Android auto: kan jag styra er app med rösten?

Hej!

Använder Android Auto i bilen, saknar stöd för billäge så att det går att röststyra Sveriges Radios app i bilen. Är det något som ni tänker uppdatera?

Hälsningar

Arne

Kommentarer

  • Hej Arne!

    Jag tar reda på hur det är tänkt att fungera, för det var ett tag sedan jag kikade på hur vår app fungerar med Android Auto.

    Om det dröjer med röststyrning kanske du vil ha tips på hur du kan ta del av vårt utbud i andra appar? Berätta i så fall vad det är du främst vill lyssna på (om det är kanaler direkt eller avsnitt i efterhand, till exempel), så att jag kan anpassa tipsen efter de behov du har.
    Annika Webbmaster
  • Hej igen!
    saknar stöd för billäge så att det går att röststyra Sveriges Radios app i bilen
    Efter att ha pratat med utvecklarna så tolkar jag problemet som att du inte har lyckats hitta Sveriges Radio Play via Android Auto. Är det korrekt?

    När du går in på Android Auto på din telefon och ser på listan över appar som stödjer Auto så dyker borde Sveriges Radio Play synas där.

    Stöd för Android Auto har funnits sedan version 20.5.3 som kom våren 2020. Om du har en äldre version av vår app än så, behöver du uppdatera Sveriges Radio Play.

    En lyssnare som inte hittade vår app i Android Auto fick det att fungera efter att ha uppdaterat Android Auto.

    När du väl hittat vår app för Android Auto, ska du kunna söka och pausa/hoppa framåt med rösten. En av utvecklarna skriver:
    För att det ska funka behöver jag säga: "Spela P1 i Sveriges Radio Play" eller "Spela [sökord] i Sveriges Radio Play", "SR Play" och "Play" funkar också.
    Eller missförstår vi problemet? Beskriv det så tydligt du kan. Om du har möjlighet att skicka med en bild, så är det till stor hjälp!
    Annika Webbmaster
  • Hej!

    Er app fungerar i Android Auto men då bara manuellt på skärmen ej med röststyrning. Via TuneIn går det röststyra en del av era program, dock ej P4 + eller era Poddar.

    Hälsningar
    Arne

  • Tack för förtydligandet!

    Vad händer om du säger "Spela P4 Plus i Sveriges Radio Play"?
    Annika Webbmaster
  • Hej.

    I nätverket hemma med Google Nest högtalare blir svaret: Jag sökte efter P4 plus i Sveriges Radio Play men antagligen är den inte tillgänglig eller så går den inte att spela upp just nu. Men säger jag att jag vill prata med Sveriges Radio så funkar det hemma i nätverket. Men säger jag samma sak i bilen med Android Auto så blir svaret: Har ej stöd på denna enhet.

    Hälsningar
    Arne

  • Du ska säga på olika sätt i Google Nest och i bilen, för det är två olika tjänster du använder dig av.

    I Google Nest "prata med Sveriges Radio och spela P4 Plus"
    I Google Nest fungerar inte Sveriges Radio Play, så där använder du vår speciella Google-tjänst, som du aktiverar genom att säga "Hej Google, prata med Sveriges Radio".

    Läs mer om den tjänsten här:
    Lyssna på Sveriges Radio i din smarta högtalare - så här kommer du igång

    Det är alltså inte den vanliga mobil-appen du använder där, utan en specifik Google-tjänst.

    I bilen med Android Auto, "spela P4 Plus i Play"
    När du använder Android Auto är det dina vanliga appar du har installerat på telefonen du kommer åt (om de har stöd för den tekniken), medan du inte har möjlighet att nå Google-tjänsterna. I bilen ska du alltså kunna säga spela P4 Plus i Sveriges Radio Play. (SR Play eller bara Play ska också fungera.)

    Testa det och berätta hur det går!
    Annika Webbmaster
  • Hej igen!

    Provade i bilen att säga : spela P4 Plus i Sveriges Radio Play och det funkade inte. Där emot om jag bara säger spela P4 Plus så blir svaret jag strimmar P4 Plus från TuneIn, så det går numera att lyssna på P4 Plus via TuneIn (vilket inte funkade förut) Om man kollar exempelvis apparna i TuneIn och Spotify så har dessa en funktion som kallas billäge. (vilket jag inte ser i er app)

    Hälsningar
    Arne

  • Bra att du nu kan spela kanalen genom Tunein och tack för att du så tydligt beskrivit problemen, vilket utvecklarna har stor nytta av när vi ska förbättra Android Auto-tjänsten framöver.

    Billäget är ytterligare en "egen funktion" med större klickytor och lite färre funktioner som är gjord för att det ska vara enkelt att använda appen direkt på telefonen. Den är alltså egentligen inte kopplad till om appen har stöd för Android auto eller inte.

    Billägets tydligare utseende tror jag kan vara bra för andra syften (cyklister, personer som blir stressade av att en app verkar ha för många valmöjligheter, personer med rörelsehinder och många fler), så även om det inte påverkar ditt problem, att styra Auto med rösten, ska jag ta upp förslaget med mina kolleger.

    Tack för att du hjälper oss att göra appen bättre!
    Annika Webbmaster
  • Tack själva för en bra dialog!

    Hälsningar
    Arne