Dab Stockholm "ej tillgängligt"
Är det något fel på dab i Stockholm? Använder det normalt men för 2-3 dagar sedan blev det "tjänsten ej tillgänglig" och så är det sen dess.
Följ inlägget
0
följare
Som Martin svarade, så gjordes det något arbete i förra veckan och det gav avbrott, som skulle vara lösta klockan 16 samma dag.
Jag hör med de två lyssnare som rapporterade in DAB-problem under onsdagen ifall allt fungerar som det ska nu hos dem och om de i så fall behövde göra någon manöver först.
L Holm och C Magnell:
Jag rekommenderar att ni rapporterar in mottagningsproblemen till Teracom här:
Rapportera mottagningsproblem radio
Martin:
Jag och min kollega Ted har pratat om vilken styrka det är för detta forum att du så ofta ger snabb och kunnig hjälp till andra lyssnare. Tack!
Att endast Sveriges Radio-kanalerna påverkas, kanske beror på att den uppgradering som gjordes rörde "Nät 1" med våra kanaler, medan de kommersiella kanalerna ligger på "Nät 2"?
Stort tack för snabb information! Sedan du hänvisat till Teracoms sida och jag markerat ”Auto scan” på mina radioapparater har jag kunnat nå och lagra SR:s kanaler!
K Lundgren
L Holm och C Magnell:
Har ni lyckats få del av våra DAB-kanaler än?
Hade Teracom något tips? På deras hemsida, där sådan information snabbt kommer ut, står det om ett känt fel med sändaren i Söderledstunneln (vilket alltså inte bör röra Kista), så om det är ett fel med utsändningen, är det ett fel de inte känner till:
https://www.teracom.se/privat/driftstatus/
Vad har du för mottagare? Jag vill se om det finns något alternativt sätt att göra en kanalsökning.
Jag ser att du, förutom att söka efter kanaler genom att trycka på Auto Tune-knappen, även kan leta upp kanaler manuellt, så här: Hoppas att det fungerar bättre!
Din Sony-enhet är ju även en FM-radio. Har du okej mottagning på FM för de kanaler du brukar lyssna på?
Jag har hittat SR kanalerna igen efter ny sökning idag.
Vi har länkat till flera olika sidor hos Teracom, så jag är osäker på vilken det är du inte kunde nå, men informationen på deras sida om att nätet för DAB har uppgraderats och att lyssnare kan behöva göra nya kanalsökningar har vi skrivit om ovan - och du har ju redan testat detta. Om du berättar vad du har för radiomodell så kan vi försöka se om det finns fler sätt att göra en kanalsökning!
Jag har även tipsat om att rapportera in mottagningsproblemen till Teracom här:
Rapportera mottagningsproblem radio
Fungerar den länken nu? Teracom har bättre förutsättningar att hjälpa dig än vad vi på Sveriges Radio har.
Om den länken inte fungerar, så kan du ringa tillTeracoms support. Så här står det på deras hemsida: Lycka till!