LÖST: Android Auto funkar inte (Android 13)

Hej,
När jag väljer Sveriges Radio Play i bilens gränssnitt för Android Auto får jag endast en tom skärm med texten "Inga objekt". Om jag startar ett visst program via appen på telefonen kan jag se detta programs vinjettbild samt start/stopp-knapp på bilens skärm, men backar jag ur så hamnar jag åter i endast "Inga objekt". Varför?

Uppdaterad app, uppdaterad Samsung S21, bil 2018 års modell.

Mvh Andreas

Kommentarer

  • Hej Andreas!

    Jag svarade dig i ditt föregående inlägg och skrev:

    Det stämmer, du ska kunna ta del av vårt innehåll i Android Auto så det är en aning märkligt att "inga objekt" dyker upp när du vill lyssna i bilen.

    Har du alltid upplevt detta problem eller är det något som uppstått på senare tid? Fungerar dina övriga appar i Auto som de ska?
    Bra att du skickade med en bild som tydligt visar vad som sker (eller inte sker) på skärmen. Det märkliga är att skärmen inte alls ser ut som den borde. Vi håller i och för sig på att uppdatera tjänsten, men den ska ha sett ut såhär tidigare:

    Har du någonsin tidigare sett denna vy eller har du alltid mötts av "inga objekt"?
    Ted Supportansvarig (ej kvar på Sveriges Radio)
  • Hej,
    Tack för svar. (Jag hittade inte mitt gamla inlägg när jag sökte, skrev därför nytt.)
    Jag har just köpt bilen, så detta är första gången jag försöker använda appen i Android Auto-sammanhang. Övriga appar verkar fungera som de ska i Android Auto.

    Som jag tolkar funktionaliteten så ligger inte så mycket av uppdateringsmöjlighet på bilsidans Android Auto-funktion (den bör alltså inte vara inaktuell utan det är i respektive telefonapp funktionaliteten gentemot Android Auto utvecklas?

    Råd om/hur det går att få igång SR Play? Hade varit så trevligt att kunna ta del av utbudet via bilen.
  • Hej igen!

    Förstår. Det här ska vi få ordning på, på ett eller annat sätt.

    Jag tror du har rätt i att Auto-funktionen i bilen ska uppdateras automatiskt, av vad jag har kunnat läsa mig till på nätet. Vet du om både Auto-appen och SR Play-appen är uppdaterade till senaste versionerna? Jag tänker att det skulle kunna vara första saken att kolla. Du nämnde ovan att du upp hade en uppdaterad app, om du syftade på Auto-appen, dubbelkolla då gärna så att telefonen har den senaste SR Play-versionen (22.11.5).

    Om du har den senaste versionen av båda apparna så fortsätter vi att leta efter lösningen!
    Ted Supportansvarig (ej kvar på Sveriges Radio)
  • Hej igen!
    Sveriges Radio Play är 22.11.5 (20872) och Android Auto i telefonen är 8.4.624324.
    Android 13 / Samsung One UI 5 sedan den rullades ut till S21 för en kort tid sedan.

    Andreas
  • Tack!

    Du verkar ha allt uppdaterat och klart, så det är konstigt att vyn ser ut som den gör. Det är som att Android Auto inte laddar in något innehåll från appen, skumt! Jag kommer att ha en avstämning med våra utvecklare under morgondagen där jag ska lyfta detta ärendet och be dem undersöka vad det kan vara som spökar. Så håll ut, jag återkommer till dig i denna tråd så fort jag vet mer!
    Ted Supportansvarig (ej kvar på Sveriges Radio)
  • Uppdaterar med info:
    Testade att istället ansluta min jobbtelefon, Samsung A52s. Den har Android 12, One UI 4.1.

    Med denna telefon fungerar SR Play som du visade i din bifogade bild. Android Auto-versionen är densamma i båda telefonerna.

    Kan det vara en bugg i SR Play knutet till Android 13?
  • Tack för uppdateringen Andreas!

    Att det fungerar på Android 12 men inte på 13 är en jättebra iakttagelse som utvecklarna kommer ha nytta av i sin felsökning. Det kan mycket väl vara så som du misstänker, att buggen är kopplad enbart till Android 13 och därför inte visar sig när du kopplar in jobbtelefonen med Android 12.

    Jag framför denna information till utvecklarna under förmiddagen och återkommer därefter till dig!
    Ted Supportansvarig (ej kvar på Sveriges Radio)
  • Hej igen Andreas!

    Efter mitt möte med utvecklarna kan jag meddela att en lösning på problemet är på gång, i kommande appversion så hälsar man att Android Auto bör fungera som det ska igen, även i Android 13.

    Den nya versionen släpps i beta någon gång under morgondagen, förmodligen på eftermiddagen. Därefter kommer den att rullas ut till våra användare under ett par dagar innan den har landat i allas telefoner. Vi släpper alltid nya versioner i omgångar, först till en mindre mängd användare, när vi sedan märker att versionen fungerar bra så rullar vi ut den till den stora massan. Någon gång i nästa vecka bör du således ha den nya versionen i din telefon, där problemet alltså ska vara löst. När din telefon uppdaterats med den nya appversionen så får du gärna höra av dig om du inte märker någon förbättring.

    Om du inte orkar vänta på att den nya versionen ska komma ut så kan du alltid registrera dig som betatestare. Det är väldigt enkelt att bli betatestare och det innebär egentligen bara att du får appen några dagar innan vi "lanserar den skarpt" (och om du sedan vill gå ur betaprogrammet är även det enkelt).

    Läs hur du går tillväga här:
    Testa nya Android-appar innan de släpps till allmänheten

    Tack för att du uppmärksammade oss om detta! Som sagt, hör gärna av dig när den nya versionen landat och du hunnit ta en sväng i bilen.
    Ted Supportansvarig (ej kvar på Sveriges Radio)
  • Hej igen Ted!
    Tack så mycket för utförlig uppdatering från dig. Jag går med i betaprogrammet, kul att så snart som möjligt få den uppdaterade appen (plus att jag ska ut på en längre bilresa imorgon eftermiddag)! Återkopplar när jag tagit del av hur nästa version funkar.

    Andreas
  • Hej!
    Uppdaterade till 22.11.9 som kom i går. Den innebär ingen skillnad för min del i Auto, utan beter sig likadant där som tidigare.

    Andreas
  • Hej igen!

    Tråkigt att felet kvarstår! Jag ska framföra detta till utvecklarna och be dem ta sig en ny titt på vad det kan vara som strular.

    Ber om ursäkt för besväret!
    Ted Supportansvarig (ej kvar på Sveriges Radio)
  • Hej igen Andreas!

    Problemet är dessvärre ännu inte löst, en kollega på utvecklarsidan som arbetar med ärendet har upptäckt att Spotify, Youtube och Amazon Music haft liknande problem i Auto. Han misstänker att problemet eventuellt består i att Auto inte får tillräckligt med information från vår app, och därför visar "Inga objekt".

    Utvecklaren tror, utan att veta säkert, att en ominstallation av SR Play eventuellt skulle kunna lösa problemet. Det är förstås ingen höjdare, speciellt om du har mycket nedladdat och sparat som du såklart inte vill bli av med.

    Utvecklarna fortsätter självfallet att arbeta på en lösning, det är dock svårt att säga när problemet kommer vara åtgärdat. Om du inte har så mycket i dina listor så kan en ominstallation som sagt vara värt att testa, jag kommer höra av mig så fort jag får mer information från våra utvecklare.
    Ted Supportansvarig (ej kvar på Sveriges Radio)
  • Hej!

    Lasse, som har samma fel, berättar att en ominstallation tyvärr inte löste problemet för honom.

    Vi felsöker vidare.
    Annika Webbmaster
  • Tack Ted och Annika för uppdateringar!
    Spotify och YouTube Music funkar för mig. Då avvaktar jag med ominstallation tills mer info finns.

    Andreas
  • Morn! Har akkurat fått samme problem etter at jeg byttet ut min Samsung A52 / Android 12 til Samsung Z Flip som kjører på Android 13. Versjoner: SR app 22.12.1 (21051), Android Auto 8.6.125004 (jeg er allerede betatester). Skal prøve en ominstallering senere i dag. Det ville selvfølgelig vært bedre at alle ens favoritter var lagret i en profil og ikke på apparatet selv, men det er et annet tema. Hilsen Andreas
  • Andreas, du behöver kanske inte prova att avinstallera/ominstallera appen. Jag provade det häromdagen utan framgång och ytterligare någon användare tidigare i tråden har provat detta också.

    Andreas
  • Hej Andreas (och Andreas!)

    Tråkigt att även du har drabbats av detta irriterande problem. Som Andreas nämnde tidigare i tråden så misstänker vi att felet kan ha något att göra med Android 13. Vi har däremot hittills haft svårt att få ordning på det. Problemet har delvis varit att utvecklarna själva inte kunnat återskapa felet, men vi är fullt medvetna om att problemet existerar hos ett antal användare med Android 13. Jag hörde nyss av mig till utvecklarna och frågade om de är någon lösning på spåren, så fort jag får återkoppling från dem så kommer jag att höra av mig till er här i tråden.
    Ted Supportansvarig (ej kvar på Sveriges Radio)
  • Exakt samma problem här med Samsung Galaxy Fold 4 som kör Android 13. Har fungerat perfekt tidigare..
  • Bifogar lite skärmdumpar med info om  Android Auto, SR Play och telefonen.

  • Installerade Samsungs idag släppta uppdatering av Android 13 till min S21+. Ingen skillnad efter uppdatering heller, fortfarande bara "Ingen info" för Sveriges Radio Play i Auto.
  • Tack för informationen, Jens och Andreas!

    Vi har nu lite goda nyheter i ärendet. Utvecklarna lyckades under gårdagen nämligen att återskapa felet och har nu även listat ut vad felet med allra största sannolikhet beror på. Jag hoppas att under dagen få besked om när lösningen kommer att vara ute och tillgänglig för nedladdning. Så fort jag har mer information återkommer jag här i tråden.
    Ted Supportansvarig (ej kvar på Sveriges Radio)
  • Kul att höra att det görs framsteg, Ted! Tack för återkoppling och rent allmänt för det engagemang er närvaro i hela forumet utstrålar. Ser fram emot kommande app-uppdatering!
  • Verkligen imponerande support måste jag säga. Hade inga större förväntningar att få någon respons öht när jag slängde iväg ett mail till utvecklarna genom Google Play och på det sättet blev tipsad om detta forumet. Otroligt bra!
  • Tack själva! Vi uppskattar verkligen ert beröm, och framförallt er hjälpsamhet när det kommer till att felsöka och bidra med viktig information.

    Jag har nu fått bekräftat av utvecklarna att lösningen på problemet finns med i releasen som släpps i beta under morgondagen. Det innebär att när den nya versionen landar i era telefoner så kommer ni inte längre att stöta på problemet, om allt gått som det ska! Vi brukar släppa nya versioner på eftermiddagar, jag misstänker att så även blir fallet i morgon.

    Jens, den nya versionen släpps alltså först i beta, om du inte vill vänta på att den nya versionen ska komma ut till allmänheten så kan du alltid registrera dig som betatestare. Som jag skrev lite högre upp i tråden så släpper vi alltid nya versioner i omgångar, för att vara säkra på att versionen fungerar bra. Vi rullar ut versionen till samtliga användare när vi ser att allt verkar vara i sin ordning. Att bli betatestare innebär att du får appen lite tidigare än den stora massan, alltså samma app med samma funktioner, men du blir först med att använda våra nya versioner när de släpps. Om du inte vill bli betatestare så bör du på måndag kunna gå in i Google Play och uppdatera appen och på så sätt få in den nya versionen i din telefon.

    Här kan du läsa om hur man går tillväga för att bli betatestare:

    Testa nya Android-appar innan de släpps till allmänheten

    Ted Supportansvarig (ej kvar på Sveriges Radio)
  • Härliga nyheter, bra jobbat!!

    Jag anmälde mig till betaprogrammet igår, så förhoppningsvis får jag den nya beta-versionen så fort som den släpps :-)
  • Perfekt!
    Ted Supportansvarig (ej kvar på Sveriges Radio)
  • Hej Ted. Betan släpptes aldrig idag eller? Jag kan inte se någon ny version iaf och jag har blivit insläppt i betaprogrammet såvitt jag kan se..
  • Hej igen, nu hade den kommit! Ska bli mycket spännande att testa senare under dagen.

    Mvh Jens
  • Hej Jens!

    Jag misstänker att det tog längre tid än väntat för utvecklarna att få ut den nya releasen. Bra att den nu ändå verkar ha landat i din telefon. Vi håller tummarna att problemet nu är åtgärdat och att allt fungerar som det ska!
    Ted Supportansvarig (ej kvar på Sveriges Radio)
  • En tidig julklapp, tack! Allt verkar funka hos mig nu i Auto. Blir perfekt för julresan.Grymt bra felsökt och supportat!

    En fin julhelg önskar
    Andreas
  • Hej Andreas!

    Äntligen! Skönt att det nu verkar fungera som det ska. Stort tack för din hjälp i arbetet med att få ordning på detta, du var den första att rapportera in felet och din regelbundna återkoppling har varit väldigt nyttig för utvecklarna i deras felsökningsarbete. Stort tack!

    God Jul!
    Ted Supportansvarig (ej kvar på Sveriges Radio)
  • Jag har samma problem sedan några veckor. Jag avvaktar lösningen. Skriver dock för att bekräfta att vi är fler med samma problem.
  • Har du uppdaterat appen till senaste versionen Ulf? Det fungerar nämligen fint nu efter den senaste uppdateringen.
  • Tack, bra att det fungerar som det ska nu, Jens!

    Ulf: Jens och Andreas har blivit betatestare, vilket gör att de fick del av denna nyhet redan innan jul. Om du fortfarande inte har fått den nya versionen, så kommer den snart även till dig. Om du vill ha den direkt kan även du bli betatestare så att du får nya versioner av appen lite tidigare än vad vi "lanserar dem skarpt".
    Det är enkelt att gå med, se här:
    Testa nya Android-appar innan de släpps till allmänheten
    Annika Webbmaster
  • Allt funkar nu. Tack,

  • Strålande!

    God fortsättning
    Annika Webbmaster
  • Andreas (den andre 😀 melder til like smooth operation. Som alle andre allerede har slått fast, alt virker! Men vil allikevel fremføre stor takk til Sveriges Radios supportteam og utviklere for god oppfølgning. Andre streamingtjenester har noe å lære av dere. Har tidligere rapportert issues til Spotify, Tidal, Deezer med flere. Standardsvaret pleier å være "we thank you for your feedback, we will review and consider it for future improvements..." bla bla og så hører man intet mer, det hele bare forsvinner ut i det blå. Når det handler om bugs -- ikke bare generelle synspunkter og forslag om deres respektive app. Så SR: keep up the good work! Dere tar brukerne på alvor. Hilser Andreas fra NL/DE. Nå kan jeg igjen cruise i vei på Autobahn med SRs kvalitetsprogram!
  • Hej Andreas!

    Stort tack för dina fina ord, både gällande vår support men också Sveriges Radios program! Vi är tacksamma att ni hör av er till oss i detta forum, för det är säkerligen många andra Android Auto-lyssnare som upplevt samma problem men som inte hört av sig. Så ni som kontaktar oss här är till stor hjälp för många!

    Återigen, tack för dina fina ord. Du är självklart välkommen att återkomma om andra frågor eller funderingar skulle dyka upp. Gott nytt år och fortsatt trevlig cruising på Autobahn!

    Ted Supportansvarig (ej kvar på Sveriges Radio)