"Dina nya avsnitt" använder fel publiceringsdatum

Jag följer många olika program och bästa sättet att komma åt dem brukar vara att klicka Min sida --> Nya avsnitt - Visa alla. Denna vy är i stort sätt den enda jag använder eftersom jag vill veta om det kommit ut något nytt av mina favoritprogram. Vyn sorterar avsnitten från de program jag följer efter publiceringsdatum. Fast tyvärr fel publiceringsdatum.

Vyn borde förstås sortera efter när programmen publiceras i appen - det som är relevant för oss podlyssnare. Men tyvärr sker sorteringen istället utifrån när de sänds på radion, vilket ibland kan vara flera veckor framåt i tiden. Ibland kan det t ex ligga en dokumentärserie med sju program överst i flera veckor. Vyn blir då nästan oanvändbar och den besvarar inte huvudfrågan: "Har det kommit ut något nytt av mina favoritprogram?". Vänligen ändra så sorteringen sker efter rätt datum.

Jag använder Samsung S10e och har version 21.11.1 av appen Sveriges Radio Play på Android 11.

Kommentarer

  • Hej igen!

    Beteendet hos "framtidsavsnitt" är verkligen irriterande. Där tror jag att vi har haft en fix så att de avsnitt som har sändningstid i FM som ligger senare än publiceringstiden i appen visserligen listas efter sändningstid, men att de tappar sin "ny-markering" när lyssnaren har varit inne vyn med Nya avsnitt, och inte ligger "gulmarkerade" ända fram till sändningen i FM.

    De nya, gul-markerade avsnitten ska alltid lägga sig överst, så de avsnitt du som använder appen "inte har sett tidigare" ska hamna högre upp än de "nya avsnitt som fanns där redan förra gången du var inne i vyn", vilket gör att dagens färska avsnitt hamnar högre upp än t ex Bildningsbyrån - tänka mot strömmen: Lubbe Nordström – lortsverige, som ska sändas den 29 december, men publicerades i september.

    Därmed skulle framtidsavsnitten fortfarande toppa listan "nedanför de gulmarkerade avsnitten", vilket ju inte är bra, men bättre än nu. Att de lägger sig bland de helt nya avsnitten saboteras ju listan om man följer t ex Spanarna, som ibland har lagt ut massor av nya (fast väldigt gamla) avsnitt på en gång, avsnitt som sedan sänts i FM en gång i veckan.

    Har du Android eller Iphone? Möjligen har den fixen råkat falla bort med någon uppdatering. Eller också har jag missförstått hur det fungerade. Jag har dock för mig att jag verkligen kollade upp att det fungerade på detta vis i både Android och Ios så sent som i somras.

    Grundproblemet, att appen går efter sändningsdatum i FM och inte publiceringsdatum i appen (vilket förstås är det logiska), handlar om att vi får fel typ av data om avsnitten, och ska åtgärdas.

    Tips:
    Du kan ta bort avsnitt från listan med Nya avsnitt genom att öppna det och dra "förloppsindikatorn" till slutet (eller trycka på slutet av tidslinjen så att markören ställer sig där). Inte ens dessa "framtidsavsnitt" räknas som nya när appen anser att du har lyssnat på dem.

    Eller, det är vad jag tror. Uppenbarligen har jag missförstått hur dessa avsnitt beter sig. Om de biter sig kvar trots denna manöver, så berätta det!
    Annika Webbmaster
  • Som har diskuterats i andra trådar så är det inte tillförlitligt vilka avsnitt som har spelats, är nya respektive gamla. Åtminstone inte för mig (använder Android-appen på Samsung S10e). Så ditt förslag på hantering funkar tyvärr inte.

    För en programmerare torde det inte vara alltför svårt att lägga till ett fält "publiceringsdatum" e dy och stoppa in tidpunkten när avsnittet först dyker upp på servern. Skulle uppskattas ifall det ordnades med.

    Vi som skriver i detta forum blir förstås också lite nyfikna hur utvecklingen går till. Särskilt med tanke på att det varit rätt buggigt de senaste 2-3 åren (tyckte appen fungerade bättre förut). Hur många utvecklare är det? Hur ser utvecklingsprocessen ut? (Normalt brukar inte företag berätta sådant men det här är ju SR som lyder under offentlighetsprincip så man har väl typ rätt att begära ut sådan info!?)
  • Särskilt med tanke på att det varit rätt buggigt de senaste 2-3 åren (tyckte appen fungerade bättre förut).
    Det som har skett under den tiden är att Android har förändrats så att appar inte får göra saker i bakgrunden, och väldigt många problem med Android-appen beror på att appen dödas av operativsystemet om du inte skyddar den, genom att undanta den från optimering så här:
    Inställningar -> Appar -> Sveriges Radio Play -> Batteri -> Optimera batteriandvändning -> se till att vår app inte är optimerad
    Som har diskuterats i andra trådar så är det inte tillförlitligt vilka avsnitt som har spelats ...
    Faktum var att jag först idag förstod att även det problemet verkar ha koppling till just batteri-optimering, se slutet av denna tråd:
    Fortfarande problem: spelaren vet inte vilket avsnitt som spelas upp
    Normalt brukar inte företag berätta sådant men det här är ju SR som lyder under offentlighetsprincip så man har väl typ rätt att begära ut sådan info!?
    Faktum är att public service-bolagen (SVT, UR och Sveriges Radio) inte lyder under offentlighetsprincipen, rent juridiskt. Vi är ingen myndighet.

    Här kan du läsa vilka lagar som första hand reglerar vår verksamhet:
    Lagar och regler

    Men hur vi arbetar är på intet vis hemligt, däremot har jag svårt att svara på frågorna. Jag arbetar med support, inte företagskommunikation och att hitta svaren skulle ta lite för mycket tid från mina egentliga arbetsuppgifter. Bara att förstå frågorna tar lite tid. Menar du hur många utvecklare som arbetar med publika tjänster på Sveriges Radio? Hur många som arbetar med apparna? Eller specifikt med Android-appen?

    Vad i utvecklingsprocessen är det du vill veta mer om? Hur vi prioriterar vilka nya funktioner som ska utvecklas? Hur vi prioriterar vilka buggar som är akuta och innebär att vi frångår planeringen och släpper det vi annars hade gjort? Eller hur det ni skriver i forumet når fram till utvecklingsteamen och hur de agerar på det?

    Det som rör just supporten samt kommunikationen mellan utvecklare och lyssnare kan jag försöka svara på, men eftersom frågan (som jag tolkar den) mer är företagskommunikation, inte support, är det Lyssnarservice du i första hand ska vända dig till:
    lyssnarservice@sverigesradio.se

    Lite svepande kan jag berätta att utvecklingen sker i tvärfunktionella och agila team, som i huvudsak sitter i Radiohuset i Stockholm. Ett team arbetar med utvecklingen av sajten, ett med mobil-apparna (där utvecklarna är uppdelade i Ios och Android, men där en del arbete sker gemensamt), ett med våra röststyrda tjänster etc. Viss utveckling sker mer "team-överskridande".

    Ett bra sätt att få veta lite mer om hur utvecklingen på ett företag ser ut, är att läsa platsannonserna (eftersom många företag rekryterar utvecklare och andra "digitala kompetenser").

    Se t ex dessa annonser som presenterar utvecklingsarbetet ur olika vinklar:Se även den senaste public service-redovisningen (pdf) där det bland annat står vilka utvecklingsområden som är prioriterade (poddar, rösttjänster och "framtidens bilar", sidan 62).

    Som sagt, en fråga för Lyssnarservice snarare än supporten - tror jag! Att hjälpa dig att få styr på appen är däremot mitt ansvar, och därför tipsar jag åter om att se till appen inte är optimerad. Om du har stora problem med vår app, är det mycket möjligt att det beror på denna optimering.
    Annika Webbmaster
  • Äsch, du har ju nyligen avoptimerat! Då hoppas och tror jag att det kommer att bli betydligt bättre med informationen om vad som är spelat och inte framöver.

    Tråkig grej:
    Battery optimizations are turned on by default. It is possible the disabled restrictions might get revert after OS update or reboot.
    https://dontkillmyapp.com/samsung
    Uppdateringar kan alltså köra över denna inställning, så om appen börjar bli glömsk eller det uppstår avbrott, kan du behöva avoptimera på nytt.

    Förslag på hur vi på Sveriges Radio bättre hjälper lyssnare att hitta till denna inställning och hur andra appar har löst detta ser jag att du tog upp i en annan tråd, där jag kommer att svara - för det finns absolut mycket vi behöver göra i den vägen!
    Annika Webbmaster