Bättre ärendehantering

Hej, jag skulle vilja se mer transparens och systematik i hanteringen av förslag och ändringar i applikationstjänsterna. Liknande förslag och synpunkter postas återkommande här på forumet, men det förekommer inga ansatser från Sveriges Radios sida för att sammanställa status eller historik för dessa på ett övergripande och överskådligt vis. (Enskilda insatser för att sammanställa och länka trådar har gjorts, vilket är uppskattat, men det kan tyvärr inte på långa vägar lösa problemet med att följa ärenden över tid på ett strukturerat sätt.)

Kanske är problemet också att Kundo som tjänst inte lämpar sig särskilt väl för att organisera ämnen som problem och lösningar över tid. Jag upplever informationen på det här kundforumet snarare som ett ostrukturerat och flyktigt kommentarsflöde, där det är svårt att följa något framåtskridande i utvecklingen av de ämnen och funktioner man är intresserad av. Istället ser man samma frågor och ämnen börja om på nytt om och om igen för att sedan rinna bort och försvinna i glömskan.

Symptomatisk tycker jag är när förslag som jag vet tagits upp sedan ganska lång tid på forumet besvaras utan någon referens till förekommande historik eller kontext, och sägs fogas till någon nebulös intern lista som likaväl kunde vara ett hål i golvet eller en kökkenmödding vad mig som läsare anbelangar.

> Dina förslag om att enklare kunna lägga till flera saker tar jag med mig till vår lista över saker som vore bra att ha i appen, tack så mycket!
> App-teamet

Personligen tycker jag detta är lite för likt en annan formulering som man ofta hör i kontakter med företag och kundtjänster: "Vi arbetar så fort vi kan och du behåller din plats i kön. Tack för att du väntar!".

Kommentarer

  • När det gäller rena buggar så brukar de bli lösta så pass snabbt att det går att svara att det blivit löst, eller om det av någon anledning inte går att lösa.

    När det gäller förslag så är de oftast för något vi för tillfället inte jobbar med.
    Vi har en plan över vad vi ska arbeta med ett år framåt, samt en vag idé om vad som kommer därefter.
    Så sannolikheten att det kommer behandlas inom den närmaste tiden är rätt låg (även om det händer, speciellt när det gäller väldigt lågt hängande frukter).
    Förslag som kommer in är ganska ofta 'dubbletter' - de kan vara härifrån, via användartester eller att vi som arbetar med sajten märkt det.
    När något ska byggas om så börjar det ofta med att våra UXare och designers har en workshop med oss utvecklare och andra intressenter, förslag och idéer bollas, ett mer konkret förslag tas fram, de tar tillbaka det och gör det bättre, användartestar, gör om, testar...
    Vems idéer som kommer in och faller bort under det här arbetet är omöjligt att hålla reda på.

    När det gäller Kundos struktur så kan jag hålla med om att den kunde vara något bättre - men jag märker också att det är för att folk är otroligt dåliga på att kolla om det är ett ämne som redan finns.

    mvh
  • > När det gäller förslag så är de oftast för något vi för tillfället inte jobbar med.
    > Vi har en plan över vad vi ska arbeta med ett år framåt, samt en vag idé om vad som kommer därefter.

    Finns det några skäl att vara förtegen om den planen? Det är rätt svårt för mig som läsare här att få en bild av vad det är ni arbetar med i realiteten, eller varför förslag som inte framstår som särskilt tekniskt avancerade behöver vänta i flera år eller skjutas på en obestämd och osäker framtid. De förslagen måste anses som väldigt oviktiga i relation till något annat. Jag skulle uppskatta om ni kunde förmedla lite tydligare på någon nivå vad det är i er plan som tar upp det huvudsakliga utrymmet.

    > Förslag som kommer in är ganska ofta 'dubbletter' - de kan vara härifrån, via användartester eller att vi som arbetar med sajten märkt det.
    > Vems idéer som kommer in och faller bort under det här arbetet är omöjligt att hålla reda på.

    Jag bryr mig inte om vems idéer det är, det har jag inte frågat efter. Det jag frågar efter är om ämnet redan har tagits upp, sedan hur länge, hur långt man har kommit i det och vilken status det har i Sveriges Radios arbete med webbtjänsten.

    > När det gäller Kundos struktur så kan jag hålla med om att den kunde vara något bättre - men jag märker också att det är för att folk är otroligt dåliga på att kolla om det är ett ämne som redan finns.

    Det är vanligt att folk inte orkar söka efter befintliga ämnen innan de postar, men det beror också på att forumet är dåligt lämpat att göra det. Det saknas helt funktioner för kategorisering, märkning och uppföljning av trådar som tar upp liknande ämnen. Jag tycker också det ankommer på den som modererar forumet att styra upp och etablera en struktur som gör det lättare för läsare att få överblick och leda in dem på existerande svar inom relevant ämnesområde.
  • Även denna fråga ligger för uppföljning och är markerad som "om_supprt".
    Annika Webbmaster