LÖST: felkod:4 på iPad iOS 9.3.5

Hej, har 2 st iPad med iOS 9.3.5 där direktströmning på er webbsida, sedan några dagar tillbaka, inte fungerar. Jag får bara "Ljudet kunde inte spelas (FELKOD:4)". Däremot funkar det bra att köra tidigare sända program. På nyare Apple-produkter, tex min Apple iPad Pro fungerar dock direktströmning bra.
mvh
/Stefan
Visa bästa svaret

Kommentarer

  • Upplever samma problem sedan en tid. IOS 9.3.5 här också.
  • Hej!

    Först vill jag tipsa om ett sätt att lyssna direkt på Sveriges Radio som jag hoppas fungerar trots de problem som uppstått. Se hur det fungerar att använda de länkar till våra kanaler som ni finner här:
    https://sverigesradio.se/artikel/mp3-lankar-som-m3u-128-kbps

    Jag ger länken till P1 som exempel:
    https://sverigesradio.se/topsy/direkt/132-mp3.m3u (länk A)

    Om den länken inte fungerar, så testa samma typ av länk till en kanal, men byt ut https i början mot http, så att detta är P1-länken:
    http://sverigesradio.se/topsy/direkt/132-mp3.m3u (länk B)

    Felet som drabbat er beror på att ett certifikat utanför Sveriges Radio har slutat fungera, vilket har lett till problem för många webbtjänster runt om i världen:
    Computersweden: Utgånget Let’s Encrypt-certifikat ställer till det för flera sajter

    Hos oss på Sveriges Radio är det i synnerhet enheter med Ios 9-någonting som har fått olika typer av fel som vi ännu inte har fått en tydlig bild av.

    Återkom och berätta hur länk A respektive länk B fungerar hos er. Om ingen av länkarna fungerar, så testar vi andra alternativ. Syftet med dessa länk-test är dubbelt. Dels vill vi förstås snabbt hitta ett sätt att lyssna som fungerar medan vi felsöker och dels kommer era svar att hjälpa oss att förstå problemet, så att vi vet hur vi ska lösa detta.
    Annika Webbmaster
  • Hej igen,
    Tack för responsen.
    Ingen av länkarna fungerar tyvärr...
  • Bra med snabb återkoppling!

    Hur går det med denna länk till P1?
    https://sverigesradio.se/topsy/direkt/132.mp3 (länk C)

    Om även den ger problem, så testar vi samma länk, men byter ut https i början mot http, alltså:
    http://sverigesradio.se/topsy/direkt/132.mp3 (länk D)

    Hur gick det?
    Annika Webbmaster
  • ... för att förtydliga lite så blir det en svart skärm, alternativt svart skärm med en Play-symbol. Har även provat lite andra länkar som jag hittat på era sidor tex P2-320k med samma nedslående resultat.
    - Vill också förtydliga att gamla program däremot fungerar utmärkt att spela.

    Ang kompletterande länkar så är resultatet detsamma...
  • ... alternativt svart skärm med en Play-symbol
    1. Får du något felmeddelande som kan ge oss mer information om du trycker på Play-knappen?
    2. Var i världen befinner du dig?
    3. Vilken internetleverantör har du?
    Annika Webbmaster
  • 1. Skärmen är helt non-responsive så det går inte att få någon interaktion den vägen.
    2. Sverige
    3. Gavlenet, fiber.
  • Skärmen är helt non-responsive ...
    Och det är alltså en playknapp när du kommer till sidan, inte en paus-symbol?
    Annika Webbmaster
  • Det är riktigt... en vanlig Play-pil (grånad) i en ring i centrum av skärmen, inte pause. Antagligen bara en indikering att den vill spela upp något men avvaktar input. Om jag tittar på fönstrets status så indikerar den "läser in" vilket torde innebära att sidan inte lästs in fullständig.
    Vid en normal sådan uppspelning så får man ju upp en "bar" med kontroller för spela/pause samt status och Airplay-symbol.
  • Har du möjlighet att koppla upp denna Ipad mot ett annat nätverk?

    Till exempel genom att dela nätverk från en nyare enhet som är uppkopplad mot mobilnätet (om du har tillgång till sådan):
    Dela internetanslutningen från iPad (Wi-Fi + Cellular)

    Gör det någon skillnad? Kan du rent av lyssna från vår vanliga sajt med annat nätverk?
    Annika Webbmaster
  • Inte helt oväntat så är problemet detsamma över annat nät... delade i detta fall över min iPhone och 4G. Min gamla iPad har dessutom fungerat alldeles utmärkt dagligen på er hemsida ända tills för några dagar sedan, kanske det var i fredags det började vilket ju isf tajmar väl med certifikat-problematiken.

    ... sen fungerar det ju bra att köra allt annat material på era sidor, det är bara direktströmning som strular. Ni har inte bytt format nyligen eller lagt till funktioner i spelare?
  • Provade för skojs skull ännu äldre Apple-device med iOS 7.1.2... samma där, FELKOD:4.
    Inget nytt i ärendet?
  • Felet har med största sannolikhet med certifikatet att göra.

    Vi testar ytterligare en variant. Kan du lyssna med denna länk?
    http://http-live.sr.se/p1-mp3-128 (länk E)
    Annika Webbmaster
  • Japp, det fungerar med senaste länken... ser lika ut men nu kan jag trycka play!
    Synd att det inte fungerar på websidan, man vill ju gärna se vad som spelas. Det finns ingen track-funktion med "nu spelas" utan ljud som man kan köra parallellt på annan enhet?
  • Det finns ingen track-funktion med "nu spelas" utan ljud som man kan köra parallellt på annan enhet?
    Testa om vår sida för P1, https://sverigesradio.se/p1 , fungerar på samma enhet, så att du ser vilket program som spelas, även om du lyssnar genom en annan länk.

    Om den inte gör det, så finns P1:s tablå:
    https://sverigesradio.se/tabla.aspx?programid=132

    Löser det behovet?
    Annika Webbmaster
  • Jag får felkod:4 när jag ska spela P4 på min iPad. Vad göra? Jag har iOS 9.3.5
  • Nu när ni vet att det sannolikt hänger på ett certifikat, kommer ni att åtgärda er webbsida för att stödja gamla iOS-device eller struntar ni i det? Jag ser inte fördelen med direktlänkarna, även om de fungerar.
  • Hej igen!

    Det går att uppdatera certifikatet på en äldre Ipad, så att problemen som uppstod den 30 september löser sig!

    Gå med Safari till sidan https://letsencrypt.org/certs/isrgrootx1.pem och följ anvisningarna i de rutor som öppnas för att installera det certifikat ni behöver.

    Beskrivningen kommer från en diskussion hos Apple:
    Ipad 2 IOS 9.3.5 - How to add a new root certificate to the trust store? Wikipedia inaccessible
    Annika Webbmaster
    Bästa svaret
  • Länken funkar ej på min iPad får meddelande, går ej installera pga okänt fel
  • Ok.

    Här finns en annan variant av hur man gör, på en Youtube-film:
    Did internet access on your iPad or iPhone break on 30th September 2021? Here's the fix!

    https://youtu.be/aXd_pmYXLJ8

    Första minuten av denna film beskriver mer vad felet beror på. Den måste man inte hänga med i för att följa lösningsförslaget.

    Hoppas att den metoden fungerar bättre!

    Annika Webbmaster
  • Tack, funkade fint med första länken här!
    Webbsidan med direktströmning funkar också...

    Dock får man lov att godkänna att gå vidare då sidan och certifikatet inte kan verifieras... vilket väl å andra sidan beror på samma fel även  det  ;-)
  • Så bra att det hjälpte, Stefan!

    Claes, om du inte får ordning på certifikatet, så berätta vilken P4-kanal du vill lyssna på, så ger jag dig en alternativ länk som inte påverkas av detta problem.
    Annika Webbmaster
  • Det är två, P4 Göteborg och P4 Väst.
  • Väl bekomme!
    Dessa länkar använder en teknik som inte påverkas av det saknade certifikatet. Hör av dig om du får problem även med dessa!
    Annika Webbmaster
  • Hej ,
    Något måste vara fundamentalt fel när det inte ska gå att lyssna på SR etc på en annars fullt fungerande Ipad. Mycket dåligt av Sveriges Radio att inte kunna åtgärda det. Jag blir fråntagen en tjänst som jag betalar för. Inte rimligt att måsta köpa nya prylar.
    Bergdahl
  • Hej!
    Inte rimligt att måsta köpa nya prylar.
    Jag håller med, och har hjälpt många lyssnare att kunna fortsätta att använda sina äldre Ipads ett tag till. Det går nämligen!

    Som jag skrev den 20 oktober ovan, så kan du själv installera ett nytt säkerhetscertifikat, vilket löser problemet. Gå med Safari till sidan https://letsencrypt.org/certs/isrgrootx1.pem och följ anvisningarna i de rutor som öppnas för att installera det nya certifikatet.

    Testa detta och återkom om du kör fast eller det inte fungerar att uppdatera certifikatet hos dig!
    Annika Webbmaster
  • Hej,
    tack för respons.
    Det certifikatet har gått ut för 9.3.5. Finns att läsa under certificat. Har laddat ned men går ej installera. Har även prövat alla länkar. INget resultat. Det är samma problem med SVT play. Ingenting fungerar. Det kommer upp ett lås framför varje adress. Helt dött.
    Mvh
    Bergdahl

  • Det certifikatet har gått ut för 9.3.5.
    Ja, just därför behöver du installera det nya certifikatet. Bra att du lyckades ladda hem det.

    Vad händer när du försöker installera det? Får du något felmeddelande?
    Annika Webbmaster
  • Hej

    Går inte att installera. Det ligger bara. Inga felmeddelanden eller att certifikatet är installerat.
    /eb

  • När jag gör en uppdatering säger den bara att " iOS 9.3.5 behöver inte uppdateras"

    Under certifikat finns ISRG Root X1  förfaller 4 juni 2035
  • Hej igen,
    efter ominstallation och upptäckt att det finns en ljudinställning " begränsad, automatisk" så visar det sig att det finns bara ljud på "begränsad" inte under automatisk.
    Vi får anse problemet löst efter en massa timmar och knappande.
    Tak för mig.

    MvhBergdahl
  • Ok ... Det borde inte ha någon inverkan på detta problem - men jag är glad att det hade det.

    Tack för att du berättade det!
    Annika Webbmaster