Casta från Iphone-appen

Hej Annika! Jag har en liknande fråga*. Jag tänker överge mina gamla Logitech Touch och Squeezebox internetradior eftersom de inte har stöd för https. I stället vill jag (helst) kunna skicka ljud från SR Play appen på min iPhone til någon typ av trådlösa högtalare i mitt snabba WIFI nätverk i min bostad. Jag har Chromecast på mina två TV apparater, men tänkte införskaffa trådlösa högtalare som fungerar med WIFI (inte Bluetooth). Chromecast ikonen syns inte heller i SR Play appen. Jag har även en IKEA smart router i hemmet. IKEA säljer också SONOS högtalare men jag är osäker på om de kommer att fungera. Sedan finns det ju Google - Nest Audio men går det att casta till dessa från SR Play på iPhone?

*Stig ställde ursprungligen denna fråga under rubriken Kan jag casta SR:s Android-app till Sonos?

Kommentarer

  • Hej Stig!

    Innan vi ger oss in på vilka högtalare som gar stöd för diverse olika sätt att lyssna, vill jag börja med att hjälpa dig att enkelt spela upp innehåll från appen till dina tv-apparater.

    För att se casting-ikonen i appen Sveriges Radio Play behöver du trycka på den lilla spelaren nedtill i appen (var som helst utom på knappen för play/paus). Då öppnas en större version av spelaren där du kan göra lite olika inställningar. Ikonerna för Chromecast och/eller Airplay (en liknande teknik som vissa högtalare och TV-apparater har stöd för) syns uppe i högra hörnet, se bilderna:

    Får du detta att fungera? Återkom, så går vi i så fall vidare med de framtida högtalarna och vilka av dessa som fungerar med vårt innehåll.

    Annika Webbmaster
  • Jag har testat på mina båda TV apparater (Samsung QLED 43" och LG OLED 65"). Ditt tips att casta från iPhone SR Play appen fungerar på båda. Jag har tidigare använt internet läsaren på TV apparaterna och sökt på Sveriges Radio. Det var ju helt onödigt och krångligt. Ett litet frågetecken är stillbilden som visas på TV skärmen när man använder Chromecast uppspelning. Speciellt OLED kan få pixel inbränning. Går det att fixa någon typ av rörlig bild, typ gammaldags skärmsläckare på datorer?
    Sedan är ljudet från platta TV apparater ganska "burkigt" på grund av den tunna skärmen med liten plats för de inbyggda högtalarna. Det finns visserlige Soundbars att köpa, men det kanske finns modernare högtalarsystem som man kan casta både SR Play ljud och/eller TV ljud till. Tacksam för tips om detta.
  • Hej Stig!

    Jag hade för mig att det, just av de skäl du skriver, inte ska vara en stillbild vid casting. Jag behöver kolla upp den saken och återkommer!

    Berätta vad det är för tv-modeler så kanske det finns ett ännu enklare sätt att lyssna! Om du har tv-apparater med internet-läsare, så kanske det finns möjlighet att lyssna genom en app, tänker jag ... (som själv inte har en smart-tv, utan en traditionell dumburk).

    Om jag vet mer om vad du har för "maskinpark" på plats, så blir det dessutom enklare att leta fram ett bra sätt att lyssna.

    Har du en stereo som har bra ljud, så kanske det går att föra över ljudet från både tv och mobil till denna? Du kanske i så fall inte behöver investera i en ny högtalare, utan kan få till en bättre lösning bara genom att köpa rätt kablar eller så? Om du har en ljudanläggning som du redan trivs med, är det åtminstone värt att kolla upp det spåret!

    Som sagt, berätta vilka saker du har sedan tidigare (kanske främst vad det är för förstärkare - om du har en sådan - så att jag kan lista ut vilka ingångar den har), så hjälps vi åt att tänka till vilka delar som kan behöva kompletteras för att du ska kunna ta del av ett bra ljud.
    Annika Webbmaster
  • Tyvärr så förstördes vårt radhus vid en storbrand i en radhuslänga i april 2022. Vi kan därför utgå från att vi nu har följande utrustning i vår tillfälliga lägenhet: Windows 11 dator, Smart TV Samsung och LG, ASUS AIMESH WIFI trådlöst nätverk med 3 noder, snabb internetuppkoppling 250/250. Skulle behöva smarta högtalare som kan placeras i olika rum. Behöver inte vara stereo. Högtalarna skall helst kunna styras från iPhone via någon app där det är relativt enkelt att välja vilket program på SR man vill lyssna på.
  • Jag beklagar förlusten av ert hem och hoppas att ni klarade er fysiskt, samt att ni får hjälp att komma vidare.

    När allt från hur spisen funkar till hur man egentligen låser balkongdörren är nytt, skulle i alla fall jag drabbas av viss informationströtthet och absolut inte orka sätta mig in i de olika tv-apparaternas respektive egenheter etc etc. Det kommer efter hand.

    Kanske nu?

    TV-apparater med appar
    I båda era tv-apparater finns det möjlighet att lyssna på Sveriges Radio med appar. Jag skrev tidigare idag hur man laddar hem den appen för LG-TV:
    SR Play på min nya LG TV

    En kort version av det svaret är:
    1. Tryck på hem/smart-knappen på fjärrkontrollen för att ta fram startprogrammet.
    2. Klicka på Fler appar.
    3. Öppna LG Content Store-appen.
    4. Välj Premium.
    5. Leta upp appen Sveriges Radio i LG Content Store och välj sedan Installera.
    Om det inte fungerar så hos dig, så hjälps vi åt att hitta hur du gör.

    För Samsung-TV tror jag att du gör ungefär likadant. Apparna hos Samsung hittar du i något som kallas Smart Hub. Om du inte hittar hur man laddar hem appar där, så kollar vi i manualen!

    Dessa tv-appar bygger på samma "stomme" och bör vara väldigt lika varandra, men skiljer sig lite från hur mobil-appen fungerar.
    Skulle behöva smarta högtalare som kan placeras i olika rum. Behöver inte vara stereo. Högtalarna skall helst kunna styras från iPhone via någon app där det är relativt enkelt att välja vilket program på SR man vill lyssna på.
    Här känner jag mig lite kluven, eftersom jag ogärna vill ge support som gynnar ett företag framför ett annat, men i dag tror jag att ett system som heter Sonos i hög grad ger dig det du är ute efter:
    Lyssna på Sveriges Radio på din Sonos-högtalare

    Egentligen kan nog flera olika system ge dig det du vill åt. Om det bara går att casta eller ansluta med AirPlay (apples snarlika metod), så kan du spela upp från den vanliga mobilappen i högtalare. En HiFi-återförsäljare kan ge bättre besked. Om du kikar på någon speciell modell, så kanske du sedan kan återkomma, så kan jag berätta ifall vi känner till några egenheter med just den modellen som kan vara bra att tänka på!
    Annika Webbmaster
  • Hej igen!
    Jag har nu kollat upp detta:
    Ett litet frågetecken är stillbilden som visas på TV skärmen när man använder Chromecast uppspelning. Speciellt OLED kan få pixel inbränning. Går det att fixa någon typ av rörlig bild, typ gammaldags skärmsläckare på datorer?
    Tyvärr har vi inte möjlighet att lägga in rörlig bild. Själva castingen är byggd utifrån någon form av standard som endast ger möjlighet till stillbilder.

    Hur har det gått med "projekt högtalare"?
    Annika Webbmaster
  • Hej igen! Vi har fått expertråd från HiFi Klubben. De rekommenderade en "BLUESOUND PULSE FLEX 2i" högtalare. Denna modell kan användas som standalone högtalare, men om man har två så kan de parkopplas så att de antingen synkas med exakt samma ljud och/eller så kan man använda den ena för vänster kanal och den andra för höger kanal. Operativsystemet heter BluOS och det finns appar för iPhone, Android, Windows och Macintosh. Högtalaren har 5 stycken "Preset" knappar där det enkelt kan sparas favoritprogram. I appen kan man söka stationer och/eller streaming från hela världen. Troligen köper vi en andra högtalare så att vi kan lyssna på samma program när vi rör oss mellan köket och vardagsrummet. "BLUESOUND PULSE FLEX 2i" högtalaren är dock dyrare än Sonos motsvarighet men mycket användarvänlig. Den fungerar i nätverk via ethernetkabel, wifi, Bluetooth samt har USB uttag för USB minne. Kan spela upp alla typer av musik som finns lagrad på egna datorer och/eller smarta telefoner.

    Däremot så har jag inte lyckats "casta" program från SR appen på min iPhone till denna högtalare i likhet med Chromecast metoden.
  • Spännande!
    Däremot så har jag inte lyckats "casta" program från SR appen på min iPhone till denna högtalare i likhet med Chromecast metoden.
    Enligt informationen på HiFi-Klubbens hemsida, har denna högtalare stöd för en snarlik metod som kallas AirPlay 2, som fungerar bra med vår Iphone-app.

    Här beskriver Apple hur du gör:
    Använda AirPlay för att strömma ljud

    Jag tycker att det verkar vara det bästa sättet. Om det av någon anledning inte fungerar bra, så återkom, så löser vi det (eller listar ut ett annat sätt - för det finns ett par andra möjligheter)!
    Annika Webbmaster
  • Tack för tipset! Jag testade aldrig AirPlay ikonen på min iPhone. Jag har nu provat olika program i SR appen och allt verkar fungera via AirPlay till min "BLUESOUND PULSE FLEX 2i" högtalare.
    Så nu har jag en internetradio och högtalarlösning som fungerar med allt.
    Tack ännu en gång för hjälpen!
  • Så bra att det fungerar!
    Jag blev nyfiken på varför det saknas stöd för vanlig Chromecast, och hittade en äldre diskussion på Bluesounds supportforum där de skriver att de gärna hade velat ha sådant stöd, men att casting-tekniken numera hänger samman med Google Assistant och den tekniken inte funkar på högtalare utan mikrofon:
    We continue to speak with Google about Chromecast. Currently Google has not made it possible to add just the Google Chromecast for Audio (GC4A) functionality without full deep Google Assistant also being in place. As the current Bluesound Player lineup does not include microphones, this is simply not possible. /.../ If in the future Google decides to separates these two items, as was the previous model, we can then revisit this issue.
    Så tydlig och begriplig information och en bra dialog med sina användare är jag inte van vid att hitta på olika tillverkares supportsidor, så där fick Bluesound ett plus i kanten från mig!
    Annika Webbmaster