Radioapans banankalas, Android: certifikatproblem

Kan ni uppdatera ert certifikat på static.sr.se då det har gått ut? Bifogade bilder visar en varning om man använder Radioapan-appen på Android.

Kommentarer

  • Hej Jonas!

    Av din bild framgår att certifikatet hos oss går ut först i juni:

    Om du har en äldre Android-enhet så misstänker jag att problemet uppstod i höstas och beror på att ett globalt certifikat i din mobil eller platta upphörde då. Det certifikatet har uppdaterats automatiskt i de flesta mobiler och surfplattor, men på enheter som är så pass gamla att de inte får automatiska uppdateringar.

    Kan det stämma? I så fall kan du förhoppningsvis lösa problemet genom att själv installera det certifikat som krävs. Det är enklare än vad det låter (i alla fall på Ipad, där jag mest stött på detta problem), och gör så att din Android-enhet kan fortsätta att fungera säkert

    Gå med webbläsaren till sidan https://letsencrypt.org/certs/isrgrootx1.pem och följ anvisningarna i de rutor som öppnas för att installera det certifikat du behöver.

    En lyssnare som gjort detta är Gun här, och hon hon skrev efteråt:

    Gick lätt som en plätt! Tack! Nu behövde vi inte köpa en ny 🙂
    Hoppas att detta löser problemet och inte är för svårt att följa!

    Om du felet har uppstått senare än i höstas, så återkom. Då är det något annat som spökar, och vad behöver vi ta reda på!
    Annika Webbmaster
  • Hej igen!

    Jag har tråkiga nyheter. Vi har undersökt certifikatsproblemet i Radioapan – banankalas för Android och felet finns på vår sida - men vi vet inte hur vi ska åtgärda det.

    Banankalas-appen skapades av ett externt företag 2012 och vi har idag inte tillgång till den koden. Mitt bästa tips tills vidare är att testa vår andra Radioapan-app. Läs mer om den här:
    Radioapans kojträd - en apig app!

    Hoppas att Radioapans kojträd går hem i din familj!
    Ladda ned Radioapans kojträd för Android
    Annika Webbmaster