Hur backar man i radiosändningen?

Varför kan jag inte backa i programflödet på Android på samma vis som man kan göra i Apple-gränssnittet?

Eftersom utvecklingen på den streamade mediafronten gjort så stora framsteg, där inte minst TV-distributörernas gränssnitt är väldigt användarvänliga och flexibla, handlar min fråga om förväntningar. Om jag på min Galaxy Note 10+ startar SR-appen, går i läge "Start", trycker på ex rutan P4 startar en direktsändning från den lokalstation jag valt. Fönstret som visas har, som bekant, en bild samt en bildtext som beskriver det pågående programmets titel och huvudsakliga innehåll, en "tidslinje" med en rund punkt som indikerar var i programmets progression jag befinner mig och det står tydliga tidsangivelser i båda änder på sagda tidslinje. I den iPhone jag ägde tidigare (och på min kollegas iPhone alldeles nyss) kunde jag starta sändningen på exakt samma sätt som jag beskrivit ovan men där kunde jag svepa höger för att stega mig bakåt från direktsändningen i steg kopplade till tidigare programpunkter sänt från den valda kanalen. Och de tidsangivelser som i valt ögonblick visades var kopplade till när det nu valda programmet började samt slutade.

På min Galaxy Note 10+ kan jag inte backa i flödet genom att svepa höger. Försöker jag istället backa med "-30-funktionen" (strax under tidslinjen) upprepade gånger hamnar jag slumpmässigt (allt mellan någon minut till flera timmar) bakåt i sändningen där programtitel, programinnehåll och tidsangivelser är helt i osynk. Även musikinformation, i rullande text kopplade till den musik som spelas, visas också tillsynes slumpmässigt i fönstret.

Är det så att funktionen att backa utifrån vald kanal, genom att svepa höger på det viset jag beskriver ovan, bara är möjligt i Apple-gränssnittet eller är det en inställning i min telefon jag måste göra, tillåta eller konfigurera? Eller måste jag köpa en extra telefon (iPhone) för att få tillgång till den funktionen?

Kommentarer

  • Hej Hans-Lennart!

    Apparna är lika - men olika
    Våra appar för Android och Iphone är väldigt lika varandra, men det finns ett par skillnader. Android-appen är bättre på vissa saker (väckarklockan - som saknas helt i Iphone, till exempel) medan den är sämre på vissa saker.

    Just gränssnittet för att spola i en direktsändning är betydligt mycket sämre än i Iphone-appen. Det är alltså inte du som har missat en inställning. Möjligheten att enkelt bläddra bakåt mellan "programkorten" (tablåposterna) saknas i Android.

    Funktion som finns, men är svår att förstå

    ... måste jag köpa en extra telefon (iPhone) för att få tillgång till den funktionen?
    Tack ock lov inte. Det går nämligen alldeles utmärkt, rent tekniskt, att backa i en kanals ljudström i Android-appen, men gränssnittet är inte så intuitivt.

    Däremotär själva manövrarna i sig rätt enkla att utföra, när du väl känner till tricket:
    1. backa till början av det nuvarande "sändnings-blocket" (exempelvis Morgonekot) genom att dra tidsmarkören så långt till vänster som det går
    2. tryck på ikonen för att backa 15 sekunder, så når du slutet av föregående block (exempelvis P1-morgons förra timme), där du åter drar i tidsmarkören så långt till vänster du kan
    3. upprepa dessa manövrar tills du når den del av sändningen du vill börja lyssna från

    Bilden har jag återanvänt från ett gammalt svar om samma ämne, så det kan se lite annorlunda ut numera, men jag hoppas att det är någorlunda begripligt. Fråga annars!

    Jag vet att de kolleger som arbetar med att förbättra apparna i våras förklarade varför vi inte har det bättre gränssnittet även i Android-appen. Tyvärr minns jag dock inte förklaringen, så jag tar upp detta förbättringsbehov igen! Vi har ju designat en smartare lösning, och så snart det bara går, bör vi förstås införa den även i Android-appen.

    Tack för att du påminde om det behovet - och hoppas att du i övrigt är nöjd med din nya telefon!
    Annika Webbmaster