Otydligt hur man startar direktlyssning

"Direkt" verkar betyda olika beroende på typen av program. Direktsända program (t ex Studio1) är i nutid, medan vissa inspelade program startar från början (även om man väljer "Direkt"). Om jag vill lyssna på ett program som börjar klockan 15.00, och väljer "Direkt" klockan 14.50, så spelas det pågående programmet spelas upp från 14.03 - väldigt irriterande.  Hur får jag SR på min iPhone att bete sig som en "vanlig radio"? Om jag vill lyssna på program från början så har man ju oändliga möjligheter genom att gå till "Sök Program".

Kommentarer

  • Hur får jag SR på min iPhone att bete sig som en "vanlig radio"?
    Jag skulle tro att du går en omväg och startar ljudet från tablån, och att denna omväg gör att du egentligen startar "programmet som sänds i P1" istället för att starta "kanalen P1".

    Enklast tycker jag att det är att starta P1 genom att trycka på den fyrkantiga P1-knappen på appens startsida. Då spelas P1 upp direkt. Du kan även gå in under Direkt i appens nederkant och trycka på P1-knappen där. Idag har du troligen tryckt på texten om det program som sänds, eller pilen till höger, vilka tar dig till tablån.

    Eftersom jag själv brukar starta ljudet med knapparna på startsidan, har jag inte tänkt på att det är så otydligt gränssnitt under menyvalet Direkt. Det behöver vi de över, eftersom det skulle behöva finnas någon typ av "play-knapp" som gör det tydligare att du kan starta ljudet där!

    Bra att veta:
    Om lyssningen pauseras, exempelvis för att du får ett telefonsamtal, så startar ljudet från den plats där du blev avbruten. Om du t ex lyssnar på en intressant dokumentär, kan det vara just som du villa att det ska fungera. En annan gång, exempelvis om du lyssnar på P1-morgon och håller koll på tiden med hjälp av vad vi säger i sändning, så kan det ju bli helt fel! I det läget kan du snabbt återgå till "live-läget" med knappen direkt, eller genom att starta om P1:s direktström från antingen startsidan eller via knappen under direkt.

    Jag skrev detta på datorn och hoppas att beskrivningen är begriplig trots att jag inte har lagt in några bilder. Om det är något som jag behöver förklara bättre, så säg till!
    Annika Webbmaster
  • PS: Jag kommer att be de kolleger som arbetar med appens form och funktion att läsa din problembeskrivning, och för att hjälpa dem att snabbt förstå vad saken gäller, så ändrar jag rubriken, från "Direkt" till "Otydligt hur man startar direktlyssning".
    Annika Webbmaster