LÖST: startsida blir vit i androidmobil.
Om jag rensar appens data fungerar startsidan ett par ggr, sen blir den vit igen.
Följ inlägget
2
följare
Blir den vit som i helt tom och blank, eller vit trots att du föredrar att appen är svart?
Ok.
Att rensa app-data blir lite som att installera om den och du tappar ju en massa inställningar, lyssningshistorik etc, så det är inte en metod jag brukar rekommendera för speciellt många typer av fel.
Finns det kvar länkar till appens olika delar (Start, Direkt, Nyheter, Sök podd och Min sida) nedanför den där spelaren i nederkant? Når du i så fall innehållet på de delarna av appen?
Det hjälper inte med att endast stänga ned appen helt (svepa bort den) och sedan starta om den, utan kvarstår tills du rensat app-data?
Har du noterat om felet kan uppstå både över wifi och över mobildata?
På fråga B svarar jag att det har jag nog inte tänkt på.
Just nu fungerar den iof av ngn konstig anledning, men felet har ju återkommit många ggr så...
- Om det är över mobildata, så se om det laddas när du får tillgång till wifi
- Ifall det är över wifi, så slå av wifi för appen (eller för mobilen) och se om sidan laddas över mobilnätet
OBS att du är den första som har rapporterat in felet, vilket gör att jag på rak arm inte vet vad det beror på och behöver kartlägga det.Minns du när du först lade märke till problemet?
Utvecklarna undrar vilken version du har av appen. Om du kan så uppdatera gärna och se om det påverkar felet!
Nu är det vit sida igen, både med och utan wifi.
På Min sida/ Inställningar/Licenser står det Version 23.4.5 och ngn nyare erbjuds jag inte i playbutiken.
Jag ser över vilken som är senaste versionen.
Om du inte har gjort detta, så gå gärna in under Inställningar på Min sida, och ställ in P4-kanal plus en Favoritkanal på startsidan. (Utvecklarna trodde inte att detta skulle spela någon roll, men det är ju enkelt att testa om inte annat.)
Kan du tänka dig att helt radera appen och ominstallera den?
Startsidan fungerar då ett tag.
Om någon annan lyssnare som har samma problem läser detta, så berätta gärna det för oss! Vår möjlighet att förstå vad som är fel ökar om vi får in fler beskrivningar.
Ingen förändring alls här. Jag tror det fungerade ett tag efter ominstallering av appen sen vit startsida igen.
/Conny
Vi håller på att rulla ut en ny version av appen, 23.6.2, men den finns kanske ännu endast i betaversion. Jag tror inte att det finns några förändringar i den versionen som kan påverka detta problem - men det skadar förstås inte att testa!
Om du inte har fått den versionen ännu, så kommer den snart. Du kan annars bli beta-testare och få den direkt. Det är enkelt och innebär egentligen bara att du får appen några dagar innan vi "lanserar den skarpt". Om du sen vill gå ur beta-programmet är även det enkelt.
Läs hur du gör här:
Testa nya Android-appar innan de släpps till allmänheten
Berätta alltså om felet kvarstår i version 23.6.2!
Jag vet inte om jag förstått dig rätt men i nuläget hittar jag inget om ngn betaversion ip laybutiken.
För att kunna få beta-versionen gör du alltså så här:
- Öppna Play Butik .
- Tryck på profilikonen uppe till höger.
- Tryck på Hantera appar och enheter > Installerade appar.
- Öppna informationssidan om en SR Play genom att trycka på app-ikonen.
- Tryck på Gå med under Delta i betaprogrammet
Fanns det ingen sådan möjlighet?Tyvärr har det inte blivit ngn skillnad.
Tack för att du testar så tålmodigt. Som jag skrev så vet vi inte vad som är fel här!
Vi är förbryllade
Jag har åter pratat med mina kolleger om problemet. De har ju sett liknande beteende i appen i vår testmiljö, fast då på något äldre versioner av Android. Det felet visade sig dessutom direkt, inte efter en tids användning. Just det udda mönstret hos dig, att startsidan fungerar ett tag och sedan inte laddas in längre, borde kunna hjälpa oss att förstå var felet ligger ... Men än så länge har det tyvärr inte gjort oss så mycket klokare.
Om felet har koppling till Samsung Galaxy med din version av Android, borde några fler lyssnare ha rapporterat in det, eftersom det är ett så allvarligt problem. Även om Android 9 inte är så vanligt, så är det omkring 4 procent av Android-mobilerna som har den versionen, och av dessa är en stor del just Samsung Galaxy.
Färgtema
En sak som du kan testa, är att gå in under Inställningar på Min sida, och där leta upp "Färgtema" och välja antingen ljust eller mörkt läge (det läge som du inte har sedan tidigare) och se om det gör skillnad. Vi har inte så stort hopp om att det kan påverka problemet, men det är värt att testa i alla fall.
Om det finns ett alternativ hos dig som heter Följ systeminställningar så vill jag veta det, för det alternativet fungerar inte på Android 9. Det ska därför endast finnas på Android 10 och nyare, så om du har det alternativet kanske det kan vara ett fel i appen som kan ge problem ...
Hade mörkt, ställde in ljust = ingen skillnad.
Nej Följ systeminstllningar finns inte.
Tack! Då vet vi att inte heller den inställningen påverkar problemet, och att du har de alternativ för appens färgtema som du ska ha tillgång till.
Eftersom vi inte vet vad felet beror på och därmed inte vet när det kommer att lösas, kanske är bättre att avinstallera appen och istället lyssna från vår webbsida, sverigesradio.se Hemsidan på en mobil är relativt lik appen, se bild över hur det kan se ut. Att lyssna den vägen kan bli mindre frustrerande för dig, som annars ofta behöver installera om appen (eller radera app-data).
Otroligt skönt att detta löste sig. Jag ser om vi har gjort något från vår sida som kan förklara detta!
Simon:
Hann du märka problem med andra appar medan Chrome saknades? Och vad har du för alternativ webbläsar-app?
Appens startsida är, till skillnad från övriga appen, byggd i en teknik som heter WebView. Många appar bygger helt på denna teknik så om Chrome hade krävts för WebView-tekniken, hade det varit känt vid det här laget. Antingen är det något udda med hur vi har kodat startsidan eller också finns det fler faktorer som bidrog till problemet hos dig, t.ex. att den alternativa webbläsaren du använde har dåligt stöd för WebView.
Vi vill förstås att appen ska fungera även utan Chrome och kanske kan ändra något i vår kod för att slippa detta, för oss okända, beroende. Eller också kanske det finns någon inställning du behöver göra för att den alternativa webbläsaren ska ta över den WebView-funktionen ...?
Conny hade ju redan blivit av med problemet, men du har hjälpt oss att hjälpa andra drabbade (och kanske att göra appen bättre), så tack för att du tog dig tid att rapportera in detta.
Telefonen avråder från att inaktivera Chrome (och övriga Google-appar) då det kan påverka andra appar negativt. Det är lite märkligt att Google bygger in funktionsmässigt nödvändiga delar av Android i deras appar istället för i själva operativsystemet men de vill nog helst att man inte använder alternativa appar.
Det finns en app som heter WebView i Android-systemet som ska ta hand om detta. Det är en system-app som inte går att ta bort, men den går att inaktivera. För Android 7, 8 och 9 går WebView-appen att inaktivera utan problem om man använder Chrome, eftersom Chrome i dessa versioner hanterar allt som har med WebView att göra.
Bakom kulisserna ser jag att du skrev hit med Android 9, som även Conny har, så det låter rimligt att problemet har med dessa Android-versioners koppling mellan WebView och Chrome att göra. För er blir det absolut problem att inaktivera Chrome-appen om ni har inaktiverat WebView-appen (och det kanske blir problem även när WebView-appen finns tillgänglig, för jag är osäker på om Chrome måste hantera detta eller om WebView-appen kan träda in hos lyssnare som inaktiverat Chrome).
Se här:
What is Android System WebView? Can I disable it? (digitaltrends.com)
Om du har inaktiverat WebView-appen så testa gärna att aktivera den och se om vår app då fungerar utan Chrome!
Tack för att du rett ut detta!
Med Android 7-9 behöver man alltså ha antingen Chrome eller system-appen WebView aktiverad, men man kan inte ha båda!
Jag vill berätta hur jag lyckades reda ut det hela, för det är en historia som har sina poänger tycker jag själv.
När du, Simon, visade att det fanns ett samband mellan Chrome och WebView, undrade jag över system-appen "WebView i Android-systemet" som jag trodde egentligen skulle sköta den saken. När jag kikade på recensionerna för denna app i Google Play, såg jag en fånig recension från i juli som löd: Hela 94 personer tyckte att den här flamsiga recensionen "var användbar". Denna uppskattning var mer udda än recensionen i sig, och hög uppskattning av en närmast troll-artad recension tydde på att det fanns en historia bakom.
Jag kom vagt ihåg att det för länge sedan fanns en "trist system-app" som fick Google Play att bli rena troll-festen. Det visade sig vara denna WebView-app. Under en period, troligen när appen var ny (dessförinnan hade den ingått i operativsystemet) var det lite av en sport att skriva ironiska recensioner om hur denna app förändrat tillvaron fundamentalt. Den botade cancer, var en portal till nya dimensioner, förbättrade folks ekonomi och hjälpte mot skoskav. Här ser vi några exempel från 2015:
Hilarious reviews on Google's Android system webview app
Jag ville förstås förstå det hela bättre, i synnerhet kopplingen till Chrome, vilket ledde till den där sidan hos digitaltrends som jag länkat till ovan som beskrev vad appen gjorde och i vilka lägen det går att avaktivera den.
Inte trodde jag väl att en ironisk kommentar med 94 likes och min kunskap om näthumor skulle vara en tillgång vid felsökning... Men där ser man.
Dina senaste observationer visar att ni med Android 7, 8 och 9 behöver ha antingen Chrome eller Webview aktiverat för att andra appar ska fungera korrekt. Att ha båda verkar inte gå. Och det är det förstås bra att vi känner till för snabbare felsökning framöver!