Batteritiden äts upp, Iphone 6

Hej
Jag har en IPhone 6+ och har lyssnat jättemycket på SR Play men nu har någonting hänt med er app. Den äter upp batteritiden på några timmar från 100 procent laddning. Under inställningar, batteri står det på SR Play att 66% av batteritiden har ätits upp av Ljud, Bakgrundsaktivitet. Hur får jag bort det.
Har tagit bort appen en gång och laddat ner den igen, men det hjälpte inte.
Så hur kan detta åtgärdas?

Kommentarer

  • Hej Ulla!

    Har du nyligen uppgraderat telefonens operativsystem? Ett par lyssnare rapporterade in liknande problem just på Iphone 6 för ett och ett halvt år sedan, i samband med att Ios 13 kom:
    Hög batteriförbrukning på iPhone

    För dessa lyssnare försvann problemet av sig självt, utan att vare sig de eller vi gjorde något speciellt för att åtgärda det. Förmodligen handlade den höga batteriåtgången om att de behövde ladda hem mycket data på nytt i samband med uppgraderingen.

    I den tråden gav en annan lyssnare detta tips:

    hustrun har en 6S+ som batteriet byttes på ca 7 veckor sedan, alltså den har ”Maximal kapacitet” 100%. [...]
    Hon lyssnar inte speciellt på SR, men skriver en del, och största enskilda förbrukaren var...Siri med över 60%. Hon brukar inte Siri.
    Jag hittade en lösning som bestod av: Inställningar / Allmänt / Tangentbord /
    stäng av ”Aktivera diktering”. Kan ju vara värt att prova.

    Själv har jag ett tips som kan verka bakvänt, men det är att inte stänga ned de appar du använder regelbundet. När de ligger påslagna men passiva i bakgrunden förbrukar de minimalt med resurser och dina inställningar i exempelvis vår app ligger lagrade i RAM-minnet (ungefär som ett närminne för maskiner). Då går det snabbare och förbrukas mindre ström och data när du går in i appen nästa gång. Om du istället stängt ned appen helt så måste all data hämtas på nytt igen.

    Här är en text som förklarar detta på ett begripligt vis:
    Du behöver inte stänga alla dina appar manuellt - Surfa.se

    Hoppas att detta hjälper något!
    Annika Webbmaster