Åäö i webbadresser

Hej!
Jag har frågat förr men aldrig fått svar från er.
Varför envisas ni med att inte använda å, ä och ö i era webbadresser?
Nu senast hörde jag Louise Epstein säga om adressen till sitt nya program att den är ”hjarnan” och att ” det låter ju inte klokt”!
Ännu värre exempel finns, som ”slaktband” eller ”spraket”, det senare egentligen helt horribelt - det program som tar upp viktiga språkfrågor har en adress som egentligen betyder något helt annat!
Enligt olika uppgifter har vi kunnat använda å, ä och ö i ca 20 år utan problem, i varje fall i .se-domänen.
Skulle verkligen vilja ha ett svar från Sveriges Radio på detta!
Med vänlig hälsning
Göran Persson

Kommentarer

  • Hej Göran!
    (Först tänkte jag skoja och skrev Hej Goran! - men det var ju inte speciellt roligt.)

    Du har helt rätt. Vi borde verkligen se över hur vi hanterar detta, inte minst vad vi säger i radio. Det finns inte längre något behov av att undvika å, ä och ö - utom möjligen för att underlätta för besökare som vill nå oss eller ta del av vårt innehåll och saknar svenskt tangentbord.

    Webbadress (URL, sidans länk)
    Det går att skriva både sverigesradio.se/spraket och sverigesradio.se/språket. Vi kan ha flera så kallade alias och bestämmer själva vilken adress vi visar utåt och vad vi säger i radio. Här har vi, nästan konsekvent, valt att undvika å-ä-ö. Den enda sida jag har hittat som använder även alfabetets sista bokstäver i "den prioriterade adressen", är sverigesradio.se/språkvård.

    När jag kopierade den adressen från webbläsarens adressfält och klistrade in den i ett dokument, såg jag dock ett problem: språkvård förvanskades till spr%C3%A5kv%C3%A5rdLänken sverigesradio.se/spr%C3%A5kv%C3%A5rd fungerar rent tekniskt, men kan ge större problem än om det hade stått sverigesradio.se/sprakvard.

    E-post
    Trots detta tycker jag att det i princip bör gå att använda å, ä och ö i programsidornas adresser, så jag ska föra det förslaget vidare i företaget. Jag är däremot osäker på hur e-post fungerar. Även om det har funnits stöd för å, ä och ö i e-postadresser under 20 år eller så, så kanske det finns problem som gör att vi bör undvika det, som jag inte känner till.

    Om e-posten spraket@sverigesradio.se till Språkets redaktion fungerar bättre än språket@sverigesradio.se rent tekniskt och det inte är praktiskt möjligt att byta adress eller skapa ett alias, kan det förstås finnas en pedagogisk poäng i att konsekvent prata även om programmets hemsida som sverigesradio.se/spraket

    Jag tar reda på hur det ligger till, alltså.

    Tack för att du väckte liv i den här frågan. Den har varit på tapeten förr, men under en tid när delar av våra lyssnare ännu använde webbläsare utan stöd för å, ä och ö.
    Annika Webbmaster
  • Hej och tack för ett snabbt och positivt svar!
    Hoppas du får framgång i kontakterna vidare i företaget!
    Jag ska följa utvecklingen!
    Med vänlig hälsning
    Göran Persson