Appen spelar inte ljud när den varit i bakgrunden.

Senaste iOS versionen kräver att jag startar om appen när den varit i bakgrunden. Annars spelar den inget ljud. Var ska jag anmäla det?

Kommentarer

  • Hej Ester Daniel!

    Du gjorde helt rätt som hörde av dig till detta forum gällande problemet. Om jag förstår dig rätt så fungerar det alltså inte att avbryta lyssningen och en stund senare starta ljudet igen, efter att exempelvis varit inne i en annan app en stund?

    När du försöker återuppta lyssningen, gör du det då genom att gå tillbaka in i appen eller försöker du att återuppta lyssningen när spelaren ligger i telefonens låsskärm? Vad sker när du trycker på play?
    Ted Supportansvarig (ej kvar på Sveriges Radio)
  • Genom appen. Men det verkar inte räcka med att bara gå till en annan app, eller ens spela något emellan. Jag lyckas inte reproducera det nu. Men nästa gång det händer ska jag kolla noga vad som hänt, så det går att reproducera. Kan vara något med hur iOS hanterar minnet när mycket är igång samtidigt. Det har hänt flera gånger den här veckan, så jag trodde det skulle vara lätt att återskapa.
  • Hej igen!

    Förstår. Ja, återkom gärna när du stöter på felet igen. Det jag är nyfiken på att veta är hur spelaren beter sig när du försöker påbörja lyssningen då det inte fungerar. Om play-knappen reagerar på knapptryck och om spelaren ser ut att spela upp något ljud eller inte. Jag ska se till att själv håll ett öga på detta om vi får in liknande rapporter från andra lyssnare. Tack för att du hörde av dig, återkom gärna med mer information om felet dyker upp igen.

    Trevlig helg!
    Ted Supportansvarig (ej kvar på Sveriges Radio)
  • Jag skulle lyssna på ekot och spelade bakåt i direktsändningen. Det gick inte och när jag skulle spela det som går nu hände det här

  • Hej igen!

    Tack för att du skickade med en video som tydliggör problemet. Det verkar alltså som att play-knappen reagerar men direkt återgår till paus utan att ljudet startar? Om du testar att lyssna på exempelvis en podd efter den misslyckade livelyssningen, beter sig spelaren likadant då? Med andra ord, tvingas du stänga ner appen för att den ska fungera igen eller räcker det med att testa ett annat program?
    Ted Supportansvarig (ej kvar på Sveriges Radio)
  • Det verkar gå att provocera fram genom att spola bakåt i ”direktsändningen” när appen varit stängd i ett par timmar. Men spela något annat räckte.
  • Hej igen!

    Ok, bra att den tillfälliga lösningen att spela upp ett annat ljud verkar fungera. Jag har själv försökt återskapa felet på min telefon men ännu inte lyckats. Både jag och våra utvecklare ska titta vidare på detta och se om vi kan hitta vad det kan vara som ställer till problemet, vi förstår att det är ett irriterande beteende som man helst vill slippa. Om du upptäcker fler mönster i när felet uppstår så är du varmt välkommen att återkomma, all information som utvecklarna kan ha nytta av är bra att ha i felsökningen.
    Ted Supportansvarig (ej kvar på Sveriges Radio)
  • Jag hittade ett nytt beteende med. Då slår den inte tillbaka, utan låter bara inte och tiden rör sig ej. Spela annat funkar nu med. Den här gången hade jag bara låtit appen vara i tre timmar och sedan gått tillbaka till direktsändning för att lyssna.
  • Oj, ännu ett väldigt märkligt beteende! Jag pratade lite med en av utvecklarna angående felen som du upplever. En grej du skulle kunna testa, såvida du inte har väldigt mycket program i dina listor, är att installera om appen. Nackdelen är ju så klart att dina nedladdade avsnitt försvinner, också innehållet i Min lista och Program du följer. Så jag har full förståelse för om du inte vill installera om. Men utvecklaren tror att detta eventuellt skulle kunna få ordning på appen, så om du inte har allt för många nedladdade avsnitt och program i dina listor så kan det helt klart vara värt att ge det en chans.
    Ted Supportansvarig (ej kvar på Sveriges Radio)
  • Hej!

    Du och andra lyssnare har rapporterat in ett par olika problem kring hur appen fungerar när den legat i bakgrunden. Våra utvecklare har nu hittat något i koden som kan vara den bakomliggande orsaken till dessa problem, och låter försiktigt optimistiska.

    Detta ska vara åtgärdat i kommande release och vi hoppas verkligen att felet som utvecklarna hittat är orsaken till problemen som du har dokumenterat. Nästa version, som bör heta 22.11.X, släpps om en vecka. Vi vill förstås veta om felet kvarstår helt eller delvis i den.

    Tack för hjälpen så här långt, och trevlig helg!
    Annika Webbmaster
  • Hej igen!

    För någon vecka sedan släppte vi version 22.11.3 av appen, där vi hoppas att vi har löst problemet. Hör av dig om du fortfarande har problem!
    Annika Webbmaster
  • Idag dök något upp igen! Fast det har fungerat länge. Det ser annorlunda ut också.
  • Hej igen Ester Daniel!

    Tack för att du skickade med en video som tydliggör vad som sker. När du först kontaktade oss i oktober hade du den senaste versionen av appen installerad i din telefon. Vet du om du nu har hunnit få ner 22.11.3?
    Ted Supportansvarig (ej kvar på Sveriges Radio)
  • Om den inte uppdaterat inatt var det senaste versionen. Nu har jag 22.11.3. Men jag ser nu att jag är kvar på iOS 16.1.1. Ska uppdatera till 16.2 och håller ögonen/öronen öppna om det händer igen.
  • Tack!
    Ted Supportansvarig (ej kvar på Sveriges Radio)
  • (16.1.2 skulle det vara)
  • Jättebra. Och videon du skickade är förövrigt väldigt värdefull för våra utvecklare i deras felsökningsarbete. Återkom gärna när du har uppdaterat så ser vi om det blir någon förbättring.
    Ted Supportansvarig (ej kvar på Sveriges Radio)
  • Jag är programmerare och har jobbat med iOS. Det är fint att hjälpa ”kollegor”.
  • Hej!

    Kvarstår det något problem med hur appen fungerar i bakgrunden hos dig?
    Annika Webbmaster