Appen glömmer var jag var i programmen

Hej,
Jag har en OnePlus 8T (KB2003_11_C.20) med Sverige Radio Play (22.6.3)

Appen kommer nästan aldrig ihåg var jag var i poddarna eller programmen. Någon gång ibland gör den det, men svårt att veta när det isåfall funkar.

Jag har tömt cache och storage, samt ominstallerat flera gånger. Appen kräver inga :permissions', så det kan inte vara det. Felet har funnits över ett år och över flera versioner av både app och OS, ev så länge jag har haft min nuvarande mobil - troligen längre.

Jag har en känsla av att det hänger ihop med min telefon, då andra inte har samma problem. Detta händer dock inte med någon annan podd- eller streamingapp.

Någon aning om vad problemet kan vara? 

Mvh, Ola
Ola Billinger
Visa bästa svaret

Kommentarer

  • Hej Ola!

    Det första jag vill tipsa om är att se över en intällning för batterioptimering. I One Plus tror jag att det finns tre inställningslägen för detta:
    1. Intelligent kontroll
    2. Optimering
    3. Ingen optimering
    Inställningen Ingen optimering har tidigare hjälpt lyssnare med detta problem, men sedan i våras verkar det inte längre hjälpa alla, så om felet kvarstår trots att vår app är skyddad från optimering vill vi att du hör av dig så att vi kan felsöka vidare.
    Annika Webbmaster
  • Jag har en Pixel 3a med Android 12. Jag har haft sr play appen i flera år med samma telefon. Jag har inte ändrat några systeminställningar och bara de än närmsta veckan har appen börjat nollställa var jag är i program. Även när jag är inne i appen med skärmen på (appen har alltså inte dödats av systemet).
    Klas
  • Hej! Jag har precis samma problem trots försök med att ominstallation. Problemet började under våren .Har en Sony Xperia.
    /Erica
    Erica Adolfsson
  • Håller på att testa och batterioptimeringen, som finns på OnePlus sen några releaser, kan vara ett problem, det verkar fungera lite bättre, dock ej alltid...och väldigt svårt att reproducera exakt när det blir fel.

    Eftersom detta är isolerat till SR Play (andra podd-appar fungerar fint) måste det i vilket fall också handla om design av appen.

    Vill ni på SR att jag skickar en logg, kan jag göra det om ni instruerar mig 🙂. Eftersom problemet verkar spritt över flera modeller kanske det kan vara intressant att följa upp. För mig är SR Play en mycket viktig app.
    Ola Billinger
  • Hej Ola, Erica & Klas!

    Klas & Erica, har ni hunnit testa om det blir någon skillnad genom att undanta appen från batterioptimering?

    Jag tror att man bör kunna göra såhär på era telefoner:

    Inställningar -> Appar -> Sveriges Radio Play -> Batteri -> Optimera batteriandvändning -> se till att vår app inte är optimerad.

    Testa gärna och se efter om ni upplever någon förbättring efter denna justering.

    Ola, bra att du testar! Och ja, vi har fått in liknande felrapporter från lyssnare med olika telefoner och android-versioner så problemet verkar ligga i appen och inte i era telefoner. Att undanta appen från batterioptimering har tidigare varit en väl fungerande lösning när liknande problem uppstått, nu verkar den lösningen dessvärre inte längre vara lika effektiv som innan. När felet uppstår hos dig, börjar programmet då om från början eller startar uppspelningen vid fel tidpunkt i programmet?
    Ted Supportansvarig
  • Ok, har nu gjort denna inställning. Rapporterar tillbaka om problemen kvarstår.
    Klas
  • Tack.

    Svaret nedan är mer orienterande för andra än dig, Klas, för du vet ju vad en Pixel-telefon är ...

    För oss på supporten ger rapporter om hur appen fungerar (och inte fungerar!) på Pixel-mobiler viktig kunskap. Pixel använder en variant av Android som är rätt så "ren", utan tillägg av till exempel egna batterisparande specialfunktioner som flera mobiltillverkare, däribland både OnePlus och Sony, lägger till och som ofta är rätt snåriga att felsöka i för både lyssnare och oss på Sveriges Radio.

    Problem med vår app som uppträder på Pixel-mobiler, kan vi därför misstänka ligger antingen i appen eller beror på någon inställning i eller uppdatering av Android (eller en kombination av dessa faktorer).

    Här kan det alltså vara en kombination av problem med vår app som vi sedan en tid har sett enstaka gånger och där det hjälpt att undanta appen från batterioptimering. Detta problem har den senaste tiden blivit vanligt på Android 12 och det har inte längre räckt att avoptimera, kanske för att det med Android 12 har introducerats ytterligare någon feature som vår app borde anpassas efter, eller att vi själva har lanserat en bugg som främst ger problem med Android 12.

    Även om vi inte vill att någon lyssnare ska få problem, så är det alltså för vår felsökning viktigt att vi sett att problemet även visar sig på Pixel och det gör oss lite extra nyfikna på i vilken mån felet kvarstår hos Klas efter "avoptimeringen".
    Annika Webbmaster
  • Jag lyssnade på ett nedladdat avsnitt idag och några gånger pausade jag eller det pausades av utgående samtal. Då kunde appen hålla koll på var jag var.

    Nu öppnade jag just appen igen några timmar senare och progress var nollställt.

    Dvs. det verkar inte räcka att stänga av batteri optimering för mig på Pixel 3a med Android 12.
    Klas
  • Annika, när det inte fungerar är det nästan alltid så att programmen ligger kvar i "Fortsätt lyssna"-listan, men programmen börjar från början. Det förekommer också att programmen börjar där jag var "förra gången" och att programmen jag lyssnat på inte är med på listan.
    Ola Billinger
  • Jag ska prova att ta bort batteri optimering, återkommer när jag testat.

    /Erica
    Erica Adolfsson
  • Tack för bra återkoppling, alla tre!

    En manöver som en lyssnare har tipsat om, var att han börjat lyssna några sekunder på en kanal innan han lämnar appen. Den manövern verkar göra att data om hur långt han hade kommit i programmet innan sparas korrekt!

    Se gärna om denna work around hjälper även er. Det är förstås ingen lösning i längden, men det är förhoppningsvis en (krånglig) möjlighet för er att få till historiken.

    Att se om detta hjälper fler med problemet eller var specifikt för just den lyssnaren, bör även ge app-utvecklarna viktig kunskap. Om rätt position sparas när ni växlar över till direkt-lyssning, så har vi en korrekt funktion för detta, men den funktionen används inte där den borde användas (när appen sätts i viloläge eller stängs ned).

    Hoppas att ni kan testa detta och att det gör skillnad, för det tror jag vore ett viktigt steg för att vi ska kunna lösa problemet!
    Annika Webbmaster
  • Jag inser att det är bäst att jag beskriver hur man gör "direktlyssnings-manövern" med lyssnarens egna ord:
    Om jag sätter igång en kanal (dvs. det som för närvarande sänds i t.ex. P1) i samband med att jag växlar mellan avsnitten, verkar den minnas hur långt jag kommit. Jag kan alltså pausa ett avsnitt, sätta igång P1 i två sekunder och sedan starta ett annat avsnitt. Då kommer appen ihåg hur långt jag kommit i det första avsnittet.
    Annika Webbmaster
    Bästa svaret
  • Hej igen!

    Den utvecklare som är på plats har nu undersökt felet och hittat ett problem som skulle kunna förklara felet och som passar ihop med att "direktmanövern" gör att rätt position sparas.

    När fler utvecklare kommer tillbaka efter semestern, bör vi kunna skicka ut en uppdatering som vi hoppas löser problemet!
    Annika Webbmaster
  • Jag har samma problem. Har Samsung med Android 12.
    Den sparar inte var jag är när jag lyssnar på nedladdade program.
    Så om jag byter nedladdat program eller öppnar appen på nytt så spelar den programmet från början.
    Jag har testat att rensa cache/data och ominstallera programmet ett antal gånger. Har även ställt in att den inte skall optimera batterianvändningen.
    Inget hjälper tyvärr.
    Joachim
  • Hej Joachim!

    Tack för att du informerar oss om att även du upplever detta problem. Jag vet att utvecklarna nu börjat återgå till arbete så jag hoppas att vi kommer kunna få ordning på detta snart. Jag ska höra efter med kollegorna på utvecklarsidan och se hur det går. Tack för ditt tålamod!

    Ted Supportansvarig
  • Bara en kort uppföljning från mig i ärendet: Jag har testat med avstängd batterioptimering (och även "direktmanövern") några veckor nu. Det ändrar inte beteendet för mig, utan det är ganska slumpmässigt beteende, men oftast börjar programmen från början.

    Kan även rapportera att min dotter har exakt samma beteende på sin Oneplus 6T (Android 11)
    Ola Billinger
  • Tack Ola, jag framför det till utvecklarna!
    Ted Supportansvarig

Kommentera eller skriv ett nytt inlägg

Ditt namn och inlägg kan ses av alla. Din e-post visas aldrig publikt.