Exportera historik och favoriter

Hej!
Finns det nåt sätt att föra över historiken och sparade favoritprogram när man byter telefon?

Är lite irriterande att allt försvinner när man måste installera om.

Tack på förhand!

Mvh / Mathias Berndt

Kommentarer

  • Hej Mathias!

    Gäller detta Iphone eller Android?

    Annika Webbmaster
  • Det gäller Android (Samsung galaxy s7+ till s9+).
  • Hej Mathias,

    det finns tyvärr inget sätt att exportera sitt data från Play i idag. Är det mellan Android-telefoner du byter?
  • Jepp... det är mellan två olika Android-mobiler... ni borde utveckla appen mer!
  • Håller med om att funktionen saknas.
  • Gäller samma sak om man byter från Iphone till Android-telefon?
  • Håller med! Var tvungen att reparera min telefon, nu är all historik borta.
    Någon sorts inloggning vore bra, men en exportfunktion räcker. Typ alla inställningar och historik finns i en speciell mapp som kan kopieras.
  • Hej allesamman och förlåt att vi är lite sega på att svara!

    Att byta mellan Android och Iphone vet jag inte går med bibehållen historik, men jag har för mig att det ska gå att behålla historiken (men inte nedladdade ljudfiler) vid byte av telefon om man laddar hem "samma app" igen från en backup.

    Här vill jag dock för säkerhets skull stämma av med experter på Iphone respektive Android vad som gäller, så att jag inte ger er vilseledande information!

    Jag återkommer alltså inom kort.
    Annika Webbmaster
  • Hej Annika! Det verkar inte vara möjligt på android i alla fall...😔 Hoppas på en utveckling av appen! ✌️
  • Android:
    Det verkar inte vara möjligt på android i alla fall...
    Detsamma säger de utvecklare jag nu har pratat med - men jag har för mig att jag haft kontakt med en lyssnare som hade fått med sig historik och skrev hit för att någon del inte fungerade.

    Om jag återfinner det inlägget eller hör om liknande fall framöver, så försöker jag komma ihåg att tipsa er, åtminstone om det handler om ett tips jag (hyfsat teknisk, men inte app-utvecklare) begriper själv 😀 Det kan nämligen ha rört sig om en lyssnare som själv arbetade med app-utveckling och var inne och rotade i saker vi andra inte bör ge oss in i. Naturligtvis finns det en databas som säkert går att komma åt om man vet vad man gör.

    Nedladdade avsnitt är låsta till enheten så de ska inte gå att flytta. Vi har inte ens rätt att erbjuda nedladdning för allt innehåll om det skulle gå att flytta runt filerna.

    Iphone:
    Här går det faktiskt att få med sig inställningar och historik, om ni installerar appen från en back up i Icloud eller Itunes. (Kanske finns fler möjligheter?).

    Vi har en bugg kopplad till detta. De nedladdade avsnitten ser ut att följa med, men gör det inte. Buggen är alltså att det ser fel ut. Att avsnitten inte följer med är inte en bugg.

    Jag svarade alldeles nyss en lyssnare som hade stött på denna bugg. Han skrev:
    Alla filerna(programmen) jag hade i ”nerladdat” och i ”min lista” finns kvar och allt ser ut som vanligt i min nya iphone. Men inget av programmen/filerna går längre att öppna/lyssna på.
    Flytta sparade program till ny iphone

    Framtiden?
    Hoppas på en utveckling av appen! ✌️
    På lite längre sikt tror jag (utan att kunna lova något) att vi kommer att skapa möjlighet att logga in i våra tjänster, så att historik kan följa med över olika enheter och även mellan olika "plattformar", alltså det Karolina önskar (och lite till - börja lyssna i appen på väg hem från jobbet, fortsätt lyssna via datorn hemma till exempel).

    På kortare sikt kanske den export-funktion Per önskade är mer realistisk, där det går att få med detta utan att vara extremt tekniskt kunnig och rota runt i databaserna.

    Jag framför det som ett förslag till app-teamet!
    Annika Webbmaster
  • Tack för utredningen! Då behöver jag inte grotta själv.
    Hejar på app-teamet!

  • Tack Annika för utförligt svar! Jag hoppas också på framtida utveckling och de funktionerna. 😀
  • Yle Arenan har möjlighet till personlig inloggning och i den spara sina favoritmarkeringar. Dessa följer med mellan telefoner och dessutom finns de även i webbsidessnittet. Även markeringen av antal obesökta avsnitt/klipp följer med mellan enheterna.

    Den funktionen uppskattar jag särskilt mycket just nu när jag varit tvungen att byta telefon.
  • Tack för återkoppling!

    Någon form av inloggningsmöjlighet i stil med den Yle har, skymtar jag i kristallkulan även för Sveriges Radios tjänster.

    I och med att detta dröjer, kommer jag ta upp Pers förslag från januari igen, när Android-teamet väl börjar arbeta som vanligt efter semestrarna:
    Någon sorts inloggning vore bra, men en exportfunktion räcker. Typ alla inställningar och historik finns i en speciell mapp som kan kopieras.
    Just nu har utvecklarna vad de kallade "skelett-besättning", det vill säga att det finns folk på plats som kan lösa akuta problem, men inte nog för ny- eller vidareutveckling av tjänster. Ordet "skelett-besättning" får mig att tänka på Pirates of the Carribean, vilket i sin tur får mig att tipsa om detta avsnitt av Soundtrack i P2 med Johanna Koljonen:
    Pirater på de sju haven (tillgängligt till den 28 september i år)

    (Jag har inte lyssnat själv än, men utgår från att jag gillar det!)

    Trevlig radio-sommar!
    Annika Webbmaster