Återuppta lyssning efter paus av en kanal

Hej! Jag har en iPhone och lyssnar på morgonpasset men måste stänga av kl. 08:10. Sedan vill jag fortsätta lyssna från 08:10 men förstår inte hur jag ska göra, det går inte att flytta "tidsknappen". Har försökt ladda ner programmet men begriper ändå inte.
Karin Wilke

Kommentarer

  • Hej Karin!

    Jag hann inte svara förrän nu, men jag hann se din fråga och ta skärmbilder från hur appen såg ut runt klockan 10.30, strax efter att du skrev hit. Hoppas att de bilderna kan bidra till att förenkla din vardag!

    I nederdelen av appen finns det en liten spelare där det du senast lyssnade på ligger inläst. Det absolut enklaste för dig som ville återuppta lyssningen inom tre timmar efter paus (alltså innan klockan 11.10 om du avbröt klockan 8.10), är att starta P3 strömmen med hjälp av play-knappen i den spelaren, se min stiliga gröna pil på bilden nedan:

    På bilden har jag även gulmarkerat ett par detaljer, uppifrån och ned:

    • Klockan var 10.28 när skärmbilden togs
    • Hade jag startat det som sändes i P3 just då (via "P3-sockerbiten"), så hade jag varit halvvägs in i P3 med ... som startade klockan 10.02
    • I spelaren ser vi dock att Morgonpasset i P3 låg kvar, pauserat vid klockan 8.10
    Du kan alltså enkelt återuppta en pausad direktström direkt i spelaren, om du inte väntar för länge.

    Metoden funkar dock inte alltid. Du kanske brukar skjutsa barn till förskolan och lyssnade på Pettson och Findus varje morgon. Då blir det ju det avsnitt ni hörde som ligger inläst i spelaren ...

    Förtvivla icke! Om du startar P3-strömmen live, med det som sänds just nu (eller då - alltså klockan 10.28), så kan du trycka på den där lilla spelaren nedtill, var som helst utom på knappen för play/paus, och öppna "storspelaren". Den ser ut så här:

    I storspelaren kan du navigera bakåt i live-strömmen genom att upprepade gånger trycka på symbolen backa till föregående inslag (första trycket backar till start av pågående inslag) . När du har backat till rätt "programdel" så kan du spola till rätt tidpunkt genom att dra markören (bollen) till rätt position. Håll koll på tidsangivelsen i appen och stanna så nära 8.10 du kan!

    Ett annat sätt att navigera är att "svepa dig bakåt" genom att dra från vänster till höger på skärmen. Det tycker jag själv är det enklaste sättet att nå önskad progamdel, och där kan jag sen spola mer exakt med "bollen".

    Tveka inte att fråga om något behöver förklaras bättre!

    Trevlig helg
    Annika Webbmaster
  • Kör man carplay i bilen så har det den fenomenala effekten att SR Play pausas när det händer något annat vilket gör att jag aldrig lyssnar live på radion utan alltid via appen/carplay så jag inte missar en snutt om det kommer trafikmeddelanden eller ett SMS som den vill läsa upp.
    Michael Legnér