LÖST: Windows-app: vyn med kanaler blockeras
Kanaler i appen för Windows dyker inte upp? Det har varit så sedan igår och jag har både startat om och installerat om appen från Microsoft Store.
Följ inlägget
3
följare
Testade precis att stänga VPN och då fungerade det - så det är någon port som är blockerad 🙁
Så summerat, starta appen och visa kanaler utan VPN, slå på VPN tryck på play.
Igår rapporterade Pelle här in exakt samma problem:
SR-appen i Microsoft Store för dator: Lyssna direkt på kanaler slutat fungera
Uppenbarligen är det något i vår Win-app som inte fungerar ihop med ditt och Pelles VPN.
Osäker på om det är en förändring som gjorts på nätverket som jag går mot - eller om det är något i appen som förändrats.
Gissar att dock det kan vara en brandväggsändring och att "discoveryn" för kanallistan går antingen broadcast eller via annan port/protokoll än själva uppspelningen av en kanal.
Är det en jobbdator, så får du gärna kontakta er interna tekniska support och berätta om problemet.
Webben fungerar utan problem, ingen VPN och allt annat fungerar. utan problem
Pelle, som också har detta fel, har gjort en ambitiös felsökning, med olika typer av uppkoppling och även letat fram datorer som han inte har använt på länge. Hos honom blir det fel även då
SR-appen i Microsoft Store för dator: Lyssna direkt på kanaler slutat fungera
Felet borde ha samband med att vi på Sveriges Radio hade problem med något som kallas CDN:et nu i söndags. En kollega skrev så här: Detta är löst från vårt håll under måndagen och utvecklarna kan inte återskapa problemet.
Jag tror att det beror på att felet enbart drabbar er som använde, eller försökte använda, appen under den perioden det var problem hos oss och att något felaktigt svar från vår sida har cachats "någonstans".
Uppenbarligen inte i datorn, i och med att Pelles gamla datorer fick samma fel, trots att han inte hade använt dem medan felet fanns hos oss. Jag hade gissat på en brandvägg i routern, men att Pelle fick problem även över mobilens nät motsäger det. (Han har Telia som gemensam nämnare på båda uppkopplingarna och det kanske innebär att samma säkerhetsprogram finns med i bilden?)
För säkerhets skull får ni gärna testa en sak som tidigare har hjälpt vid blockeringar som bitit sig fast trots att felet är löst från vår sida. Gör en "brutal omstart" av routern genom att dra ur strömsladden, vänta cirka 15 sekunder och sedan koppla in strömmen igen.
Om inte annat är det enkelt att testa, och i bäst fall hjälper det! Jag håller tummarna.
Inga komplicerade grejer egentligen, ett vanligt http-anrop mot er api-server, som alla appar gör?
Pelle får problem i sin bostad i Stockholmstrakten, Värmdö kommun, både med Telia mobilt och med Telias fiber. Med samma fiberuppkoppling kan han lyssna när hans VPN fick honom att se ut att befinna sig i Sydkorea.
Jag har möjlighet att se de IP-nummer som ni skrev hit med. Med VPN påslaget (gissar jag) blir det så här för Johan: För Kristoffer blir det: Så felet drabbar Telia i Stockholmstrakten. (Den regionala koncentrationen kanske är en slump, men kan vara bra att påtala för Telia.)
Det brukar finnas tydligare vägar att rapportera in den här typen av fel för er som är drabbade konsumenter än för oss på Sveriges Radio, så mitt tips är att ni felanmäler et själva:
Kontakta oss – Telia.se
Om det verkar som om ni inte får gehör, så hojta till så felanmäler även jag.
Mvh
Kristoffer
Om någon lyssnare har samma fel med annan operatör eller i annan region, vill vi självfallet veta det, så skriv en rad i så fall.
Pelle i Gustavsberg har varit i kontakt med Telias support för bredband i bostadsrättsföreningar. När han då frågade efter ärendenumret så att Sverige Radio kunde referera till detta om vi också skulle felanmäla, svarade Telia att SR inte har någon nytta av detta, "då de inte kan kontakta oss eftersom de inte är en bostadsrättsförening".
Jag har helt enkelt inte hittat något sätt för oss att felanmäla detta. Har du tips på var jag gör det så försöker jag gärna nästa vecka, om felet då kvarstår.
Jag hoppas förstås att det är löst innan dess!
Jag har samma problem får inte upp kanalerna.
Startat om router mm /har telia
Söker jag kanalen så går det att lyssna på den
Mvh Tommy
Bästa hälsningar
Gunnar
Med de IP-adresser ni var uppkopplade med när ni skrev hit, så såg det ut som om Tommy befinner sig i Örebrotrakten, medan Gunnar i Varberg ser ut att vara "i eller i närheten av Stockholm".
Den gemensamma nämnaren är alltså att ni är uppkopplade genom Telia.
Tommys tips om att det går att nå kanaler med sökfunktionen markerar jag som "bästa svar". Det fungerar förhoppningsvis för alla till skillnad från tidigare tips (dela nätverk från mobilen, koppla upp innan VPN slås på) som är bra, men är mer specifika.
Pelle i den andra tråden har varit i kontakt med Telias support utan större framgång: Jag hoppas kunna hinna med detta under morgondagen. Om någon av er andra också har haft kontakt med Telia, eller hinner kontakta dem innan jag gör det, får ni gärna berätta för mig hur det går.
Mvh
Kristoffer
Hypotes 1:
Förmodligen var det en funktion i Telias nätverk som ansåg att Windows-appens kanalsida inte fungerade på grund av att den var nere förra söndagen, och därför inte laddade in den sidan. Det borde ha släppt när felet hos oss löstes morgonen därpå, men någonstans i deras system finns det en cache-lagring som inte hanteras korrekt. Denna cache rensades efter en vecka, och därmed släppte felet.
Hypotes 2:
Alternativt kan det ha varit någon av Pelles kontakter med mina supportkolleger på Telia som fick dem att förstå var felet låg och starta om den del av systemet som fallerade, men av det Pelle berättade om kontakterna med deras support, ser han det som mindre troligt.
Oavsett vilket så är jag glad över att blockeringen är över! Tack alla för kartläggning och för att ni så frikostigt delat med er av tips om hur man kommer runt det.
Jag ber även om ursäkt över vår del i problemet. Ifall vi inte hade haft tekniska problem förra söndagen, så hade detta ju aldrig uppstått. Mest troligt var det "tiden" som löste felet.