Välkommen till Sveriges Radios forum för teknisk support!
Här svarar vi på frågor om våra appar och webbtjänster vardagar kl 09-17.
Du kan även hjälpa oss att göra Sveriges Radios webbplats och våra appar bättre genom att rapportera in problem och komma med förbättringsförslag!
Lyssnarservice svarar på frågor om Sveriges Radios innehåll:
08-784 84 84
lyssnarservice@sverigesradio.se
Svar på vanliga frågor om innehållet
På Sveriges Radio vill vi ha högt i tak och en välkomnande stämning. Därför har vi kommentarsregler som alla måste följa. Här är de tre viktigaste:
- Vi tillåter inte hatiska kommentarer
- Vi kan komma att ta bort kommentarer som är off topic (inte håller sig till ämnet - vilket i detta forum är support på Sveriges Radios webbtjänster)
- Vi tillåter inte namnpubliceringar som bryter mot våra egna publicistiska beslut
Sveriges Radios kommentarsregler
Som Martin svarade, så gjordes det något arbete i förra veckan och det gav avbrott, som skulle vara lösta klockan 16 samma dag.
Jag hör med de två lyssnare som rapporterade in DAB-problem under onsdagen ifall allt fungerar som det ska nu hos dem och om de i så fall behövde göra någon manöver först.
L Holm och C Magnell:
Jag rekommenderar att ni rapporterar in mottagningsproblemen till Teracom här:
Rapportera mottagningsproblem radio
Martin:
Jag och min kollega Ted har pratat om vilken styrka det är för detta forum att du så ofta ger snabb och kunnig hjälp till andra lyssnare. Tack!
Att endast Sveriges Radio-kanalerna påverkas, kanske beror på att den uppgradering som gjordes rörde "Nät 1" med våra kanaler, medan de kommersiella kanalerna ligger på "Nät 2"?
Stort tack för snabb information! Sedan du hänvisat till Teracoms sida och jag markerat ”Auto scan” på mina radioapparater har jag kunnat nå och lagra SR:s kanaler!
K Lundgren
L Holm och C Magnell:
Har ni lyckats få del av våra DAB-kanaler än?
Hade Teracom något tips? På deras hemsida, där sådan information snabbt kommer ut, står det om ett känt fel med sändaren i Söderledstunneln (vilket alltså inte bör röra Kista), så om det är ett fel med utsändningen, är det ett fel de inte känner till:
https://www.teracom.se/privat/driftstatus/
Vad har du för mottagare? Jag vill se om det finns något alternativt sätt att göra en kanalsökning.
Jag ser att du, förutom att söka efter kanaler genom att trycka på Auto Tune-knappen, även kan leta upp kanaler manuellt, så här: Hoppas att det fungerar bättre!
Din Sony-enhet är ju även en FM-radio. Har du okej mottagning på FM för de kanaler du brukar lyssna på?
Jag har hittat SR kanalerna igen efter ny sökning idag.