Hitta Ekots långa sändningar i appen

Jag vill hitta det enklaste sättet att med SR Play appen (på iOS) spela upp den senaste långa nyhetssändningen. Är inte detta ett jättevanligt behov? Jag hittar inget sådant smart sätt och jag vill ju att Appen själv skall veta om det råkar vara Lunchekot eller Morgonekot som är den senaste sändningen. Poängen är att jag som användare inte skall behöva leta mig fram till detta, det borde finnas ett bokmärke/genväg för detta. Eller, tänk om man kunde säga "Hej Siri, spela senaste långa nyhentssändningen från ekot" och Appen jobbade för mig istället för att jag behöver leta/jaga.

Kommentarer

  • Hej Fredrik!

    Du har rätt, det är ett mycket vanligt behov, och det finns ett par olika genvägar.

    Till att börja med behöver du veta att vi har två olika arkiv (flöden) där du hittar Ekots ordinarie sändningar.

    Ekot: få, men långa, sändningar
    Det som är viktigast för dina behov, är arkivet Ekot, med fyra längre nyhetssändningar per dag: ett Morgoneko (klockan 7 på vardagar och på helgen klockan 8), Lunchekot 12.30, Dagens Eko klockan 16.45 och Ekot klockan 22.

    Nyhetsuppdatering från Ekot: fler sändningar av skiftande längd
    Vi har även ett arkiv som heter Nyhetsuppdatering från Ekot där du finner övriga Eko-sändningar, både sådana Ekon som bara är någon minut, och långa som Dagens Eko klockan 17.45.

    Ekot för ditt behov?
    Att leta upp det senaste Ekot ger dig alltså alltid aktuella, långa nyhetssändningar. Även om det ibland inte är den allra senaste längre nyhetssändningen, då en nyare lång sändning ibland kan finnas under Nyhetsuppdatering från Ekot, är det ett bra alternativ för det behov du beskriver.

    Så, hur hittar du snabbt senaste Ekot? Det finns flera sätt, där jag beskriver ett par och hoppas att någon av dessa fungerar bra för dig.

    Startsidan: Nyhetssändningar
    En bit ned på appens startsida finner du rubriken Nyhetssändningar. Där ligger det senaste avsnittet av olika nyhetsprogram, och där finner du det senaste Ekot. (Du behöver bläddra i sidled för att se alla nyhetsprogrammen.)

    Min sida: Nya avsnitt av favoritprogram
    Ett annat sätt är att följa, "hjärtmarkera", Ekot. Då kommer den senaste av de fyra dagliga sändningarna i Ekot att synas på Min sida, fliken Favoritprogram.

    Hör av dig om du vill ha en tydligare beskrivning!

    Sök program: Nyhetssändningar
    1. Välj Sök program i appens nederkant
    2. Välj Senaste nyhetssändningarna
    3. Välj Ekot så når du arkivet med de längre avsnitten.

    Siri - en utveckling som kommer
    Idag fungerar inte det du efterlyser, men det kommer troligen relativt snart. Möjligheten att styra med rösten blir allt bättre.

    Tips: Toppnyheter - alltid uppdaterade nyheter
    Ekots sändningar är anpassade för FM, och är mycket bra. Ekots redaktion gör dock nyheter även i ett annat format, Toppnyheter, som är anpassat efter mobilens möjligheter.

    Toppnyheterna och de andra nyheterna som du hittar under menyvalet Nyheter i appens nederkant består av korta nyhetsklipp som ligger i en spellista så att den ena nyheten följer den andra utan att du behöver ta upp mobilen och trycka dig vidare.

    Det ena ljudklippet följer alltså på det andra, så den vägen når du en ständigt uppdaterad nyhetssändning som sammanlagt blir 15-20 minuter

    Jag tycker att den har en stor fördel framför en vanlig "FM-anpassad" Eko-sändning: Jag kan svepa mig förbi de nyheter jag inte är intresserad av och lätt backa till början av en nyhet om jag inte förstod sammanhanget (exempelvis för att jag var okoncentrerad eller blev störd när jag lyssnade).

    Läs mer om nyhetslistor här:
    Toppnyheter hela dygnet - nya spellistor i Sveriges Radio Play

    Hoppas att du har nytta av tipsen!
    Annika Webbmaster
  • Tack Annika,

    Saker har blivit lite klarare med din bra förklaring. En lite förvirrande sak är att EKOT tycker att 5-minuterssändningar hör till "längre sändningar" vilket jag intuitivt inte tycker stämmer. Dvs, i framtiden när ni får till Siri så att jag kan säga "Spela senaste långa nyhetssändningen" vill jag få minst 15-minuters sammanfattning. Inte en 5-minutare.

    En annan sak som skapar stor förvirring hos mig är denna sida (och nu är vi på webben)

    https://sverigesradio.se/avsnitt/1541183

    Sidan är landningssida för som långa sändningar och lovar "På den här sidan kommer du från och med nu få en komplett bild av nyhetsläget fyra gånger per dygn"

    Samtidigt har den titeln "Så hittar du Ekots korta sändningar" och typ hela första skärmsidan ägnas åt hur man kommer åt dom korta sändningar.... Vilket känns fel om nu sidan är till för oss som vill hitta dom långa. Sen, till sist. Sidan där säger att det är 4 sådana sändningar per dygn, men tittar jag på sidan nu idag (måndag) så ser jag att det listas 5 sändningar för igår söndag. Jag tycker det finns förbättringspotential hur man användarmässigt hittar det man vill både i appen och på webben.

    Hälsningar,
    Fredrik
  • Tack, du har rätt i att "lång sändning" är ett mycket relativt begrepp, och att det är tveksamt om fem minuters-avsnitten bör kallas "längre sändning".

    Korta avsnitt i brist på längre
    Syftet med att dela upp Ekots avsnitt i två olika arkiv/flöden, är dels att vi vill ha ett arkiv som det är enklare att hitta i. Ett annat syfte är att det är avsnitten i "det glesare arkivet med det enklare namnet" som lyssnare når i en del tjänster, exempelvis en internetradio som hämtar innehåll från Tunein, en extern databas med avsnitt och kanaler. En ambition är att "senaste Ekot" även i den typen av tjänster ska vara både aktuellt och substantiellt.

    För att det inte ska bli en för lång lucka mellan Morgonekot och sändningen innan, har vi valt att ta med även ett kvällseko, trots det lite kortare formatet (10 minuter en vardagkväll). Under helgerna har vi med avsnitt som är fem minuter långa, så att det inte blir för glest mellan uppdateringarna. Det finns helt enkelt inte långa avsnitt morgon och kväll på helgen.

    Fyra avsnitt som nu är fem
    Att ett morgoneko och Lunchekot ingår i detta flöde är i princip självskrivet, men sedan har det funnit olika argument för om det bör vara Dagens Eko 16.45 eller Ekot klockan 17.45 som skulle ingå. Så vitt jag hört och läst, är det endast Dagens Eko klockan 16.45 som ska ingå. Att även det senare av dessa längre sändningar under sen eftermiddag-tidig kväll numera ingår i Ekots flöde är alltså en nyhet för mig. Jag tar reda på om det har blivit fel och vi av misstag lägger Ekot klockan 17.45 i "fel flöde", eller om det är ett medvetet beslut som har gått under min radar.

    Om det är fel, rättar vi till det. Är det en medveten förändring, bör jag naturligtvis ändra mina beskrivningar och inte skriva att det är just fyra sändningar per dag.

    Dessutom behöver vi hitta ett sätt att beskriva skillnaden mellan dessa olika flöden som inte utlovar längre sändningar, men som samtidigt är lite rakare och rappare än vad mina svar här blev ... Men hur beskriver vi vilket flöde som ger dig vad?

    Ett "upplysande avsnitt" som skapar förvirring
    En annan sak som skapar stor förvirring hos mig är denna sida (och nu är vi på webben)

    https://sverigesradio.se/avsnitt/1541183

    Sidan är landningssida för som långa sändningar och lovar "På den här sidan kommer du från och med nu få en komplett bild av nyhetsläget fyra gånger per dygn"
    Jag förstår att det blev förvirrat! Den sida du hamnade på är inte en generell landningssida för alla Ekots sändningar. Här har du adressen dit:
    https://sverigesradio.se/ekot

    Du hade hamnat på ett specifikt informations-avsnitt från den 25 juni i fjol, ett avsnitt Ekot spelade in så att synskadade och besökare på plattformar utan text (som röststyrda enheter) skulle ha möjlighet att ta del av att de frekventa uppdateringarna numera flyttat till en annan sida.

    Eftersom varje enskilt avsnitt från ett visst program ger möjlighet att nå alla andra avsnitt från samma programserie, förstår jag att du uppfattade detta som en landningssida. Jämför hur det ser ut på sidan med denna tio år gamla sändning från Ekot. Även under ett så gammalt avsnitt når du de nya avsnitten direkt nedanför.

    Hoppas att detta redde ut mer än vad det rörde till - och tack för att du uppmärksammade oss på att det är fem avsnitt per dygn där jag tror at det ska vara fyra, samt att beskrivningen "längre avsnitt" inte är korrekt!
    Annika Webbmaster
  • Hej igen!
    Jag tar reda på om det har blivit fel och vi av misstag lägger Ekot klockan 17.45 i "fel flöde", eller om det är ett medvetet beslut som har gått under min radar.
    Nu vet jag. Det ska vara så!

    I samband med att P1 nyligen fick en ny tablå blev det lite förändringar i vilka avsnitt som spelas in som "Ekot". Att det numera är fem avsnitt per dygn är den största förändringen.
    Annika Webbmaster
  • Ursäkta för att jag väcker en gammal tråd, men jag har en annan fråga på tal om det där.

    >Ekots sändningar är anpassade för FM, och är mycket bra. Ekots redaktion gör dock nyheter även i ett annat format, Toppnyheter, som är anpassat efter mobilens möjligheter.

    Kan man få tag på toppnyheter eller liknande som podcast? Så man kan få den i sin podcatcher istället för att behöva gå in i appen. Annars är det jag har gjort att prenumerera på Ekot och filtrera så jag bara får 16.45-sändningen.

    Täcker förresten en sändning per dag nyheter från hela dygnet? Det skulle bli väldigt mycket om man också måste lyssna på morgonekot och kvällsekot för att täcka allt.
  • Toppnyheterna finns inte som podcasts och du kan därmed inte nå dem i externa podcatchers.

    Däremot finns de åtkomliga på fler Sveriges Radio-plattformar än mobil-appen Sveriges Radio Play. Dels går de att nå via hemsidan sverigesradio.se (som i sin tur funkar på väldigt många plattformar). Där finns de högt upp på startsidan:

    De Toppnyheter du når den vägen är identiska med de i Sveriges Radio Play.

    På Googles assistent (och, tror jag, i vår tjänst för Alexa), finns det en variant av Toppnyheter som består av endast fem nyheter. De kolleger som tagit fram Google-tjänsten har förklarat varför de är kortare:

    Detta val har vi gjort utifrån Googles rekommendationer på att varje uppdatering bör vara mellan 8 -10 minuter och ej överstiga 15 min. Eftersom inslagen ofta är minst 2 minuter så hamnade vi på 5 st.
    Smart att filtrera fram 16.45-sändningen.
    Täcker förresten en sändning per dag nyheter från hela dygnet? Det skulle bli väldigt mycket om man också måste lyssna på morgonekot och kvällsekot för att täcka allt.
    Den frågan är omöjlig att svara på, men spontant skulle jag säga att 16.45-sändningen täcker in det viktigaste som skett det senaste dygnet, men om du har ett behov av att känna dig helt uppdaterad lyssnar t ex nu (14.20), så är den sändningen nästan ett dygn gammal. Vid händelserika nyhetsskeden är detta alltså möjligen ett problem - men i det läget kan du förstås leta upp senaste Ekot (vilket blir Lunchekot från klockan 12.30).
    Annika Webbmaster