Bilradio: P4 hoppar till annan kanal

Jag har en ny Nissan och lyssnar på P4 på 103.6 som jag låser

Denna station hoppar till andra stationer. Alla andra stationer finns där jag låst dom.

Kommentarer

  • Hej Göran!

    Jag tror att din bilradio är låst till "P4", men inte till just P4 Västerbotten. Om du då kör i ett område där P4 Norrbotten eller P4 Västernorrland har stark sändare, kommer bilradions RDS-funktion göra att sändningen växlar till den andra P4-kanalen. Om det sker under riksprogram som P4 Extra eller Ring så spelar vi, märker du inte att du hör fel P4-kanal, men om du lyssnar på Morgon i P4 Västerbotten och det växlar till Morgon i P4 Norrbotten, så märker du genast att det är en annan kanal!

    För att slippa detta problem behöver du ändra en funktion på bilradion som kallas LOC (Local) eller REG (Regional). Den ska ha två lägen för denna funktion, ON eller OFF. Välj ON så kommer radion bara att växla mellan de stationer som sänder P4 VästerbottenMed LOC/REG satt till OFF, räknar din bilradio nämligen alla P4 stationer som ett stort sändarnät, och översökning tillåts till angränsande lokala P4-stationer, vilket jag tror sker nu.

    Ibland är det svårt att hitta denna inställning. Om du inte lyckas hitta den med hjälp av manualen, så bör den som sålt mottagaren kunna hjälpa dig.
    Lycka till!
    Annika Webbmaster