'Misslyckades skicka in lösningen' var inte nätverksproblem
När man skrivit för mycket i fältet "namn" när man skickar in melodikrysset får man felmeddelande om nätverksproblem istället.
Det tog ett antal veckor innan jag lyckades klura ut vad som var problemet egentligen!
Det tog ett antal veckor innan jag lyckades klura ut vad som var problemet egentligen!
Följ inlägget
0
följare
Är detta i Melodikryss-appen för Android? Vi vill förstås se om vi dels kan utöka hur många tecken som kan skrivas i de olika fälten, och dels se till att det blir tydliga och korrekta felmeddelanden som hjälper krysslösarna.
Tack för att du tog dig tid att rapportera in detta!
Jag har ibland skrivit en liten kommentar i namnfältet. Tidigare har det aldrig sett ut att vara något problem, men de senaste veckorna har felmeddelandet om nätverksproblem dykt upp, så det var inte så lätt att förstå vad det hängde ihop med.
I appen för Iphone får jag ett neutralt felmeddelande: Jag ska förstås även se hur det blir i Android-appen.
Det står inte att det är nätverksrelaterat, men tipset om att testa senare skulle jag nog ha tolkat som att det antingen är problem med min uppkoppling eller problem för Sveriges Radio att ta emot svaret just nu. Att jag skrivit för lång text i ett av fälten framgår alltså inte!
Här finns det alltså utrymme för förbättringar, men om vi väljer att lägga resurser på att göra dessa förbättringar eller inte, beror på hur svårt det är att förbättra och hur pass många som drabbas. (Jag tror inte att det är speciellt vanligt att lyssnare använder namnfältet för extra kommentarer.)
Oavsett om vi kommer att förbättra felmeddelandet eller inte, så känner i alla fall vi på supporten till detta nu, och kan därmed tipsa andra lyssnare om att se över så att de inte har skrivit för lång text i något fält!
Bra jobbat att du kom på vad som var problemet. Och det är ju, precis som du skrev, ett felaktigt felmeddelande!
Samma problem men med den skillnaden att det inte finns någon lösning för mig. Har avinstallerat och återinstallerat appen, bytt nätverk, rensat cachen, rensat all data, skrivit in allt igen men det går iallafall inte att skicka in.
Tills vi förstått vad som är fel, tipsar jag om att du kan lösa Melodikrysset på mobilen via hemsidan, här:
https://sverigesradio.se/artikel/los-melodikrysset
Det mest troliga är att felet på något vis är kopplat till nätverk, eller att appen inte får använda din uppkoppling, så jag börjar med att felsöka i den änden.
Gå in under mobilens Inställningar och leta upp appen Melodikrysset i P4. Tryck på den för att nå appens inställningar. Där ska det finnas ett alternativ som heter något med "mobildata" som du ska gå in under. Där ska du hitta en inställning Tillåt appen att använda mobildata, som bör vara på och dels kanske det finns en inställning som heter Tillåt användning av bakgrundsdata som nog bör vara på. (Den här appen använder i princip ingen data utom i förgrunden, när du använder den aktivt, så inställningen borde inte behövas - men det finns heller ingen risk med att slå på den och se om det påverkar problemet.)
Eventuellt finns det även en inställning för att appen ska få använda WIFI och en för VPN. Dessa är i så fall nya för Android 12 på Samsung Galaxy (som jag tycker att det ser ut som om du har). Om dessa finns, så ge appen dessa rättigheter och se om det påverkar felet.
Återkom och berätta vilka av de inställningar jag nämnde som finns hos dig - och om dessa påverkade problemet!
Men jag hittade felet. Jag har en mailadress som slutar på @bag.org. När jag bytte till min @gmail.com så kunde jag skicka in. I andra appar kan jag skicka in saker med referenser till min bag.org-adress (jag provade ett par stycken). Skulle tro att er/t app/system gör någon kontroll av mailadressen som inte inkluderar org eller ännu värre min egen domän bag.org. org är en lite mer ovanlig TLD även om den inte är helt ovanlig. Det kan även vara så att ni har någon markering av bag.org att den inte får skicka/ta-emot mail via era system. Det händer ibland på grund av diverse svartlistor för oss som har egna domäner. Men jag kan inte se att min domän är svartlistad i någon lista.
Min telefon:
Enhetens namn
OnePlus 9 Pro
Lagring
102,1 GB används/256 GB
RAM
12,0 GB
Processor
Qualcomm® Snapdragon™ 888 Octa-core
Modell
LE2123
Android-version
12
Versionsnummer
LE2123_11_C.48
Basbandsversion
Q_V1_P14,Q_V1_P14
Kärnversion
5.4.86-qgki-g8c4976817b5e
När jag har testat att skriva en ogiltig adress så har fältet för e-post markerats, men de adresser jag testat med har haft fel av typen ett mellanslag efter @ och liknande. Här är det ju en i grunden fungerande adress som verkar ge problem!
Är det okej för dig om jag testar att skicka in en lösning med den adress du angivit här i forumet (som väl är den du fick problem med?) och/eller info och din domän? Jag vill testa i både appen och via webben och se hur det fungerar!
Vid test med mobil-appen var det inte heller någon problem med en @bag.org-adress, så det förefaller som om det var något annat problem som löstes när du fyllde i en ny adress ...
Återkom och berätta hur det fungerar efter nästa lördag!