Chromecast: program startar om (Android)

När jag lyssnar via chromecast från min androidtelefon till min hemmabio så hoppar uppspelningen till start igen efter 6-8 minuter. Hoppar man då fram till ungefär där man var så går det några minuter och sedan hoppar den till början igen. Det har ingen koppling till skärmsläckare på vare sig mobil eller TV. Jag har provat både direktlyssning och nedladdat med samma resultat.

Hälsningar
Kaj Andersson

Kommentarer

  • Hej Kaj!

    Troligen stängs vår app ned på grund av att den inte har rätt att arbeta i bakgrunden. Se om du kan göra så här:
    Inställningar -> Appar -> Sveriges Radio Play -> Batteri -> Optimera batteriandvändning -> se till att vår app inte är optimerad

    Om den beskrivningen inte gick att följa eller om det inte hjälpte, så återkom och berätta vad det är för Android-enhet du castar från. En del modeller har ett par specifika inställningar som också kan påverka detta.
    Annika Webbmaster
  • Hej

    Det lösta problemet 😀

    Hälsningar
    /Kaj
  • Hej

    Förhastat. Fungerar inte. Hoppar fortfarande till början.
    Android 11 Sony Xperia 10 II XQ-AU52

    Hälsningar
    /Kaj
  • Tråkigt!

    Här är det två olika problem som samverkar.

    Problem 1: Castingen hanterar avbrott fel
    Vi har problem med att castingen, vid avbrott, återansluter till ljudfilens början istället för till den tidpunkt där ljudet bröts. Det felet ska vi på Sveriges Radio försöka lösa framöver, men just nu är det inte så mycket du eller jag kan göra för att det ska fungera bättre.

    Problem 2: Avbrotten i sig
    Det jag därför i första hand vill komma åt är att minska risken för att det ens uppstår avbrott.

    Kan du, till att börja med, se över så att appen fortfarande är "av-optimerad"? Den inställningen kan ha ändrats vid någon automatisk uppgradering av telefonen.

    Återkom om det inte var så enkelt. Berätta då även vad det är för anläggning du castar till. Eventuellt kan jag tänka ut något alternativt sätt att lyssna på våra program som inte ger samma risk för avbrott.
    Annika Webbmaster
  • Castar till en Philips TV 55oled854
    Jag har kollat och dubbelkollat inställningarna.
    Får nog vänta på lösning på Problem 1. Tills dess får det bli lurar eller sladd till hemmabioförstärkaren. Garanterat avbrottsfritt. Måste bara vid sladdöverföring knalla över till andra sidan rummet för att starta, stoppa eller byta program.

    /Kaj
  • Ok. Är det en Android-TV där du kan använda appar?

    Se i så fall om du kan hitta vår app för Android-TV, så att ljudet spels upp direkt i teven, istället för att gå omvägen över telefonen.
    Annika Webbmaster
  • Jag använder huvudsakligen appen för att lyssna på valda avsnitt av vetenskapens värld och appen i TV.n kan inte användas för att logga in till mina listor. Det verkar inte heller gå att komma till något bibliotek utan bara några få förslag.
  • Tack, då förstår jag att appen för Android-TV inte riktigt fungerar för dina behov. Det går att söka upp avsnitt i den appen, så om du skriver in t ex HONUNGSV i sökrutan, ska du få en träff på detta avsnitt från Vetenskapsradion Historia:
    Honungsvalla, nationalism och tremetersskidor när Vasaloppet fyller 100 år

    Du skall också kunna nå ett programs arkiv och kunna nå ett antal av programseries senaste avsnitt. Om du skriver in exempelvis FOR så får du upp förslaget Vetenskapsradion Forskarliv

    Sökfunktionen är dock buggig och jag tror att det kan fungera lite olika på olika tv-modeller. Utvecklarna hälsar att det kommer att bli bättre. Men det hjälper nog inte dig. Eftersom du har letat upp det du vill lyssna på i appen och lagt in avsnitten i Min lista, håller jag med om att är bäst att få det att fungera bättre där! (Möjlighet till inloggning så att du kan få Min lista att kunna följa med från en app till en annan vore förstås ännu bättre - men det är tyvärr inget som kommer inom en nära framtid.)

    Förutom att casta till teven, kan du ansluta med Bluetooth. Det är egentligen en på pappret "sämre" teknik, eftersom den kräver att mobilen är inom ett visst avstånd från teven. Vilket avstånd varierar lite från enhet till enhet, men mellan 10 och 25 meter brukar nog fungera - och det kanske fungerar för ditt behov? Testa om det blir färre avbrott med den överföringstekniken!

    Jag hoppas att denna beskrivning är uppdaterad:
    Xperia 10 II: Skicka objekt med hjälp av Bluetooth-teknik

    Om den metoden inte fungerar bättre, så återkom, för jag har fler saker som vi kan testa, dels kan det finnas andra inställningar som minskar risken för avbrott och dels kanske det kan spela in ifall du startar ett visst avsnitt som en del av en spellista (startar avsnittet genom att trycka på bilden i Min lista) eller om du startar exakt samma avsnitt utanför listan (trycker på texten i Min lista så att du kommer till det enskilda avsnittets sida, och därefter startar ljudet utanför listan), men dessa saker beskriver jag bättre om Bluetooth-överföringen inte är en lösning.
    Annika Webbmaster
  • Jag har parat mobilen med TV:n så den finns i listan tidigare enheter i mobilen och i TV:n men den hittas inte när jag ska dela.
    Provade till min PC som hittas men där får jag upp i mobilen att delningen misslyckats.
    Blåtand verkar lika skakigt som HDMI.
  • Jag har parat mobilen med TV:n så den finns i listan tidigare enheter i mobilen och i TV:n men den hittas inte när jag ska dela.
    Ta bort den kopplingen och para om mobilen med TV:n. Fungerar det bättre?
    Blåtand verkar lika skakigt som HDMI.
    Eftersom HDMI är den metod jag själv mest använder för att dela från dator till tv (en gammal och verkligen inte speciellt "smart" tv), och det fungerat utan problem med alla familjens datorer utom på min bärbara, så passar jag på att berätta om detta problem.

    Min dator var extremt känslig för hur HDMI-kabeln satt. Minsta förändring i position bröt uppkopplingen. Det felet är numera historia sedan jag med en plasttandpetare försiktigt har rensat datorns HDMI-utgång från damm. Kan det vara liknande fel hos dig med just HDMI? (Blueetooth-problemen kan vi nog inte hitta en så "påtaglig" lösning på, men på ett eller annat vis bör vi kunna lösa även det!)
    Annika Webbmaster
  • Jag har kopplat ifrån och parat ihop igen både från TV:n och mobilen utan förbättring.

    Vad det gäller HDMI köpte jag en Samsung TV men den startade inte hemmabioförstärkaren (hände någon enstaka gång att det funkade) vilket min 8 år gamla Sony hade gjort. Bytte till Philipsen och där fungerar det men däremot så går den inte över till Blu-rayspelaren när den startas. Det gjorde däremot Samsungen...
  • Vilken snurrig problembild. Damm i datorns HDMI-utgång kan näppeligen skapa den sortens problem (och där ungefär gick gränsen för min felsökning med den tekniken).

    Ett par spår
    Dessutom är det ju i första hand mobil-appen som du vill använda, och därmed har vi ett par olika spår att följa. Då bör vi väl med lite envishet och kreativitet få något av dem att fungera:

    • Chromecast, där du får så frekventa avbrott att det i princip är obrukbart
    • Bluetooth, som inte fungerar alls för närvarande
    • Skärmspegling är en teknik som din mobil ska ha ett inbyggt stöd för. Jag vet faktiskt inte vad det innebär, men får en känsla av att det är en äldre version av Chromecast.

    Chromecast - kan vi minska risken för avbrott?
    Som jag skrev, har vi ett känt problem där vår app inte kommunicerar korrekt med den enhet den castar till, vilket gör att avbrott hanteras fel (ljudfilen startar om från den punkt du började casta). Själva felet kan du och jag inte påverka, så det vi kan göra är att minska risken för avbrott.

    Att "avoptimera" har du redan gjort. Nästa sak som kan vara värd att kolla upp är appens notisinställningar, där du bör ha spelarnotisen påslagen för att appen ska fungera korrekt i bakgrunden.

    Gå in i telefonens inställningar och välj Appar och sen Sveriges Radio Play. Där ska du kunna se Aviseringar och alternativet som heter Spelare, som ska vara påslaget.

    (OBS att du förstås inte behöver ha pushnotiser eller någon annan notis vald, förutom "huvudreglaget" som gör att appen får visa notiser.)

    Bluetooth: var finns problemet?
    Mobilen och datorn hittas, men delningen misslyckas. Mobilen och tv:n hittas inte ens ...

    Hur går det om du, i felsökningssyfte, testar att koppla datorn till tv:n med Bluetooth? Om det går utan problem, betyder det att det bör vara mobilens Bluetooth-inställningar vi i första hand behöver se över.

    Skärmspegling, kan vara värt att undersöka
    Som jag skrev, vet jag inte mycket om denna teknik, så jag har inte mycket att bidra med. Här har Sony beskrivit hur du gör:
    Sony Xperia 10 II: Spegla enhetens skärm trådlöst till en TV

    Tekniken verkar kräva att din tv har inbyggt stöd. Om det finns hos din Philips, vet jag inte - men om det finns kanske det kan lösa ditt behov?
    Annika Webbmaster
  • Kallas notiser i min mobil men det gör ingen skillnad.
    Kollar bluetooth en annan gång.
    Skärmspegling kräver direkt Wifi som TV:n inte har.

  • Kallas notiser i min mobil men det gör ingen skillnad.
    Ok, då botaniserar vi vidare bland Sony Xperias specifika inställningar. De som rör "av-optimering" och spelar-notisen gäller för alla telefonmodeller med samma version av Android. Nu blir det istället inställningar som är unika för just Sony Xperia. Jag har haft god hjälp av denna sida:
    https://dontkillmyapp.com/sony

    Sonys nya Strömsparfunktion
    Strömsparfunktionen, som Sony lanserade med Android 11, är ny för mig. Sony skriver:
    Om du inte vill att en app ska påverkas kan du undanta den via menyn Undantag för energisparande.
    Och det vill du inte - så ställ in så att vår app är undantagen.

    Inställningar > Appar och aviseringar > Avancerat > Särskild åtkomst för app > Strömsparfunktion

    Det är alltså inte samma inställning som Androids batterioptimering som du tidigare undantagit appen från. Fråga mig inte vad skillnaden är, för mitt intryck är att båda ser till så att appar inte körs i bakgrunden, om du inte aktivt ger dem tillåtelse att göra så!

    Stamina-läget
    I Sony finns det ett även, sedan länge, något som kalas Stamina-läget, och om det är påslaget kan appar inte fungera bra i bakgrunden.

    Nu tror jag inte att detta är påslaget hos dig, för då skulle du få avbrott även när du lyssnar utan att casta, men jag nämner den ändå. Du hittar den under Inställningar > Batteri  > STAMINA-läge och det läget ska alltså vara avslaget.

    Jag håller tummarna för att avbrotten berodde på någon av dessa inställningar!
    Annika Webbmaster