Casting: Kan inte byta kanal i iOS

Stramar via iOS appen och Googles smarta högtalare

För det första kan jag inte ändra volym med telefonens knappar (iPhone 12, iOS 15.01).

För det andra fastnar appen om jag försöker byta kanal och jag måste starta om appen

Dessutom fryser appen allt som oftast.

Kommentarer

  • Hej Ulf!

    Vi är medvetna om felet och ska med fräscha ögon titta på hur vi kan åtgärda problematiken kring castingen, du är dessvärre långt ifrån ensam om att uppleva dessa fel.

    Använder du rösttjänster på dina Google-enheter? I så fall kanske det allra enklaste sättet att lösa problemet vore att lyssna på Sveriges Radio direkt i Google-enheten, utan att casta från mobilen?

    Läs mer här:
    Lyssna på Sveriges Radio i din smarta högtalare - så här kommer du igång
    Ted Supportansvarig (ej kvar på Sveriges Radio)
  • Problemet med att prata med högtalaren är att Radio Stockholm är den enda kanalen jag får direkt via Tune In
    Vill jag lyssna på övriga kanaler måste det vara via appen.

  • Hej Ulf, Teds kollega Annika här!

    Det finns (minst) två olika sätt som du kan använda för att spela upp en kanal på Google-enheter med hjälp av rösten. I mitt exempel använder jag mig av P4 Plus, men du ska kunna byta detta mot andra kanaler.

    Spela P4 Plus med Tunein
    Det brukar gå att bara säga:
    Hej Google, spela upp P4 Plus
    När detta fungerar som det ska, spelas kanalen upp från Tunein. I vissa sammanhang är Tunein att föredra framför att använda vår egen rösttjänst som jag beskriver nedan, exempelvis om du vill kunna lyssna på grupper av högtalare. Tunein fungerar fortfarande, men har de senaste månaderna fått svårare att hitta rätt kanaler. Om du behöver Tunein för att få det att fungera, så berätta vilka kanaler du vill kunna nå, så kommer vi med lite special-tips för hur du kan få dessa att spela via Tunein.

    För många sammanhang är dock vår egen Google-tjänst enklare och bättre (tycker jag, men jag är förstås en smula partisk)! Testa gärna den.

    Spela P4 Plus med Sveriges Radios egen tjänst
    Ett annat vanligt sätt att lyssna är att starta Sveriges Radios egen Googletjänstgenom att säga:
    Hej Google, prata med Sveriges Radio
    Därefter kan du säga:
    Spela P4 Plus
    Du kan även baka ihop fraserna till en och säga:
    Hej Google, be Sveriges Radio spela P4 Plus
    Hur fungerar vår tjänst hos dig?
    Annika Webbmaster
  • Hej igen!

    Jag vill bara följa upp hur det har gått för dig med "prata med Sveriges Radio". Löste det problemet?

    Som min kollega Ted skrev, kommer vi att ta ett "omtag" om hur castingen fungerar från appen, men vi har tyvärr inte någon tidplan för när detta kan ske, så om du fortfarande har behov av att casta vårt innehåll, vill vi hjälpa dig att hitta ett annat sätt.
    Annika Webbmaster
  • Absolut. Insett det finns massor dolt gällande funktioner och kommandon i dessa högtalare. Önskar man kunde hitta en full manual någonstans

    men tack för uppföljning i ärendet. 10 poäng på detta!

  • Önskar man kunde hitta en full manual någonstans
    En full manual för hela Google assistenten kan jag inte bistå med, däremot en sida med många bra tips om hur vår egen tjänst fungerar och vad du kan säga för att få rätt innehåll:
    Lyssna på Sveriges Radio i din smarta högtalare - så här kommer du igång

    Och om den sidan inte räcker till, så finns detta forum. Vi som svarar här är inga experter på just Googles röststyrda tjänster, men vi arbetar nära de kolleger som har utvecklat den tjänsten, så vi brukar kunna svara på det mesta.
    10 poäng på detta!
    Tack, vi samlar på poäng!
    Annika Webbmaster
  • Tack. Och tolv poäng på detta!
  • Jag är nyfiken på Ulfs andra om volymstyrning från appen när man Casta. När blir det integrerat så som många andra tjänster har det?
  • Hej Mattias!

    Det var bra att du frågade, för jag hade glömt en viktig sak i mitt svar till Ulf ovan! Det bör gå att reglera volymen från telefonen - men inte från vår app, utan via Google Home-appen.

    Självfallet borde det även gå att göra från vår app. App-utvecklarna är nu i startgroparna för att se över castingfunktionen på nytt, och förhoppningsvis kommer vi att åtgärda flera problem inom en inte allt för avlägsen framtid.

    Jag vet ännu inte exakt vad vi kommer att förbättra, men en stor del av problemen beror på att Play-appen och högtalaren "slutar prata med varandra" när väl castingen har dragit igång, och det är den delen de kommer att fokusera på. Att volymen inte går att styra via appen, bör ha med samma grundproblem att göra.

    Utan att våga lova något, känner jag mig därför hoppfull om att vi kan förbättra detta - och hoppas att tipset om att reglera volymen via Google Home-appen annars gör tillvaron lite enklare.

    God fortsättning!
    Annika Webbmaster
  • Kanon!
  • Hej! Har läst frågan om att inte hitta rätt kanal (i mitt fall p4 örebro) med Google assistent och vår smarta högtalare. Det går bra att starta andra program med att säga starta Sveriges radio och sedan säga: lyssna på p1. Men det går inte att lyssna på p4 örebro genom att säga det. Hur gör jag?
    Mvh Kerstin Hambre

  • ”Hej Google. Hämta Sveriges Radio”
    Högtalaren säger
    ”- Hej detta är Sveriges Radio. Vad vill du lyssna på?”
    Du svarar
    ”- P4 Örebro”
    ”- Här kommer P4 Örebro!”
  • Tack Ulf!

    Det går även att baka ihop det du säger till en fras, bara du ser till att "prata med Sveriges Radio":
    Hej Google, be Sveriges Radio att spela P4 Örebro
    Om du har aktiverat det som kallas Personliga resultat, kommer Googles assistent dessutom ihåg vilken P4-kanal du brukar lyssna på. Om du inte växlar mellan P4 Örebro och en annan lokal P4-kanal (musikkanalen P4 Plus räknas alltså inte med här), räcker det därför att säga:
    Hej Google, be Sveriges Radio att spela P4
    Här kan du läsa mer om personliga resultat:
    Ändra inställningar för personliga resultat

    Hör av dig om du inte lyckas spela upp P4 Örebro genom Ulfs och mina tips. Berätta i så fall vad som händer när du försöker starta P4 Örebro.
    Annika Webbmaster