Att lyssna på Ekonomiekot

Hej,

Jag lyssnar varje dag på Ekot och Ekonomiekot online. Jag ha länge undrat varför ni nästan alltid klipper slutet på Ekonomiekot, så att man missar valutakurserna, och ibland börsen. Kan ni inte vara snälla och ge oss de sista sekunderna också?

Med vänlig hälsning
Peter Jeppsson

Kommentarer

  • Hej Peter!

    Detta trista problem beror på att Ekonomiekot spelas in från tablåns angivna tider. När verkligheten avviker från tablån blir det fel. I grunden behövs en bättre teknisk lösning än den vi har idag, eftersom det med vårt nuvarande system tyvärr inte går att ta höjd för att programmens verkliga sändningstid avviker från tablån och lägga till lite marginal.

    Den sändande redaktionen kan i efterhand korrigera så att den automatiskt inspelade ljudfilen ersätts med en ny version där den verkliga sändningstiden styr. Men eftersom just nyheter ofta är något vi vill lyssna på när de är färska, så krävs det inte bara att redaktionen gör den manöver som behövs, utan att de gör det så snart de kan. Om du lyssnar på Ekonomiekot tio minuter efter att det sändes så blir du ju inte hjälpt av att den felaktiga ljudfilen ersätts två timmar senare ...

    Vi har tidigare återkopplat till just Ekonomiekot så att alla kolleger är medvetna om vilka konsekvenser det blir när de inte håller tiden och hur de ska göra för att kompensera för detta de gånger det blir avvikelser, men jag påminner dem om detta.

    Tack för att du vill hjälpa oss att bli bättre!
    Annika Webbmaster