Appen startar automatiskt (Android)

Ofta (men inte alltid) startar det senast lyssnade programmet automatiskt när jag ansluter Bluetoothlurar. Galet irriterande och hur jag än försöker stänga appen så kommer det tillbaka. Lyssnar på ljud i andra appar också, tex olika poddspelare och ljubokstjänst, och de beter sig inte så här. Har en Samsung S21. Har kollat andra trådar i ämnet, men inte lyckats förstå om nån löst problemet. Har aldrig kopplat telefonen till Bluetooth i bil. Så här har det "alltid " varit med just SR:s app (även på tiden med sladd-lurar) vilket gör att jag drar mig för att använda den trots att det finns mycket innehåll jag i övrigt är intresserad av och jag väljer alltid en annan podspelare när det är möjligt.
Åsa
Visa bästa svaret

Kommentarer

  • Hej Åsa!

    Detta är ett irriterande problem som tyvärr kan ha flera olika orsaker.

    I den här tråden samsas ett par olika personer som har olika problem med att vår app "tjuvstartar", och en av dem är Bengt som har ett problem som liknar ditt, fast kanske ännu värre, eftersom det uppstår i hans hörapparat!
    LÖST: SR-appen Android startar "av sig själv"

    Själva mekanismen kan dock vara liknande i alla Bluetooth-enheter, så jag börjar med att be dig att se över den inställning som hjälpte honom. Den inställningen finns i en app som heter Android Auto, en app Bengt aldrig hade öppnat innan, men som finns i alla Android-enheter och påverkar Bluetooth.

    Gör så här:
    1. Gå in i appen Inställningar och välj Anslutningar
    2. Välj Android Auto i botten av den vyn (hos mig under rubriken Letar du efter något annat?)
    3. Slå av Börja spela upp musik automatiskt
    Återkom och berätta om detta hjälper!
    Annika Webbmaster
  • Jag följer detta råd och har stängt av, men trots det spelas ljudet upp när som helst!?
     Märker nu att batteriet tar slut snabbare och när radion går (fast jag inte lyssnar) så påverkas även det.
    Å
  • Hej Å!

    Är du den Åsa som startade tråden, eller är du en helt annan Å med liknande problem?
    Annika Webbmaster
  • En annan Å. ÅB
    Å
  • Välkommen hit!

    Jag vill gärna förstå mer om att appen startar av sig självt när som helst, eftersom det visserligen kan verka helt slumpartat, men alltid finns någon förklaring.

    Du skrev att appen ibland spelar upp innehåll utan att du märker det. Är det i hörlurar det då spelas upp? Är samma hörlurar i så fall inblandade varje gång appen "tjuvstartar" eller kan den ibland, oönskat, spela upp ljud så att andra hör det?
    Annika Webbmaster
  • Hej! Det är med hörlurar i som den börjar spela upp automatiskt, oavsett om jag använder lurarna för samtal eller om telefonen ligger orörd.
    ÅB
  • Ok. Jag börjar med scenariot "orörd mobil:
    Kan telefonen ligga helt orörd, stilla på köksbänken t ex, när detta sker, eller ligger den "orörd, men i rörelse" exempelvis i en väska?

    I en väska så skulle något kunna komma åt knappen på hörluren som startar/stoppar uppspelningen av ljud och bästa sättet att undvika det är att alltid dra ut lurarna.
    Annika Webbmaster
  • Det är ju märkligt att appen SR Play sätter igång utan att jag aktivt startar den, för jag kan stänga ner alla fönster och den går igång ändå. Jag vet inte om det är för att knappen på hörlurarna kommer åt något?
    ÅB
  • Knappen på hörluren startar uppspelningen av det ljud du senat lyssnade på, oavsett om det är en ljudboks-app, en musiktjänst eller vår app, så om hörlurarna är instuckna i mobilen finns det en risk för att detta sker,

    För att undvika att råka komma åt play-knappen på headsetet och starta ett ljud när telefonen ligger i fickan eller väskan, är det säkrast att dra ur hörlurarna när du inte lyssnar eller talar i mobilen.

    Du skrev även att ljudet ibland drar igång i samband med mobilsamtal. Även där är det nog samma knapp som spökar. Knappen används både för att avsluta ett samtal och för att stoppa/starta ljuduppspelning. Om den du pratar med lägger på luren först och samtalet därmed är avslutat, och du sedan trycker på knappen en tiondels sekund senare för att "lägga på luren", så kommer det att tolkas som att du startar uppspelningen.

    Det är ju inte fullt lika besvärligt i och med att du direkt hör att appen har startat och bara kan trycka ytterligare en gång (eller dra ur hörlurs-sladden!) för att avbryta uppspelningen.
    Annika Webbmaster
  • Hej, trådstartar-Åsa här 😀
    Jag har testat det du föreslog, vilket inte hjälpte. Jag har även inaktiverat appen Android auto (det verkar inte gå att avinstallera den). Har också börjat gå in under inställningar i telefonen och tvinga appen att stänga av efter att jag lyssnat på nåt.
    Så går det några dagar, jag lyssnar på ljudböcker, och poddar i podspelare,  men så plötsligt när jag ansluter lurarna drar sveriges radio-appen igång från ingenstans (ingen annan ljud-app jag har/tidigare har haft beter sig så här)! Nu har jag även testat att stänga av att länkar till sveriges radio ska startas i appen, så jag inte av misstag startar appen. Håller tummarna.
    Åsa
  • Oj så skumt!

    Att andra appar inte drabbas samt att du hade samma problem även med trådade hörlurar borde ha fått mig att inse att tipset om Android Auto troligen inte skulle göra någon skillnad, så jag ber om ursäkt över att jag inte tänkte så långt.

    Det här är kanske svårt att bedöma, men jag undrar om problemet enbart uppstår om du har lyssnat med vår app innan, eller om vår app kan starta trots att du har lyssnat med en annan ljudapp emellan?
    Annika Webbmaster
  • Hej, det händer även om jag lyssnat på annan ljudapp emellan. Senast igår, straxt efter mitt förra svar...
    Nån enstaka gång har SR-appen tom spontanstartat när jag kopplat från lurar, så att ljudet går ut via telefonens högtalare! Som tur är endast hemma, skulle kunna kännas lite dumt/pinsamt om det händer ute bland folk! 😱
    Åsa
  • Då behöver vi förstå vad som är annorlunda i vår app alternativt i dina lokala inställningar för vår app jämfört med för de ljudappar som inte ger samma problem.

    Kan du ge exempel på vilka ljudappar du använder i övrigt?
    Annika Webbmaster
  • Främst använder jag Storytel och Podbean.
    Tack för ditt engagemang ! 😊
    Åsa
  • Bra appar för felsökningen, eftersom det är "vanliga appar" och inte några som finns förinstallerade i mobilen. Ibland hanteras nämligen förinstallerade appar lite annorlunda.

    Jag försöker ta reda på om det finns några tydliga skillnader som kan förklara varför de aparna inte får samma problem!
    Annika Webbmaster
  • Hej!
    Jag har precis samma problem som Åsa. Er app drar igång trots att jag dessförinnan lyssnat via annan app, t ex Storytel eller Bookbeat. Ibland hoppar den igång när jag lyssnar på t ex Storytel och "tar över". Den går inte att avsluta genom att bara svepa bort, utan jag måste tvinga avslut. Då avslutas den, men hoppar ibland omedelbart igång igen. Det måste vara en bugg i appen, någon flagga som satts i koden för att appen alltid ska köra

    Mvh Eva
    Eva Fischer
  • Att vår app tar över på det viset får mig att misstänka att det ligger någon form av "rutin" eller en alarmfunktion bakom. 
    • Finns det någon regelbundenhet i när detta sker, exempelvis att det sker samma tid varje gång?
    • Vad är det som startar? Det du senast spelade upp eller en kanal?
    Annika Webbmaster
  • Hej!
    Apoen startar podden jag  lyssnade på senast.
    Appen startar då en Bluetooth enhet kopplar upp sig, både när man bytet från en enhet till en annan och då man byter mellan telefon och en enhet. Jag tror även att den startat vid andra tillfällen. 
    Den startar även om jag t ex pratar i telefon eller lyssnar på en pod via en annan app.
    Ett väldigt irriterande exempel är när jag pratar i telefon och sätter mig i bilen. Då kopplas telefonen automatiskt till bilens system. Det är bra, men samtidigt drar SR:s app igång. Om jag då tvingar den att sluta startar den oftast igen både en och två gånger. Det ursprungliga telefonsamtalet är kvar.
    Jag har slagit av notifieringar, rättigheter, VMA, osv.
    Telefonen är en  Samsung Galaxy S22
    Eva
    Eva Fischer
  • Ok. Har du sett över mitt tips till Åsa från den 16 juli?
    1. Gå in i appen Inställningar och välj Anslutningar
    2. Välj Android Auto i botten av den vyn (hos mig under rubriken Letar du efter något annat?)
    3. Slå av Börja spela upp musik automatiskt
    Återkom om detta redan var avslaget.
    Annika Webbmaster
  • Gjort fixen ovan, följande händer fortfarande.

    - Har på mig Bluetoothlurar anslutna till Androidtelefon.
    - Använder bara brusreduceringen - inget ljud spelas alltså.
    - Telefonen är låst. SR appen är INTE öppen i telefonen.
    - Jag kommer åt on/off panelen på lurarna.

    Då händer följande:

    - SR appen börjar spela ljud men UTAN ATT APPEN SJÄLV ÖPPNAS!

    - Antingen återupptas senast spelade ljud, eller - om jag avslutade seanste utan att påbörja ett nytt - så startar det seanste om från början.

    - Väldigt skumt - aldrig varit med om någon app som beter sig på liknande vis. Klart störande!


    Andreas
  • Jag lyckas inte heller få det att fungera. Ingen annan av de appar jag kör (Storytel, Bookbeat, Nextory, Biblio, Viber, WhatsApp, m fl) uppför sig såhär.. Det är helt klart en bugg i SR:s app. Den borde detektera att den inte förväntas vara aktiv. Någonstans saknas en if-sats. 😀 Mvh Eva

    Eva Fischer
  • Andreas:
    Av det du beskriver verkar det dock som om du gett lurarna ett kommando "starta uppspelning" och då återupptas (eller omstartas) det du senast lyssnade på där mobilens inbyggda spelare var inblandad. Det är, som du själv konstaterat, den funktionen, inte vår app, som startar.

    Blir det verkligen inte så om du har lyssnat på anda ljudappar innan?

    Berätta vad du har för modell av hörlurar och mobil, så ser jag om det finns någon inställning för att styra detta. Här skriver exempelvis Sony om den typen av inställningar:
    Music stops or resumes playback | Sony

    Eva:
    Jag vill bara dubbel-kolla att du har sett över den inställning jag tipsade om senast:
    1. Gå in i appen Inställningar och välj Anslutningar
    2. Välj Android Auto i botten av den vyn (hos mig under rubriken Letar du efter något annat?)
    3. Slå av Börja spela upp musik automatiskt
    Annika Webbmaster
  • Jag har inte Android audio på. Oavsett inställningar på telefon eller lurar ska SR:s app inte köra över andra appar, utom möjligen vid VMA.
    Eva Fischer
  • Nix - inte lurarna, SR's app beter sig unikt udda. Jämförde nyss med två andra exempel (ljudfil i google drive och YouTube video i Chrome:

    Om jag pausar dessa och byter app - dvs den är fortfarande öppen, men inte aktiv - DÅ startar ljudet igen om jag trycker på on/off på lurarna.

    Men om jag STÄNGER appen gör det INTE det.

    SRs apps startar även om det var ett bra tag sen den var öppen öht.

    Änn tydligare att det handlar om en bugg hos er blir det i och med att ljudet kan starta från BÖRJAN av senast spelade ljud, inte där jag var. Visade sig nu att det inte bara är om jag lyssnat klart utan verkar kunna hända även när jag är mitt i ett program..

    ..eller VAR mitt i! Stoppar jag ljudet igen och öppnar appen har jag nämligen tappat min progress i programmet.  

    Så nej, det är nog till att felsöka kod i stället för att bara skylla på andra komponenter här är jag rädd.. 😉
    Andreas
  • Nix - inte lurarna, SR's app beter sig unikt udda. Jämförde nyss med två andra exempel (ljudfil i google drive och YouTube video i Chrome:

    Om jag pausar dessa och byter app - dvs den är fortfarande öppen, men inte aktiv - DÅ startar ljudet igen om jag trycker på on/off på lurarna.

    Men om jag STÄNGER appen gör det INTE det.

    SRs apps startar även om det var ett bra tag sen den var öppen öht.

    Änn tydligare att det handlar om en bugg hos er blir det i och med att ljudet kan starta från BÖRJAN av senast spelade ljud, inte där jag var. Visade sig nu att det inte bara är om jag lyssnat klart utan verkar kunna hända även när jag är mitt i ett program..

    ..eller VAR mitt i! Stoppar jag ljudet igen och öppnar appen har jag nämligen tappat min progress i programmet.  

    Så nej, det är nog till att felsöka kod i stället för att bara skylla på andra komponenter här är jag rädd.. 😉
    Andreas
  • Hej igen!

    Vi vill absolut inte skylla ifrån oss och vi kommer självfallet att försöka förstå varför vissa medie-appar inte påverkas på samma vis som SR Play och exempelvis dessa appar:Samtidigt vill jag tipsa om sådant som jag vet har löst problemet hos andra lyssnare.
    Jag har inte Android audio på.
    Jag blir osäker på om du förstått mig. Jag vill inte att du ska använda Android auto och har inte trott att du gör så, utan vill att du ska se över en specifik inställning under Inställningar -> Anslutningar -> Android Auto där Börja spela upp musik automatiskt ska vara av.

    Att se över detta var det första jag tipsade om, eftersom inställningen påverkar uppspelning vid Bluetooth-anslutningar även när BT-enheten inte bygger på just Android Auto.

    Bengt hade liknande problem med sin Bluetooth-hörapparat och slapp automatisk uppspelning genom att bocka ur den inställningen:
    LÖST: SR-appen Android startar "av sig själv"

    Så jag undrar om du har hittat den inställningen och om det i så fall påverkar problemet.

    Båda:
    Tack för tips om appar som inte återstartar på samma vis! Som sagt ska vi förstås se vad den skillnaden beror på.
    Annika Webbmaster
  • Jag förstår, och inställningen "Börja spela upp musik automatiskt" är av. Mvh Eva.
    Eva Fischer
  • Synd att det inte var så enkelt, men bra att jag kan stryka den problemkällan från listan.
    Annika Webbmaster
  • Jag har också samma problem och blir snart galen. Har också stängt av funktionen i Android auto som du påstår ska hjälpa men hjälper inte. Lyssnar på antennapod-appen och är mitt i ett avsnitt, pausar med mina jabra elite 4 lurar och när jag ska playa efter någon minut så startar sr-playskiten istället. Lyssnade på sr med flit senast i söndags men den öppnar sig som sagt automatiskt hela tiden. Ni borde ge tillgång till era avsnitt på alternativa appar tills ni löst denna helt sjuka bugg. Fruktansvärt irriterande och helt värdelöst.
    Jag har en Huawei och inte en Samsung så är inte Samsungs problem heller.

    [webbmaster har ändrat från ur till sr på två ställen i texten ovan]
    Ro
  • Tack!
    Du skrev att du lyssnade på UR Play:
    UR Play – Appar på Google Play

    UR når du här:
    Kontakt – UR

    Om det var fel och problemet gäller vår app Sveriges Radio Playså återkom.
    Ni borde ge tillgång till era avsnitt på alternativa appar tills ni löst denna helt sjuka bugg.
    De UR-program som sänds i radio finns i både UR Play och i Sveriges Radio Play, men hos oss är de endast tillgängliga i 30 dagar.

    En stor del av Sveriges Radios övriga utbud är tillgängligt i externa appar (som Antennapod), men inte alla programserier. Oftast är det upphovsrättsliga skäl som gör att programmen inte läggs ut externt, men för ett fåtal program är det ett strategiskt beslut som ligger bakom. Om du berättar vilket/vilka program det är du fått problem med, så berättar jag mer om möjligheterna att ta del av det eller de programmen i olika appar.
    Annika Webbmaster
  • Det gäller Sveriges radio play. Morgonpasset.
    Ro
  • Tack för snabbt förtydligande!

    Då är det ett program du endast kan ta del av via vår app Sveriges Radio Play (och genom vår hemsida som också fungerar i mobilen), och det är självfallet vårt ansvar att lösa de problem du beskriver med Sveriges Radio Play.

    Jag kompletterar min tidigare felrapport med det du beskrev!
    Annika Webbmaster
  • Ro:
    Har du varit med om att SR Play har "kört över" fler ljudtjänster än Antenna-podd?
    Annika Webbmaster
  • Det verkar i vissa lägen vara problem med att återstarta just AntennaPod efter en paus, vilket skulle kunna förklara varför den appen inte startade som förväntat:
    No resume after using headphone's stop button - Support - AntennaPod Forum

    Men det ska ju inte leda till att SR Play drog igång istället, så vi behöver förstå vad det beror på!

    Annika Webbmaster
  • Har avinstallerat Sveriges radio appen nu och antenanapod fungerar felfritt. Ni får gärna höra av er här när problemet är löst.
    Ro
  • Tack!

    Jag var lite orättvis när jag letade fram en sida om problem i Antennapod. Eftersom det är en open source-app, exponeras alla problem tydligt. Det svårt att bedöma om just detta problem egentligen har med Antennapod att göra, eller om det var lokala inställningar hos de drabbade som behöver ses över.

    Jag vill därför förtydliga att jag har jag ett gott intryck av Antennapod. Tidigare i år skrev jag:
    Många är nöjda med AntennaPod. De gånger jag har givit support kring den, har felet alltid legat på vår sida.
    Helt klart är att ni är många som drabbats av att SR Play startar i sammanhang där den inte borde, och att SR Play hos flera av er inte har varit den ljudapp ni senast använde. Vad som orsakar detta vet vi ännu inte.
    Annika Webbmaster
  • Hej,
    Jag har också problem med att SR play appen startar själv och börjar spela utan att jag rör telefonen.
    Den kan ligga låst och svart skärm och plötsligt börjar P4 Västernorrland spela.
    Om jag pausar så startar den igen om ca 30sek.
    Stänger jag appen så startar den igen på några minuter. Den spelar då upp ljudet i telefonen.
    Har inga lurar eller Bluetooth inkopplat.
    Om jag låter den gå så pausar den ibland och startar sen igen.
    Har en Sony Xperia 5V
    Thorbjörn
  • Aj då!
    Det låter som om det är appens väckarklocka eller en rutin som drar igång. Har du noterat om detta sker vid samma tid varje gång? Kanske en viss dag i veckan?
    Annika Webbmaster
  • Har inte varit tidigare, började idag.
    Och eftersom det inte gick att få stopp på det, utan appen startade hela tiden några minuter efter att jag stängt den, så har jag nu avinstallerat den.
    Ska prova att installera igen.
    Appens väckarklocka, hur kommer man åt den?
    Thorbjörn
  • Hoppas att ominstallationen hjälper! Hör av dig annars.

    Väckarklockan hittar du under inställningarna på Min sida inne i appen.
    Annika Webbmaster
  • Kan meddela att det hittills har hjälpt mig att ta bort appen och sedan installera igen. Nu har det gått ca en vecka och den har inte startat en enda gång!
    Jag håller tummarna att det fortsätter så.
    Thorbjörn
    Bästa svaret
  • Skönt! Tack för att du berättade det.
    Annika Webbmaster

Kommentera eller skriv ett nytt inlägg

Ditt namn och inlägg kan ses av alla. Din e-post syns inte publikt.