Hög batteriförbrukning i Android-appen

Hej,
På senare tid har min mobil börjat sluka batteri och när jag tittar vad som har förbrukat mest så har det visat sig vid flera tillfällen att er app har stått för ungefär 50%.
Har för vana att lyssna på radio på jobbet så jag vet att fenomenet är ganska nytt.
Är detta något ni känner till?
Visa bästa svaret

Kommentarer

  • Hej Johan!

    Tack för att du informerar oss om detta. Det låter inte bra att appen verkar sluka så mycket batteri. Hur länge skulle du säga att du har märkt av denna ökade batteriförbrukning? Vilken androidversion har du på telefonen?
    Ted Supportansvarig (ej kvar på Sveriges Radio)
  • Hej Ted!

    Kör beta versionen på er app slog det mig nu. Kanske ska prova den stabila versionen istället...

  • Tack för återkoppling med bild. Jag ska höra mig för med utvecklarna och fråga om det möjligen kan vara beta-versionen som gör så att batteriförbrukningen ökar. Testa gärna den vanliga appversionen så länge för att se om den slukar mindre batteri än betaversionen. Återkom om du inte upplever någon förbättring!
    Ted Supportansvarig (ej kvar på Sveriges Radio)
  • Hur har det gått för dig?

    Jag felsöker onormalt hög batteriförbrukning hos en annan lyssnare. Han har Huawei och det ser ut som om du har Samsung, så om det är samma underliggande fel, är det inte kopplat till telefonmodellen.
    Annika Webbmaster
  • Om beta-versionen:
    Det samma version som vi senare släpper "skarpt", om vi inte sett eller hör från er som beta-testar att det är något problem.

    Vi har inte haft någon beta-version som vi dragit tillbaka för att batteriet förbrukats för snabbt, så för det här problemet borde det inte göra någon skillnad.
    Annika Webbmaster
  • Hej,
    Har sedan jag hörde av mig uppgraderat till android 12 och även bytt till den stabila SR appen.
    Dessvärre har jag fortfarande upplevt att den slukar batteri.
    Har lyssnat via TuneIn istället och upplever inte alls samma sak.
  • Tack för snabb återkoppling!

    Jag försöker få en så tydlig bild av detta som möjligt. Rätta mig om jag har fel på någon punkt:
    • Felet verkar ha uppstått i november/december.
    • Det märks när du lyssnar direkt på en kanal
    • Tunein kan strömma samma kanal utan denna höga batteriförbrukning
    • Lyssningen sker (till stor del) på jobbet
    • Samma fel fanns både på Android 11 och 12, och påverkas inte av om det är betan eller den vanliga versionen av appen
    "På jobbet" vill jag få en tydligare bild av. För mig innebär att "lyssna på radio på jobbet" att mobilen är rätt stilla och skärmen släckt, och att det är en stabil uppkoppling över ett och samma wifi, men du kanske är cykelbud eller jobbar i skogen, och då blir det ju helt andra förutsättningar!
    Annika Webbmaster
  • Det låter som en korrekt bild.

    Jag jobbar som målare så jag befinner mig på varierande adresser vilket givetvis är en komplicerande faktor men jag har trots allt lyssnat på samma sätt i många år så något måste ha förändrats. Använder alltid mobildata, aldrig wifi.
  • Använder alltid mobildata, aldrig wifi.
    Tack, det kan vara viktig information eftersom vi inte har lyckats återskapa felet själva! (Vi kan ha gjort på fel vis ...)

    Jag har än så länge bara sett två felrapporter om detta, men fel som inte påverkar lyssningen rapporterar inte alla in (och lyssnare kan förstås drabbas utan att de ser att appen förbrukar mer ström än förväntat).

    Vilken eller vilka kanaler brukar du lyssna på? Det spelar troligen ingen roll, men kanske finns skillnader där kanaler med många korta program behöver uppdatera information oftare än kanaler med få och långa program, så jag frågar för säkerhets skull.
    Annika Webbmaster
  • P1 mest, en del P4 Jönköping också.
  • Hej!

    Jag upplever också det här problemet, sen en tid tillbaka har jag fått slut på batteri mycket tidigare än normalt, har inte brytt mig om det mer än att sätta telefonen på laddning. Men kollade upp statistiken och SR appen har dragit långt mer än alla andra appar.

    Jag hade P1 (direkt) på 1 timme i morse, 1 timme under lunch och 0.5 timmar nu på eftermiddagen. 30% av totala batteriförbrukningen idag är SR appen, mindre än 1 minut i förgrunden.

    Första två timmarna var inomhus på wifi med telefonen liggandes på ett bord. Innan sista halvtimmen laddade jag telefonen till 40%, sen lyssnade jag på P1 (direkt) via 4G i 30 minuter med telefon i fickan. Sen var batteriet på 30%.

    Jag har en Galaxy S10, Android 12
    Version av appen: 22.2.1 (18063)
  • Hej Felix!

    Tack för din utförliga beskrivning av problemet. Det verkar onekligen som att appen drar mycket batteri, vilket ditt test påvisar. Våra utvecklare är nu medvetna om detta, att appen i vissa telefonmodeller förbrukar mycket batteri. Förhoppningsvis kommer utvecklarna att kunna hitta någon bra lösning för att åtgärda problemet inom en inte allt för avlägsen framtid. Tack för din hjälp i detta arbete!
    Ted Supportansvarig (ej kvar på Sveriges Radio)
  • Hej!
    Felet syns i våra loggar. I den batteristatistik vi får från Google Play Console ser vi att vår app i genomsnitt har lite högre batteriförbrukning än liknande appar. Det beror dock på att ett fåtal lyssnare, som ni, har väldigt hög förbrukning. Det är färre än en procent av alla "sessioner" som får denna höga förbrukning, men att ni är få gör ju inte saken bättre för just er som påverkas.

    Gemensamt för er tre som rapporterat in felet (ni härinne och en lyssnare med Huawei) är att ni har Android 11/12. Jag ska be utvecklarna att se om statistiken visar samma sak. (Med så få felrapporter kan det bli felaktiga analyser.)

    Jag har en idé som kanske låter lite bakvänd. Det finns en inställning som egentligen är till för att minska batteriförbrukningen, men som jag tror paradoxalt nog kan ligga bakom, eller förvärra, era problem:

    Gör så här:
    Inställningar -> Appar -> Sveriges Radio Play -> Batteri -> Optimera batteriandvändning -> se till att vår app inte är optimerad

    Med batterioptimeringen påslagen kan appen inte fungerar i bakgrunden. På äldre mobiler stängs appen ned av operativsystemet och ljudet bryts. Hos er sker ju inte detta, ni kan lyssna utan avbrott, men jag misstänker att operativsystemet, om batterioptimering är påslagen, kanske börjar stänga ned appen, men att något avbryter den processen och "skakar liv i appen" på nytt.

    Dessa "osynliga omstarter" skulle i sin tur kunna leda till att batteriförbrukningen drar iväg på det vis ni beskriver.

    Observera att detta alltså endast är en teori, men med tanke på att förbrukningen är så pass hög, tycker jag att det i alla fall är värt att testa att "av-optimera" batterianvändningen och se om det gör skillnad.

    Vi felsöker på vårt håll och tackar för hjälpen så här långt!

    Trevlig helg!
    Annika Webbmaster
    Bästa svaret
  • Intressant teori! Kan bekräfta att den var inställd på Optimized på min telefon, slår om till Unrestricted och ser om det gör nån skillnad.

    Återkommer,
    Trevlig helg!
  • Även hos mig var appen inställd på optimized. Håller tummarna för att det påverkar till det bättre med "unrestricted"
    Trevlig helg!
  • Nu är jag nyfiken på hur det har gått!

    Märker ni någon skillnad i batteriförbrukning eller annat?
    Annika Webbmaster
  • Förstår att du är nyfiken!

    Jag är inte helt säker, det kan ha gjort skillnad men jag har inte följt mitt vanliga lyssningsmönster över helgen och inte idag heller, så kan inte riktigt jämföra.

    Statistiken idag säger 3 timmar i bakgrunden och bara 5.7% av totala förbrukningen. Jag är dock rätt säker på jag bara lyssnat ca 30 minuter idag, så tror det räknas som den körs även när jag pausat.

    Återkommer lite senare i veckan när det varit en lite mer "normal" dag.
  • Hej,
    Jag har tyvärr inte heller haft tillfälle att utvärdera om det gjorde någon skillnad.
    Får be om att få återkomma...
  • Försiktig optimism, alltså ...
    Statistiken idag säger 3 timmar i bakgrunden och bara 5.7% av totala förbrukningen. Jag är dock rätt säker på jag bara lyssnat ca 30 minuter idag, så tror det räknas som den körs även när jag pausat.
    Ja, är den pauserad men inte stängd (bort-svept), så kommer den att synas bland appar som "jobbar i bakgrunden" nu när den skyddas från att stängas ned av systemet. Den kommer dock att dra minimalt med batteri om du inte lyssnar alls (och förhoppningsvis alltså förbruka betydligt mycket mindre batteri än tidigare när du väl lyssnar).
    Annika Webbmaster
  • Ingen brådska. Lyssna som ni brukar, så märker vi snart om vi är på rätt väg.
    Annika Webbmaster
  • Det funkar helt ok för mig nu, det kom en uppdatering för android i måndags natt med så vet inte om det också hjälpte.

    Drar ungefär 5 procentenheter i timmen vid live-lyssning, vilken känns rimligt tycker jag.

    Tack för hjälpen!
  • Tack för återkoppling! Även om vi inte kan vara säkra på att det är "avoptimeringen" som gör skillnad, är det troligt.

    För oss på supporten betyder det att vi snabbare ska tipsa om att ändra denna inställning.

    Än viktigare är nog att hitta sätt att tipsa om detta inuti själva appen, till exempel genom en tipsruta som lyssnare med optimeringen påslagen får när appen installeras/ uppgraderas.
    Annika Webbmaster