Dela länk till ett ljud från viss tidpunkt

Hej!

Går det att dela en internet länk från SR:s hemsida från en viss bestämd tidpunkt i programmet? Låt oss säga Ekots lördagsintervju från 21 minuter och 30 sekunder in i programmet? Detta går från andra plattformar.
Stort tack för allt fint arbete
Varma hälsningar Markus Selin

Kommentarer

  • Hej Markus!

    Funktionen finns även hos oss, och så här gör du:

    1. Gå till det önskade avsnittets sida, i detta fall hit:
      Mikael Damberg (S): Vi går mot tuffare tider
    2. Klicka på länken dela (se gul markering på bilden nedan):

    3. Då öppnas en vy som ser ut så här, där jag har bockat i "Dela från" och fyllt i 21:30 eftersom inslaget börjar 21 minuter och 30 sekunder in i ljudfilen:

    4. Den länk som då genereras ser egentligen ut som den vanliga länken, men med en "sekundparameter" mot slutet:
      https://sverigesradio.se/avsnitt/mikael-damberg-s-vi-gar-mot-tuffare-tider#1290
      (Värdet 1290 står för att 21 minuter och 30 sekunder blir 1290 sekunder.)
    5. Sidan den länken leder till har en lite annan play-knapp än den vanliga versionen av avsnittet, och där står det Lyssna från tidpunkt: 21:30. Om man startar ljudet med den länken, så är det alltså framspolat till önskad tidpunkt.

    Tack för att du vill dela vårt innehåll! Hör av dig om du inte får det att fungera som jag beskrev.
    Annika Webbmaster

  • Saknar dela vid tidpunkt i SR Play appen.
    Kan Ni ordna det?

  • Tack för detta förbättringsförslag, som jag framför till de kolleger som bestämmer vilka funktioner vi ska lägga resurser på att utveckla.
    Annika Webbmaster
  • Tack :).

  • Hur går det?
    Ligger det långt ner i listan?

  • Önskar att "Dela från:" var automatisk, att aktuell lyssningstid alltid är förinställd.
  • Tack, jag håller med om att det vore en bra funktion med möjlighet att koppla den aktuella lyssningspositionen till delningen!

    Hur går det?
    Ligger det långt ner i listan?
    Ja, olika typer av delningsförbättringar finns inte med bland sådant app-teamet eller hemsidans team arbetar med för närvarande och inte heller bland sånt de har avsatt tid för framöver.

    Det största behovet av att dela vårt innehåll är inte att dela vid en tidpunkt, utan att kunna dela ett visst avsnitt, och det går ju, både i appen och på hemsidan.

    Jag inser nu att jag borde ha visat hur du gör i appen, när du lyssnar på en kanal och vill dela ett avsnitt, för visst är det snarare innehållet (just detta avsnitt av Tankar för dagen) du vill dela, inte tidpunkten (P1-ljudet klockan 06.24 den 31 augusti)?

    Du utgår från det läge du visade ovan, där du ser det avsnitt du vill tipsa om "som en del av P1:s, flöde.

    1. Tryck på avsnittets bild eller text, se markeringen nedan:

    2. Då kommer du till avsnittets sida, där du hittar en trepunktsmeny (se markering) med olika val, däribland "Dela avsnittet":

    Om du vill länka till en exakt tidpunkt i ett avsnitt, så går det alltså inte i appen, men du kan, även det via trepunktsmenyn, välja att öppna "Avsnittet på webben", där du kan dela från en exakt tidpunkt.

    Hoppas att det var begripligt. Fråga annars!
    Annika Webbmaster
  • God morgon,

    Idag tar jag en skärmdump av programmet och ser att här är tiden 6:24.
    P1 morgon är ett långt program i olika delar.
    Sedan försöker jag leta upp inslaget igen vid tiden 06:24.
    Vid podd måste jag räkna var program inslaget finns för tiden är inte realtid, börjar på 0 (noll).

    På dator går det lätt (det är jättejobbigt för jag är slö) att fylla i "dela från tiden."
    På Android är det mycket besvärligare att mata in en tid, kräver massor av energi och jag känner "varför måste det vara så besvärligt".

  • Tack för detta förtydligande. Tankar för dagen är visserligen en del av P1-morgon, men det är ett självständigt program, så det absolut enklaste borde väl vara att dela länken till det aktuella avsnittet av Tankar för dagen?

    Då blir det även tydligare för den jag skickar länken till vilket innehåll det är jag vill dela:

    Jämför med hur det blir om jag delar P1-morgon, 26 minuter och tre sekunder in i avsnittet, när det inte alls framgår att detta gäller just Tankar för dagen:

    Eller missar jag något skäl till att du det kan vara bättre att dela P1-morgon framspolat till den och den tidpunkten, jämfört med att dela just det aktuella avsnittet av Tankar för dagen?

    Annika Webbmaster
  • Eller missar jag något skäl till att du det kan vara bättre att  dela P1-morgon framspolat till den och den tidpunkten, jämfört med att dela just det aktuella avsnittet av Tankar för dagen?
    >Det är för besvärligt att dela just ett avsnitt av ngt program för det är svårt att hitta önskat avsnitt; alla inslag finns inte heller som separata avsnitt att dela.
    Studio ett kväll 12 sep har t ex två avsnitt som går att dela.

    Trist att det inte går att dela vi tidpunkt i Appen. Önskar att det skall vara generellt och enkelt att dela från Appen.

  • Saknar datum här.
    Vill hitta programmet för att lyssna igen.
    Kan det vara olika datum, när programmet sändes sist eller när det sändes första gången.
  • Hej igen!

    Saknar datum här.
    Det är en skärmbild från en pågående (men nu gammal) direktström i P1. Den bilden sparade du den 31 augusti. Det var alltså denna morgon avsnittet sändes och om du hade tryckt på den bild eller den text som syns på P1-sidan medan det sändes, så hade du hamnat rätt direkt.

    Länk till just detta avsnitt:
    https://sverigesradio.se/avsnitt/ulla-gudmundson-att-bo-i-en-by
    (Tankar för dagen: Ulla Gudmundson - Att bo i en by)

    Vilken dag avsnittet sändes syns på även på avsnittets sida i appen, som jag delade en bild från den 12 september. (De gula markeringen visar var i appen du hittar en funktion för att dela avsnittet.)

    Kan det vara olika datum, när programmet sändes sist eller när det sändes första gången.
    Det kan det vara. I det här fallet lyssnade du på en förstautsändning, men om du, klockan 04.08 i morse, torsdag den 15 september, hade lyssnat på Hantverket, så var det en repris av ett avsnitt som sändes i P1 i måndags. Om du då hade tryckt på bilden och eller texten som hör till avsnittet så hade hamnat på måndagens avsnitt:
    Pianostämmaren: "Jag har haft det lite i blodet"

    Det finns tillfällen när metoden att dela ett avsnitt inte fungerar så bra - men i de sammanhang där det är ett avsnitt du vill tipsa om, så är det ju enklast att dela avsnittet.

    Appen bra att dela från om du vill tipsa om:
    • en programserie (P1 Morgon eller Tankar för dagen)
    • ett specifikt avsnitt (Tankar för dagen: Ulla Gudmundson - Att bo i en by)
    • en enskild nyhet som finns med i våra nyhetsspellistor (exempelvis Toppnyheter från Ekot)
    Om det istället är ett inslag i Studio Ett du vill dela, så är hemsidan att föredra, eftersom de olika inslagen finns på hemsidan, men inte i appen.

    Gör så här:
    1. Gå till sverigesradio.se/studioett
    2. Bläddra ned till det inslag du vill dela och tryck på den text eller bild som hör till inslaget:

    3. Då kommer du till inslagets egen artikel, i mitt exempel på denna adress:
      https://sverigesradio.se/artikel/lever-vi-i-koernas-tid

      Där finns en symbol för att dela inslaget.

    Om du vill dela enskilda inslag eller, som sagt, en viss tidpunkt inuti ett längre program, så är alltså hemsidan bättre.

    Jag håller med dig om att det vore bra om även appen hade stöd för dessa saker, och det förslaget har vi med oss inför framtida utveckling, även om det saknas möjlighet att lösa detta inom en nära framtid.
    Annika Webbmaster
  • Det finns tillfällen när metoden att dela ett avsnitt inte fungerar så bra - men i de sammanhang där det är ett avsnitt du vill tipsa om, så är det ju enklast att dela avsnittet.
    >för att få med aktuell speltid behöver jag först ta en bild av spelaren för att få med aktull tid och sedan dela länken till avsnittet enligt ovan.

    Tack för informationen.