Ändra bakgrundsfärg i SR play?

Vart hittar jag inställningen så jag kan ändra tillbaka till mörk bakgrund i appen?

Kommentarer

  • Det här undrar jag också.  Saknar verkligen den svarta bakgrunden,  tycker den är behagligare.
  • Den ljusa bakgrunden bländar i mörker. Vill gärna ha tillbaka den svarta bakgrunden.

  • Hej och tack för att ni så snabbt rapporterade in detta!

    Något är fel. Vi utvecklar en funktion så att appen ska ha ett ljust och ett mörkt läge - men den funktionen ska inte vara "påslagen" ännu, så alla besökare ska få en mörk version av appen. Den ljusa varianten ligger redan med i appens kod, men ska alltså ännu inte synas hos er, för den är inte riktigt "färdig".

    Jag hoppas och tror att ni kan ändra till mörk version av appen så här:
    1. Öppna appen Inställningar (kugghjulet)
    2. Tryck på Tillgänglighet
    3. Aktivera Mörkt tema under Skärm
    Problemet med den manövern är att den kommer att påverka även andra appar med stöd för mörkt tema, och de apparna kanske ni inte alls  vill att de ska bli mörkare. Att då behöva gå in under Tillgänglighet och ändra tillbaka till det ljusa temat går förstås, men blir lite bökigt.

    Berätta vad ni har för mobil-modeller så försöker vi se varför denna förändring har läckt ut i förtid hos er och om det finns något ni själva eller vi kan göra för att undvika att den här typen av "kommande förändringar" syns, trots att de inte är "påslagna" ännu!
    Annika Webbmaster
  • Samsung s7

  • Samsung galaxy s20FE
  • Tack!

    Om den metod jag beskrev ovan inte fungerar hos er, så har jag letat upp en beskrivning (dock på engelska) som gäller just Samsung Galaxy:
    Reduce eye strain on your Galaxy phone or tablet
    Annika Webbmaster
  • Har det gått att ställa in ett mörkt läge hos er - och påverkar det i så fall vår app?

    Den funktionen är fullt utbyggd först med Android 10, och vi ser över hur appens färg-inställning blir i tidigare versioner.
    Annika Webbmaster
  • Hej. Beskrivningen ovan angående att gå till Inställningar, fungerar inte tycks det i Sony Xperia XZ Premium. Inväntar tacksamt lösning / ändring.
  • Jag har en Huawei Mate 10 Pro med Android 10.
    I min lur finns Mörkt tema under Inställningar > Bildskärm och ljusstyrka.

    Min app är inte ljus hela tiden. Den var ljus igår kväll men är mörk nu.
  • Mörkt läge verkar fungera för mig.

  • Det har fungerat tidigare.
  • Jan:
    Tidigare har appen bara haft ett läge - den har varit mörk överallt utom på nyhetssidan. Vi håller på att genomföra en förändring så att appen istället följer de inställningar som ni har i era telefoner.

    Här hittar jag en beskrivning, med tydliga bilder som bör vara till hjälp även om inställningarna har andra namn på svenska:
    HardReset.info: How to Activate Dark Theme in SONY Xperia XZ Premium?

    Hoppas att det går att följa - och hjälper! Hör av dig annars.

    Ulf:
    Bra att det verkar fungera. Om appen ofrivilligt blir ljus igen, så hör av dig!
    Annika Webbmaster
  • Tyvärr det tycks inte finns hos mig. Och jag är duktig på mobiler 😀

    Jag väntar tills ni uppdaterat appen.
  • Går en ställa in detta med mörk skärm på min mobil.  Har samma problem med vit skärm hos mig.  Oerhört störande!  Samsung S7.
  • Även på Samsung S8 har appen blivit vit. Hoppas att det går att åtgärda snart!
  • Jag tycker att det var bra att kunna välja mörkt läge i SR play utan att behöva ha mörkt läge för alla andra appar.

    SR play är just nu vit, jag har en några år gammal Sony.
  • Saknar den inställningen.
    Sony Xperia Z4 tab

    När tema är ljust syns inte de tre knapparna längst ner på skärmen, tillbaka, home, aktiva program

    Jag hoppas och tror att ni kan ändra till mörk version av appen så här:

    1. Öppna appen Inställningar (kugghjulet)
    2. Tryck på Tillgänglighet
    3. Aktivera Mörkt tema under Skärm
  • Åh, så bra det är med bilder!

    Tack Bertil. Nu förstår jag att min instruktion behöver förtydligas!

    Jan, Jeanette och Fredrik, eventuellt har även ni blivit missledda av att min beskrivning inte var tillräckligt tydlig, så detta svar är även till er!

    Det är inte i inställningarna i appen Sveriges Radio Play ni finner valet Tillgänglighet, utan i mobilens övergripande inställningar, den som har en symbol som ser ut så här:

    Så, här gör jag ett nytt försök:

    1. Öppna appen Inställningar  på enheten.
    2. Tryck på Tillgänglighet.
    3. Aktivera Mörkt tema under Skärm.
    Beskrivningen gäller hur det ser ut på den vanligaste versionen av Android, Android 11.

    Karin:
    Jag tycker att det var bra att kunna välja mörkt läge i SR play utan att behöva ha mörkt läge för alla andra appar.
    Jag har framfört till app-utvecklarna att det vore bra med en inställning där ni kan välja version av appen oberoende av vilket tema ni föredrar i telefonen i övrigt.
    Annika Webbmaster
  • Tack för tips,  men det finns inget sådant val på min s7.
  • Karin:
    Jag tycker att det var bra att kunna välja mörkt läge i SR play utan att behöva ha mörkt läge för alla andra appar.
    Jag har framfört till app-utvecklarna att det vore bra med en inställning där ni kan välja version av appen oberoende av vilket tema ni föredrar i telefonen i övrigt.

    Tack Karin. Jag håller med till 100%. Finfint om det går att ge användaren alternativ.
    (Och tack Bertil! Dock skulle det att invertera allt inte hjälpa mig i mitt dagliga liv.)

    /Maria
  • Jag har version Android 9. Mörkt tema, finns inte där du beskriver. Tyvärr. Synd att ni tagit bort mörkt tema i appen för oss. 🌸
  • Använder mörkt tema

  • Förmodligen är det lite olika saker som ger problem, och vi får försöka spalta upp dessa:

    Mörkt läge finns och fungerar - men påverkar hela enheten
    Ett problem, som bland andra Karin och Maria uttrycker, är att det visserligen går att slå över till "mörkt tema" - men det gör att hela mobilen eller surfplattan behöver byta utseende till det mörka temat.

    Det är helt enkelt så det fungerar - just nu. Appen har tidigare endast haft ett läge - mörkt (men med vissa menyer och nyhetssidan som har varit ljus). Vi har utvecklat en uppdelning som ska följa telefonens inställningar, men håller med om at det förstås vore bättre om det istället gick att välja mellan ljus eller mörk version i en separat inställning i appen.

    Jag vågar inte lova att vi kommer att införa en sådan möjlighet, det är inte jag som prioriterar vad vi utvecklar och i vilken ordning, men lag lovar att era synpunkter når fram till de kolleger som arbetar med appen. De vet nu att den typen av inställning är efterfrågad. Jag lovar också att återkoppla hur de ser på denna fråga, så att ni får tydliga besked om vad som händer.

    Mörkt tema finns - men påverkar inte appen
    Bertil (Sony Xperia och Android 7.1.1 verkar det som) har funnit inställningar för "Xperia Themes" - men dessa påverkar inte appen.

    Jag behöver undersöka detta närmare, men tror att dessa "Xperia Themes" inte är samma sak som de inställningar som går att nå i senare versioner av Android, och att de förändringar som görs inte påverkar appar som Sveriges Radio Play.

    Inställningar för mörkt tema saknas?
    Många av er har inte hittat inställningar för mörkt tema alls, och där behöver vi dela upp det lite beroende på vilka telefoner eller plattor ni har och se vilka inställningar som finns och i vilken mån dessa påverkar appen.

    I och med att det kommer att bli lite av individuell felsökning så kan det ta tid innan alla får hjälp - och den ordning vi svarar i kommer delvis styras av hur mycket information vi har om era mobiler/surfplattor, och hur bra beskrivningar det finns från mobilföretagen.

    Det kommer alltså troligen att bli rätt många frågor och svar. Om ni inte vill få e-post varje gång någon skrivit ett nytt inlägg, så finns det en länk i botten av dessa aviseringsmejl där det står:
    ”Om du inte längre vill bli meddelad när någon svarar kan du sluta följa detta inlägg” (se bild).

    Annika Webbmaster
  • Android 9 och lägre
    Tyvärr verkar det inte finnas stöd för mörkt läge hos er.

    Här står det hur ni kan ni ta reda på om det finns möjlighet att uppgradera er enhet:
    Kontrollera och uppdatera Android-versionen

    Förmodligen har dock de flesta av er enheter där det saknas möjlighet att uppgradera till en senare version av Android.

    Jag kommer därför att rekommendera app-utvecklarna att vi (som jag skrivit tidigare) i första hand inför möjlighet att själv bestämma hur appen visas, med en inställning inne i appen, men jag föreslår även att vi försöker göra så att ni som har enheter där valet mörkt eller ljust tema saknas, får den mörka versionen (som mer liknar den ni är vana vid).

    Jag återkommer med besked om hur app-teamet ser på detta, i och med att jag inte kan bedöma hur svåra de olika alternativen skulle bli att genomföra.
    Annika Webbmaster
  • Om det är någon av er som har Android 10 eller högre och inte hittar inställningen för mörkt tema (eller inte får den att fungera ihop med vår app), så berätta det, så får vi felsöka detta.
    Annika Webbmaster
  • Det låter bra. Jag har svårt att förstå varför valet i appen togs bort, den finns i andra appar som SvDs m.fl.
  • I vissa fall syns inte retur, home och aktiva pgm knapparna med ljus bakgrund.

    Inte här.

    Men här

  • Tack. Även symbolen för att casta har gömt sig i den ljusa versionen - så vid sidan av problemet att ni ofrivilligt blir bländade av appen, finns det en del grafiska buggar

    Dessa buggar är kopplade till er med Android 9 och lägre, och hänger nog samman med att det saknas "ljust eller mörkt läge" hos er.
    Annika Webbmaster
  • Jag har svårt att förstå varför valet i appen togs bort, den finns i andra appar som SvDs m.fl.
    Ett förtydligande:
    Vi har tidigare inte haft möjlighet för lyssnare att själva styra detta. Appen har varit "mest mörk", men med ljusa vyer vid nyheter och exempelvis menyerna förinsomning och väckarklocka, vilket lyssnare har klagat på.

    Det ville vi förbättra, och har försökt göra den mörka varianten "mörk hela vägen" och den ljusa varianten ljus hela vägen. Mörk text mot ljus bakgrund är också något som en del lyssnare har efterfrågar, eftersom många menar att det ger bättre läsbarhet. (Ju äldre jag blir och ju sämre synen blir, desto mer föredrar jag ljus bakgrund - men inte när jag ska somna!)

    Så vår avsikt var att förbättra appen och tillgodose önskemål vi har fått in - och ber om ursäkt över att vi därmed gjort appen sämre för er. Vi arbetar på att lösa det.

    Annika Webbmaster
  • Hej Annika!

    Jag vill bara ta tillfället  att säga hur bra bemötande och ton det är allmänt i det här tekniksupportforumet. Nej, allt löses inte med en gång, men jag tycker att en genuin önskan att förstå och vilja förmedla problemet vidare, samt en önskan att dela med sig av de möjliga lösningar som kan finnas för individuella plattformar, genomsyrar kommunikationen. Det uppskattas!

    Inte meningen att spamma forumet med för frågan irrelevant inlägg (förstår därför om det inte publiceras), men ibland är det viktigt att berätta när något är bra också.
  • ... en genuin önskan att förstå och vilja förmedla problemet vidare, samt en önskan att dela med sig av de möjliga lösningar som kan finnas ...
    Faktum är att du ringade in två av de tre ledord jag brukar använda när jag förklarar syftet med supportforumet (och fick in det tredje ledordet, men omformulerat). Vi vill:
    • förstå lyssnares problem, förbättringsförslag och liknande
    • förklara hur vi har tänkt eller hur våra tjänster fungerar
    • förmedla lyssnarnas tankar till rätt kolleger - och Sveriges Radios syn till lyssnare
    Sen ska detta naturligtvis bidra till att vi förenklar, förtydligar och förbättrar våra digitala tjänster.

    De kolleger som arbetar med appens utveckling (och vad vi prioriterar) tar del av det ni skriver, och jag hoppas att ni snart kan få tydligare besked om hur vi kommer att gå vidare.
    Annika Webbmaster
  • Hej igen!

    Akut åtgärd för er med Android 9 och lägre:
    Vi försöker skyndsamt få till vettiga lösningar. Det som har varit mest akut är att hjälpa er som har Android 9 och lägre som just nu är helt låsta till ett ljust läge.

    Er version av det ljusa läget ser inte ens ut som det ljusa läget ska se ut, vilket bland andra Bertil rapporterat in. Eftersom flera funktioner (musikinformation, knappar), inte syns, är appen inte bara ljusare (utan möjlighet att styra det), utan har mycket sämre funktion.

    Så, för er som har Android 9 eller lägre kommer vi att göra en akut fix som ger er en mörkare app. Om det därefter kvarstår problem för er, så berätta.

    Förändringen sker i våra inställningar och ni behöver inte ladda hem en ny version av appen eller uppdatera något (om jag förstått allt rätt).

    Den typen av förändringar slår igenom olika snabbt på olika telefoner/plattor, men en omstart av mobilen/plattan kan snabba på processen. Under morgondagen bör i alla fall några av er ha en mörkare app igen.

    För er med Android 10 och högre
    Även om ni kan ändra mellan mörkt och ljust tema genom enhetens övergripande inställningar, är det inte smidigt. Vi är mycket medvetna om att ett eget reglage för appen önskas.

    Utvecklarna undersöker den möjligheten, men medan de experimenterar och testar, kan vi inte utlova någon snabb förbättring (bara en vilja till sådan!). Däremot kan jag lova att vi fortsätter att berätta vad som händer. De kolleger som arbetar direkt med appen vet att ni inte är nöjda som det fungerar just nu.

    Jag önskar att jag hade tydligare besked till er med Android 10 och högre, och hoppas att ni med Android 9 och lägre snart slipper bli bländade ...
    Annika Webbmaster
  • Det är miljövänligt med mörk bakgrund, mobilen drar mindre ström.
  • Hej allesammans!

    Goda nyheter! Som tidigare nämnt så har våra utvecklare arbetat på en funktion för att möjliggöra valbarhet när det kommer till mörkt och ljust läge i appen. Vi kan nu meddela att man som användare i nästa release kommer att kunna växla mellan det ljusa och det mörka läget, helt efter egen preferens - oberoende av vilken androidversion man har installerad i telefonen.

    När den nya versionen av appen släpps så kommer ni kunna se ett nytt alternativ inne i appens inställningar. Som ni kan se på bilden nedan så finns det där ett alternativ som heter Färgtema (under Utseende). För användare med Android 9 och tidigare versioner så kommer alternativen Mörkt och Ljust finnas tillgängligt. Användare med Android 10 och nyare versioner kommer dessutom ha alternativet Följ systeminställningar som baserar appens utseende på telefonens inställningar.

    Den nya versionen är på väg ut och bör finnas tillgänglig i början av nästa vecka, om inte tidigare. Det ska räcka att starta om appen för att uppdateringen ska slå igenom. Vi uppskattar alla era synpunkter och kommentarer gällande ljusläget i appen, tack för att ni hjälper oss att skapa en bättre och mer användarvänlig app!

    Ted Supportansvarig (ej kvar på Sveriges Radio)
  • Hej igen!

    Som Ted skrev, är ett reglage på väg med version 21.12.5 av appen, som bör komma ut till er under nästa vecka. Om ni vill, kan ni dock få del av förbättringen redan nu, för version 21.12.5 finns redan tillgänglig - i betaversion. Det är väldigt enkelt att bli betatestare och innebär egentligen bara att ni får appen några dagar innan vi "lanserar den skarpt" (och om ni sedan vill gå ur betaprogrammet är även det enkelt).

    Läs hur ni gör här:
    Testa nya Android-appar innan de släpps till allmänheten

    Dessutom har vi skruvat lite på den ljusa versionen, så att den har en något "mjukare" färgton. (Om den nu ska kallas äggskal, off white, Stockholms-vitt eller den nyans som den oförglömlige konståknings-kommentatorn Bengt Grive benämnde mörkvitt, vet jag inte.)
    Annika Webbmaster