LÖST: Ljudet bryts när Iphone-appen är i bakgrunden

Jag har märkt att uppspelning av äldre program i appen (gäller skumt nog inte vid streamning) avbryts när man startar en annan app på telefonen. Jag har IPhone 14 PRO med senaste iOS 16. Skall det vara så?

Kommentarer

  • Hej Johannes!

    Intressant, detta vill vi undersöka närmare!

    Vilka appar går du in i när uppspelningen avbryts? Med "äldre program", syftar du då på samtliga våra poddar/program oavsett hur pass gamla de är? Det vill säga, syftar du på allt ljudinnehåll som inte är direktsändningar med "äldre program"?
    Ted Supportansvarig (ej kvar på Sveriges Radio)
  • Hej! Ja, jag menar alla filer som spelas upp, alltså inte strömmande material "live". Det räcker med att försätta telefonen i standbyläge (antingen av mig eller när telefonen själv går ner i stand-by-läge (släcker skärmen)) eller gå ur appen SR Play. Jag har varit med om liknande problem med appen Aircompanion tidigare men det har lösts.
  • Skumt!

    Vi på supporten är vana vid att Android-appen behöver undantas från batterioptimering för att fungera problemfritt i bakgrunden, men den senaste tiden har du och andra lyssnare rapporterat in att även Iphone-appen fått problem i bakgrunden. Det är något vi inte sett tidigare.

    Vi letar upp alla beskrivningar som har med detta att göra och undersöker det tillsammans med utvecklarna. Antingen har något i appen förändrats, eller också har förändringar i de senaste versionerna av Ios gjort att vi måste "skydda" appen på något vis när den jobbar i bakgrunden.

    En fråga:
    Skickas ljudet vidare till hörlurar eller en extern högtalare? Med vilken teknik i så fall?
    Annika Webbmaster
  • Visst är det skumt. Jag brukar lyssna med blåtandslurar (Sony WH-1000XM3).
  • Min första sammanställning av "bakgrunds-problem" är en spretig bukett. Även om jag hoppas att de har samma grundorsak, vågar jag inte lita på det:
    Annika Webbmaster
  • Jag har plötsligt samma problem som johannes ovan. Det funkade igår, och har alltid funkat bra. Jag har inte gjort någon uppdatering eller ändrat några inställningar. Väldigt frustrerande, då jag lyssnar jättemycket på era poddar.
  • Hej Sara!

    Tack för att du meddelar oss om detta. Spelar du upp ljudet direkt i telefonen när detta sker eller använder du dig av hörlurar eller extern högtalare?
    Ted Supportansvarig (ej kvar på Sveriges Radio)
  • Hörlurar
  • Tack. Är det trådlösa hörlurar? Har du möjlighet att testa om samma fel uppstår när du kopplar ur hörlurarna?
    Ted Supportansvarig (ej kvar på Sveriges Radio)
  • Nu startade jag en podd med ljudet direkt från telefonen och gick ur appen, ljudet fortsatte då spela. Därefter kopplade jag ljudet till hörlurarna igen, det funkade. Testade också att gå in i appen och sen ur igen. Det verkar som den lilla manövern löste problemet. Skumt. Men bra!
  • Hm, intressant!

    Jag är osäker på om detta har löst felet helt och hållet, men jättebra att det fungerade. Och ännu bättre om det åtgärdade problemet för gott! Vi tog nämligen upp ärendet med utvecklarna i förra veckan, som själva ännu inte kunnat återskapa felet. Av den anledningen är det jättebra att även du hörde av dig, och dessutom hittade en tillfällig lösning på problemet som vi inte kände till. Jag ska be våra utvecklare att ta sig en ny titt på problemet, så att vi kan lokalisera och åtgärda felet så snart det går.
    Ted Supportansvarig (ej kvar på Sveriges Radio)
  • Hej,
    Upptäckte precis ovanstående problem när jag satte på eran app och hade på högtalare. Om jag gick ut ur SR-appen tystnade ljudet eller om telefonen gick i standby-läge.
    Har lyssnat i airpods hela dagen utan problem. Märkte det nu precis!

    /Moa
  • Hej Moa!

    Tack för att även du flaggar för detta! Att lyssningen fungerar bra i dina Airpods men inte i högtalaren är värdefull information för våra utvecklare. Jag ska framföra detta till kollegorna som arbetar med att lösa problemet. Tack!
    Ted Supportansvarig (ej kvar på Sveriges Radio)
  • Hej igen Moa!

    Vill bara dubbelkolla så att jag uppfattade allt korrekt, visst menade du externa högtalare och inte telefonens högtalare?
    Ted Supportansvarig (ej kvar på Sveriges Radio)
  • Hej Ted,

    Nej jag menar telefonens högtalare 👍

    /Moa
  • Hej Johannes, Sara & Moa!

    Tack för er hjälp med att ringa in och identifiera felet! Våra utvecklare är försiktigt optimistiska då man hittat något i koden som kan vara den bakomliggande orsaken till problemet. Detta ska vara åtgärdat i kommande release och vi hoppas verkligen att felet som utvecklarna hittat är orsaken till problemen med att ljudet avbryts. Nästa version släpps om lite drygt en vecka, ni är varmt välkomna att återkomma när ni fått in den nya versionen i er telefon och berätta om felet försvunnit eller om det kvarstår. Tack!
    Ted Supportansvarig (ej kvar på Sveriges Radio)
  • För mig stänger appen ner sig (IPhone) när skärmen går i lås läge även om jag bara lyssnar via telefonens högtalare. Händer mig VARJE gång. Har man hörlurar inkopplade kan man oftast starta upp igen från dom. Men om man inte har det så försvinner appen från låst läge och du måste öppna telefonen igen och klicka på appen. Som du startar upp igen som om den varit nedstängd. Fruktansvärt irriterande 😔
  • Hej Camilla!

    Jag förstår att detta är ett väldigt irriterande problem! Att ljudet avbryts varje gång du låser skärmen är ju så klart både frustrerande och något som gör det svårt att använda appen i vardagen om man inte vill gå runt med en upplåst telefon i handen. Den nya versionen släpps i slutet av veckan, jag håller alla tummar och tår att utvecklarna fått ordning på felet i versionen som är på väg ut.
    Ted Supportansvarig (ej kvar på Sveriges Radio)
  • Idag efter app uppdatering så stannar uppspelning när appen inte är ”öppen”. Blir samma både med airpods och högtalare direkt i iPhone. Synd. Detta gör ju appen oanvändbar
  • Hej Robin!

    Tråkigt! Har du möjlighet att titta efter i appen vilken version det är som har landat i telefonen?

    Om du går in i appens inställningar som du når genom att klicka på Min sida i appens högra nederkant, därefter kugghjulet högst upp till höger (inställningar), när du sedan scrollar ner till botten av sidan kommer du se vilken version du installerad. Är det 22.11.2 eller 22.11.3?

    Ted Supportansvarig (ej kvar på Sveriges Radio)
  • Hej. 22.11.2
  • Tack. En ny version är på väg ut, i den ska förhoppningsvis felet vara åtgärdat.

    Den nya versionen skickas till Apple för granskning idag, den bör finnas tillgänglig att hämta i Appstore som senast på måndag. Om du inte själv vill gå in och uppdatera appen så kan du vänta tills dess att den nya versionen automatiskt landar i din telefon, dock kan det i så fall dröja ytterligare någon dag innan du får in versionen i telefonen. Vi släpper alltid nya versioner i omgångar, först till en mindre mängd användare, när vi sedan märker att versionen fungerar bra så rullar vi ut den till den stora massan. Någon gång i nästa vecka bör du som senast fått in den nya versionen i din telefon om du inte själv väljer att hämta den från Appstore.

    Tack för ditt tålamod!
    Ted Supportansvarig (ej kvar på Sveriges Radio)
  • Fel och buggar finns alltid. Imponerad av er nyfikenhet och vilja att lyssna på oss användare. Mycket bra. Tack. Trevlig helg
  • Tack för din förståelse och dina fina ord Robin!

    Trevlig helg!
    Ted Supportansvarig (ej kvar på Sveriges Radio)
  • Hej!

    Ni som ännu inte har fått version 22.11.3, där vi hoppas att felet är löst, kan gå in i AppStore och leta upp Sveriges Radio Play. Välj sedan att trycka på appens ikon eller texten om appen, så kommer ni till appens sida i AppStore, där ni kan uppdatera! (Att trycka på "öppna" i AppStors sökträff ger alltså ingen uppdatering, utan öppnar den version ni har.)

    Jag håller tummarna för att alla bakgrundsproblem nu är lösta. Om de inte är det, vill vi förstås få reda på det - så hör av er och berätta hur det går!

    Annika Webbmaster
  • Hej igen!

    Robin, som är en av er som drabbades av "bakgrunds-problem" i november, har tyvärr råkat på problemet igen:
    Uppspelning i bakgrunden. Slutat fungera igen

    Har någon mer råkat på detta, så får ni gärna höra av er!
    Annika Webbmaster