Appen väljer 4G istället för WiFi (Iphone)

Jag har fungerande WiFi men när jag startar SR-appen på min iPhone väljer den att gå ut via 4G-nätet. Jag dödar appen. Låter telefonen åter koppla upp sig på mitt WiFi. Och sedan startar jag SR-appen. Oftast kopplar den då upp sig via WiFi men ibland får jag upprepa detta för att få appen att använda mitt WiFi. Jag har nu stängt av appens rättighet att ansluta via 4G, men det är inte optimalt, då jag ibland vill lyssna ute på stan, utan WiFi.

Kommentarer

  • Hej Håkan!

    Är det bara appen som gör så, och inte hela telefonen, så att exempelvis en webbsida också laddas över mobilnätet istället för över wifi?

    Det finns en funktion som heter Wifi-assistans som gör att mobilen slår över till mobilnätet när wifi-anslutningen är dålig. Den ska dock inte påverka appar som strömmar media, se här:
    Om Wifi-assistans
    Annika Webbmaster
  • Men er app går ut och tar hem via mobildata. Enligt Apple skall inte det vara möjligt.
    Nåt fel i er app?
  • De är det vi behöver ta reda på.

    Och för att kartlägga det vill jag alltså veta om det endast är vår app som ansluter via 4G, medan övriga mobilen är uppkopplad över wifi?
    Annika Webbmaster
  • Hej igen!

    Utveklarna hade inte heller hört talas om detta problem. Det borde inte finnas någon risk för att vi ens skulle kunna göra något själva för att Play-appen ska kunna använda mobildata om telefonen i övrigt är uppkopplad över wifi. Apple har helt enkelt inget stöd för det - och de enda inställningar vi har i appen som rör wifi/mobilnät, handlar om att begränsa mobildata-förbrukning. (Du kan ställa in så att nedladdning av ljudfiler endast sker över wifi.)
    Men er app går ut och tar hem via mobildata. Enligt Apple skall inte det vara möjligt.
    Det är förmodligen inte vår app utan Apples inbyggda musik-spelare som har förbrukat mobildata. Den musik-appen har rätt att använda Wifi-assistans, så min rekommendation är att slå av den inställningen, så att du inte drabbas av onödigt hög dataförbrukning framöver!

    Gå till Inställningar > Mobilnät eller Inställningar > Mobildata. Bläddra sedan ned och tryck på reglaget för Wifi-assistans.

    Apples musik-app används om du startar exempelvis en av våra kanaler från kontrollcenter eller låsskärmen. Testa själv att lyssna på något i Sveriges Radio Play, och sedan pausera ljudet och stänga ned Play-appen genom att svepa bort den. Om du därefter går in under kontrollcenter och trycker på play Apples musikspelare, så kommer du att höra det du lyssnade på senast, men det är inte Play-appen som spelar ljudet. Ifall du tittar vilka appar som är igång, är vår app fortfarande avstängd.

    Tack för att du rapporterade in detta! Jag vet inte om det finns något vi kan göra för att det ska bli tydligare för lyssnarna att en annan app än Play är inblandad när de tror att de lyssnar med Play-appen.
    Annika Webbmaster