Hur hittar jag program ni har sänt tidigare?

Hur hittar man tidigare sända program?

Kommentarer

  • Hej Ingvar!

    Det finns lite olika sätt, och vilket som är lättast beror på omständigheterna.

    Om du vet när programmet sändes och i vilken kanal, men inte vilket program det var, exempelvis för att du bara hörde slutet, kan du leta upp tidpunkten i tablån:
    Tablå för P1 (där finns även länkar till övriga kanalers tablåer)

    Vet du däremot vad programmet hette eller vad det handlade om men inte när det sändes, kan du hitta det genom att skriva namnet eller nyckelord i sökrutan överst på hemsidan. Det kommer upp förslag redan när du skriver in ordet. Se här, där jag vill hitta en dokumentär "om ett mord på en höjdare från Nordkorea" och skriver orden mord och Nordkorea. Det program jag var ute efter, Mordet på Kim Jong-uns halvbror, kommer som första förslag.

    Om det du söker inte automatiskt dyker upp som ett förslag, så trycker du på den svarta knapp där det står "Visa alla förslag".

    Hoppas att tipsen hjälper dig. Om inte, så skriv hit igen och berätta vad du vill hitta, så hjälper vi dig att leta. Om det inte går (till exempel för att programmet inte längre finns kvar) så berättar vi det, så att du slipper lägga tid på att leta!

    Annika Webbmaster
  • Hej!
    Jag försöker hitta ett inslag från 2020-12-01 som spelades i klassisk förmiddag. Ingolf Dahl: "Variationer på folkvisa från Leksand" för flöjt och altflöjt. Det dyker upp som "digitaliserat material"..??! Vad betyder det? Jag skulle så gärna velat skicka ett ljudprov till en flöjtist i USA och det tror jag "Ingolf D" också hade velat men det verkar svårt....? Tacksam för assistens! Med vänlig hälsning, Maria.

  • Hej Maria!

    Tyvärr har vi endast rätt att erbjuda efterhandslyssning på Klassisk förmiddag och andra renodlade musikprogram under 30 dagar efter sändning, vilket ju har passerat med råge för denna inspelning. (Om du gör research inför konstnärlig verksamhet har du möjlighet att få tillgång till  tillgång till Kungliga bibliotekets audiovisuella samlingar via databasen SMDB, och då kan du lyssna på programmet - men även flöjtisten behöver då ett konto för att lyssna. Om det går att få i USA, får du i så fall fråga SMDB. Avsnittet finns där, ser jag.)

    Däremot kan vi nå P2:s låtlista för det aktuella datumet:
    https://sverigesradio.se/latlista.aspx?programid=2562&date=2020-12-01

    Och där blir det lite rörigt, eftersom Ingolf Dahl uppges ha spelats denna förmiddag, men verket sägs vara Variationer För Flöjt Solo (Version För Flöjt & Altflöjt). Någon "Variationer på folkvisa från Leksand" hittar jag inte i P2:s låtlista, däremot "Trad Från Sverige: Dalarna: Leksand - Leksands Skänklåt" klockan 10.09, strax innan Ingolf Dahls Variationer klockan 10.10. Tidpunkterna ligger så nära varandra att jag misstänker att något är fel. Kanske har samma verk felaktigt delats upp på två olika poster.

    (OBS den omvända kronologiska ordningen, där det senaste hamnat över det som sändes tidigare!)

    avsnittets sida (som jag fann genom P2:s tablå) hittar jag därutöver denna information, som jag hoppas gör det något tydlgare:

    2. Ingolf Dahl: Variationer för flöjt över skänklåt från Leksand. Leone Buyse, flöjt och Fenwick Smith, altflöjt. (10'35)

    Hoppas att du med hjälp av denna information kan hjälpa flöjtisten i USA att hitta verket! Om inte, så kontakta redaktionen för Klassisk förmiddag:
    klassiskfm@sverigesradio.se
    Annika Webbmaster
  • Annika Webbmaster
  • Hejsan!
    Är på jakt efter ett avsnitt från Christer i p3
    Från 22/4 -08. Är det något som går att få fram. Är en gammal kompis som ringer in under detta avsnitt.
  • Hej Göran!

    Jag hittar dessvärre inget avsnitt från den 22/4 2008, däremot från den 25/4. Kan det vara detta avsnitt som du är på jakt efter?

    Christer 2008-04-25

    Det går att söka på olika datum med hjälp av sökfunktionen på bilden nedan. Du kan testa att söka på omkringliggande datum ifall datumet du angivit av någon anledning inte skulle vara det rätta.

    Ted Supportansvarig (ej kvar på Sveriges Radio)