Alternativa åtgärder för avsnitt på Min sida

När nya avsnitt listas på Min sida i iOS-appen så går det inte att direkt välja att t.ex. ladda ner avsnittet. Det enda man kan göra är att antingen a) spela upp avsnittet omedelbart (för att sen få alternativet att börja ladda ner det) eller b) ignorera avsnittet, trycka på "visa alla →" och leta upp avsnittet igen för att därefter få
en "..."-meny.

Jag föreslår en 3D Touch- meny om ni absolut inte vill ha en ellipsis vid enskilda avsnitt.

Kommentarer

  • Hej och förlåt att återkopplingen sker så sent!

    Vi har gjort en del förändringar under Min sida där Nya avsnitt numera heter Ospelade avsnitt.

    Till höger om dessa ospelade avsnitt finns det en trepunkts-meny där du når möjligheten att ladda ned etc.

    När det gäller 3D Touch-meny så är det en finess vi inte använder så ofta, och som jag har fått intryck av att många av våra lyssnare inte riktigt hittar till, samtidigt som det är ett strålande sätt att kunna lägga in menyval utan att appen upplevs som för komplicerad och rörig.

    De touch-val vi har idag (som jag känner till - jag behöver stämma av med utvecklarna så att inte jag själv har missat något) är dels tryck på själva app-ikonen som ger möjlighet att direkt gå till rätt del av appen, helt enkelt en fristående version av den meny som finns i appens nederkant.

    Jag har tipsat om den någon enstaka gång, till exempel här, där en lyssnare som uppskattar musik inte använde vår app för att slippa exponeras för en massa nyheter:
    Återuppta efter avbrott, safari iOS
    Eh ... det var ju dig jag tipsade, ser jag nu, och passar på att berätta att vi, bland annat tack vare din återkoppling, valde att ändra namnet från "hem" till "start".

    Därutöver kommer jag på:
    - välja P4-kanal (Start)
    - välja en egen kanal på "femte kanalsockerbiten" (Start)
    - sortera i Min lista (Min sida)

    Sen kommer jag inte på fler. Trevlig helg och tack för bra förslag!
    Annika Webbmaster
  • Tack för återkopplingen

    Jag är inte helt med på vad touch-val betyder här, men får anta 3D Touch/långtryck eftersom det var vad vi talade om. Jag lyckas tyvärr inte aktivera det på något av ställena du listar, i senaste versionen, förutom appikon-menyn. Jag kan därför inte heller dra någon annan slutsats än att lyssnare då inte hittar dem på grund av att de inte existerar.

    Men eftersom ni lagt in en ellipsis-meny nu på varje avsnitt på Min sida så spelar det ju mindre roll. Det är betydligt enklare att hantera nedladdningar nu 👌
  • Jag är inte helt med på vad touch-val betyder här, men får anta 3D Touch/långtryck eftersom det var vad vi talade om. Jag lyckas tyvärr inte aktivera det på något av ställena du listar, i senaste versionen, förutom appikon-menyn.

    Jag hade fel, "djuptryck" har på de flesta ställen ersatts av "långtryck", till exempel för att kunna ställa in önskad P4-kanal på "den rosa sockerbiten," snabbvals-knappen, på appens startsida.
    Det är betydligt enklare att hantera nedladdningar nu 👌
    Jag håller med!
    Annika Webbmaster
  • Eftersom iOS vad jag vet abstraherar över konceptet djup-/långtryck beroende på om enheten har stöd för 3D Touch så kallade jag det bara 3D Touch eftersom jag använder iPhone 8. Men jag kan ändå slå fast att varken djup- eller långtryck fungerar på de ställen du listade, ifall det är något ni förväntat er ska fungera.
  • När jag läser igen så kallade jag det visst 3D "Touch/långtryck"...

    Det finns ingen rosa sockerbit på startfliken som jag kan se, endast en grå "P4" och en grå "+"

  • Ok, du har helt enkelt aldrig valt någon kanal på något av dessa ställen.

    Om du långtrycker på dessa grå rutor ska du kunna välja en kanal, och om du därefter långtrycker på dem kan du byta förvald kanal.

    Eller går inte det?

    Tryck på "P4-knappen" gör att jag får välja P4-kanal.

    Annika Webbmaster
  • Nej, det funkade först efter att ha valt kanal där en gång tidigare

    Sortera i Min lista funkar ej

  • Sortera i Min lista funkar ej
    Gör så här:
    1. Välj "ändra" uppe till höger i min lista
    2. Håll inne den stiliserade list-ikonen (tre vågräta streck) till höger om det avsnitt du vill flytta och dra till önskad position
    Där inser jag att jag varken behöver trycka speciellt hårt eller länge, bara trycka och flytta.

    Jag pratade med tre vänner om olika "tryck-funktioner" nu under lunchen, och trots att de är vana Ios-användare, var det en aha-upplevelse för två av dem att det t ex går att ändra styrkan på mobilens ficklampa genom ett långtryck. De val som läggs under den här typen av menyer, är väl dolda tills någon visar dem (eller man råkar hitta dem av en slump). Det vill säga något som kanske inte är speciellt lämpligt för Sveriges Radio Play, där vi har många användare som inte är så vana vid tekniken.

    Och jag börjar genast fundera över om det finns en massa fiffiga val jag inte känner till i olika appar jag använder ...
    Annika Webbmaster
  • Ja, jo, det går väl att sortera, men inte med djuptryck.

    Nej, det är inte särskilt upptäckbart, men upptäckbarheten har standardiserats i iOS med en animation. Det är även standard för extra val i ios sedan länge:

    - öppna stängda flikar med + i safari
    - stäng alla flikar med Visa flikar i safari
    - begär webbversion med Ladda om sidan i safari (funkar ej i nyare iOS)
    - öppna länk med app, eller i ny flik
    - fortsätt ett utkast med Nytt brev i Mail
    - spara bilder i safari

    Dessutom alla senare användningar såsom i kontrollcenter, och förhandsvisningar

    Att välja att inte implementera något enbart för att det är svårupptäckt är inte en bra vana, eftersom du då godtar premissen att det endast ska finnas en väg att komma åt en funktion. Annars är det ju inget problem så länge det också finns en väl synlig väg. Exempel: ta bort rader med "Ändra" jf. svepa raden åt vänster. Ni låter mig trots detta välja att svepa rader åt vänster för att ta bort dem.

  • Annars är det ju inget problem så länge det också finns en väl synlig väg.
    Håller med.
    Annika Webbmaster