Casting: Programmet börjar om

När vi lyssnar på radioapans godnattkvart på kvällen, (castar till Google home mini från min Samsung Galaxy mobil) så blir det oftast så att det börjar om eller hoppar bakåt i programmet nån eller några gånger varje kväll. Bytte nyligen mobil men det gjorde ingen skillnad.

Några tips på vad för inställningar som kan påverka detta?

Kommentarer

  • Hej Anna!

    Jag delar upp svaret i tre delar:
    • tips om att lyssna på vårt innehåll i Google Home
    • problem att casta från Sveriges Radio Play, i synnerhet vid avbrott
    • problem med avbrott i Android-appen
    Rekommenderar "Prata med Sveriges Radio"
    Använder du rösttjänster på dina Google-enheter? I så fall finns det ett bra sätt att lyssna på Radioapans Godnattkvart utan att casta från mobilen.

    Starta den genom att säga:
    Hej Google, prata med Sveriges Radio
    Därefter säger du:
    Spela Radioapans Godnattkvart
    Du kan även baka ihop fraserna till en och säga:
    Hej Google, be Sveriges Radio spela Radioapans Godnattkvart
    Fler tips på hur du kan säga finns här:
    Lyssna på Sveriges Radio i din smarta högtalare - så här kommer du igång

    Berätta gärna hur det går!

    Casting-problem i Sveriges Radio Play
    Vi har ett känt problem med att appen "lyssnar för dåligt på högtalaren den castar till". Om det blir avbrott vet inte appen hur långt du hann lyssna och återansluter uppspelningen från början av avsnittet (eller från den punkt där du började casta, om du t ex hade lyssnat halvvägs tidigare).

    Felet ligger på vår sida, och ska åtgärdas framöver. Vi på supporten hjälper utvecklarna genom att sammanställa alla felbeskrivningar som beror på - eller förvärras av - att vår app inte lyssnar ordentligt på den enhet den castar till.

    Avbrott - troligen lätta att bli av med
    Men att castingen har detta problem, skulle du kanske inte märka, förutom att lyssningshistoriken blir fel, om du inte samtidigt hade dessa avbrott, som får avsnitt att börja om.

    Avbrott beror ofta på att Android-telefoner vill spara batteri genom att stänga ned appen efter ett tag om den "ligger i bakgrunden", till exempel när du castar. För att appen ska fungera i bakgrunden behöver du göra en inställning som skyddar den:
    Inställningar -> Appar -> Sveriges Radio Play -> Batteri -> Optimera batteriandvändning -> se till att vår app inte är optimerad

    Om det inte hjälper, så hör av dig, för det finns en del andra inställningar som kan göra att appen fungera sämre än den borde.

    Så, felet med castingen ligger hos oss, men du kan minska problemen genom dina lokala inställningar. Att inte gå omvägen via casting, utan att spela upp våra program genom att "prata med Sveriges Radio", bör dock vara det säkraste (och mest bekväma?) sättet att lyssna!

    Återkom gärna och berätta hur det går!
    Annika Webbmaster