Dab Stockholm "ej tillgängligt"

Är det något fel på dab i Stockholm? Använder det normalt men för 2-3 dagar sedan blev det "tjänsten ej tillgänglig" och så är det sen dess.
Visa bästa svaret

Kommentarer

  • Jag undrar också varför DAB-sändningen ligger nere i Stockholm?
  • Prövat att göra en ny kanalsökning? Teracom gjorde ett planerat arbete på DAB-sändarna i förra veckan med avbrott, vilket kanske påverkade nätet så att mottagaren inte begriper att kanalerna finns. DAB är ju lite speciellt jämfört med FM där kanalerna ligger paketerade i några multiplex (är väl tre stycken, en för SR och två med kommersiella kanaler, om jag minns rätt).
  • Ja har gjort en ny kanalsökning med auto tune efter fabriksåterställning, hittar inga kanaler ”no signal”. Bara att vänta och hoppas på det bästa.
  • Hej!

    Som Martin svarade, så gjordes det något arbete i förra veckan och det gav avbrott, som skulle vara lösta klockan 16 samma dag.

    Jag hör med de två lyssnare som rapporterade in DAB-problem under onsdagen ifall allt fungerar som det ska nu hos dem och om de i så fall behövde göra någon manöver först.

    L Holm och C Magnell:
    Jag rekommenderar att ni rapporterar in mottagningsproblemen till Teracom här:
    Rapportera mottagningsproblem radio

    Martin:
    Jag och min kollega Ted har pratat om vilken styrka det är för detta forum att du så ofta ger snabb och kunnig hjälp till andra lyssnare. Tack!
    Annika Webbmaster
  • Då felanmäler jag till Teracom. Ja tack för svar Martin..och Annika.
  • Jag har haft problem i flera dagar med Dab P1 och P2 på två av mina tre radioapparater; Como (”Service not available”), Tivoli (”Not available”). Här fungerar dock ”Gamla favoriter”, ”Guld” och ”Power” (fria kanaler). På tredje radion, Ruark, får jag fortfarande in Dab P1. Den radion är senast inköpt och kanske ”minns/söker” ev ändrade Teracom-inställningen bättre? Men problemet med P1 och P2 verkar även ha med SR att göra?
  • K, har du testat att göra en ny kanalsökning i dina Como och Tivoli, vilket Teracom tipsar om här:
    Nätet för digitalradio (DAB) i Stockholmsområdet och Södertälje har uppgraderats. En del lyssnare kan behöva göra en kanalsökning.

    Digitalradionätet i Stockholm och Södertälje har genomgått en teknisk uppgradering.

    En del lyssnare kan behöva göra en ny kanalsökning på radiomottagaren för att kunna fortsätta lyssna på DAB-kanalerna.
    Att endast Sveriges Radio-kanalerna påverkas, kanske beror på att den uppgradering som gjordes rörde "Nät 1" med våra kanaler, medan de kommersiella kanalerna ligger på "Nät 2"?
    Annika Webbmaster
    Bästa svaret
  • Hej Annika,
    Stort tack för snabb information! Sedan du hänvisat till Teracoms sida och jag markerat ”Auto scan” på mina radioapparater har jag kunnat nå och lagra SR:s kanaler!
    K Lundgren
  • Så bra!

    L Holm och C Magnell:
    Har ni lyckats få del av våra DAB-kanaler än?
    Annika Webbmaster
  • Nej, no signal efter scanning. Kanske har uppgraderingen försämrat räckvidden till Kista företagspark. Mvh/Calle
  • Det tror jag inte. Det ska vara mycket god täckning för DAB i Kista (men är förstås en fråga som Teracom bäst kan svar på).

    Hade Teracom något tips? På deras hemsida, där sådan information snabbt kommer ut, står det om ett känt fel med sändaren i Söderledstunneln (vilket alltså inte bör röra Kista), så om det är ett fel med utsändningen, är det ett fel de inte känner till:
    https://www.teracom.se/privat/driftstatus/

    Vad har du för mottagare? Jag vill se om det finns något alternativt sätt att göra en kanalsökning.
    Annika Webbmaster
  • Inga tips tyvärr. Jag har en Sony DAB+ radio XDR-S61. Mvh Calle
  • Ok, detta verkar vara din manual.

    Jag ser att du, förutom att söka efter kanaler genom att trycka på Auto Tune-knappen, även kan leta upp kanaler manuellt, så här:
    DAB manual tune
    Om mottagningen är dålig och den automatiska DAB-kanalsökningen inte hittar några DAB stationer kan du prova att söka kanaler manuellt.

    Vrid TUNE/SELECT/ENTER medurs eller moturs för att välja önskad DAB-kanal och tryck sedan på vredet för att bekräfta. Radion börjar söka efter kanaler på det valda bandet.

    Tips
    Den nya manuellt inställda kanalen lagras i listan med DAB-kanaler
    Hoppas att det fungerar bättre!
    Annika Webbmaster
  • Tack för svar, valde manuellt 12C enligt tabell hos Teracom. Blev tyvärr inte bättre, en sökning görs men sedan händer inget.
  • Trist!

    Din Sony-enhet är ju även en FM-radio. Har du okej mottagning på FM för de kanaler du brukar lyssna på?
    Annika Webbmaster
  • Ja FM fungerar, tekniker på Teracom ska göra en koll på sändningen i området efter uppgraderingen.
  • Bra, berätta hur det går!
    Annika Webbmaster
  • Hej,
    Jag har hittat SR kanalerna igen efter ny sökning idag.
  • Så bra, tack för uppdatering!
    Annika Webbmaster
  • Jag bor här i Södemalm och alla DAB kanaler utom skärdgårdsradion försvann ca en månad sedan. Det väl klart har försökt söka kanaler men utan resultat. Teracom sidan kom jag inte ens in - hur jag än försökte. Jag tycker att det skulle vara samhällsintresse få DAB radio fungera även  här i Stckholm.
  • Hej Eerika!

    Vi har länkat till flera olika sidor hos Teracom, så jag är osäker på vilken det är du inte kunde nå, men informationen på deras sida om att nätet för DAB har uppgraderats och att lyssnare kan behöva göra nya kanalsökningar har vi skrivit om ovan - och du har ju redan testat detta. Om du berättar vad du har för radiomodell så kan vi försöka se om det finns fler sätt att göra en kanalsökning!

    Jag har även tipsat om att rapportera in mottagningsproblemen till Teracom här:
    Rapportera mottagningsproblem radio

    Fungerar den länken nu? Teracom har bättre förutsättningar att hjälpa dig än vad vi på Sveriges Radio har.

    Om den länken inte fungerar, så kan du ringa tillTeracoms support. Så här står det på deras hemsida:
    Kontakta Support
    Våra öppettider är:
    Vardagar: Kl. 09:00-17:00 (lunchstängt 12.00-13.00)
    Helger: Stängt
    Telefon: 0771-91 00 85
    Det går också bra att maila Support genom att klicka här.
    Lycka till!
    Annika Webbmaster
  • Hur går det Eerika?
    Annika Webbmaster