tidigare. Möjligen har korsord.se ändrat någon rutin för hur de verifierar att en adress är giltig.

    När jag har testat att skriva en ogiltig adress så har fältet för e-post markerats, men de adresser jag testat med har haft fel av typen ett mellanslag efter @ och liknande. Här är det ju en i grunden fungerande adress som verkar ge problem!

    Är det okej för dig om jag testar att skicka in en lösning med den adress du angivit här i forumet (som väl är den du fick problem med?) och/eller info och din domän? Jag vill testa i både appen och via webben och se hur det fungerar!
    Annika Webbmaster
  • Absolut. Testa med den. Tack.
  • Vid ett test från kryssplanen på hemsidan, https://sverigesradio.se/artikel/los-melodikrysset , hade jag inget problem att skicka in med den e-postadress du har använt i forumet. Däremot hakade den upp sig på att jag missade att fylla i ortnamnet, men då fick jag ett begripligt felmeddelande om att ett fält inte var ifyllt.

    Vid test med mobil-appen var det inte heller någon problem med en @bag.org-adress, så det förefaller som om det var något annat problem som löstes när du fyllde i en ny adress ...

    Återkom och berätta hur det fungerar efter nästa lördag!
    Annika Webbmaster