Länkar som öppnas i appen?

Hej!

Nu är jag så sur på den svajiga och bristfälliga funktionaliteten i appen så att jag inte vet var jag skall börja!!

För min sinnesfrids skull, och för att med en kraftansträngning pressa fram en konstruktiv hållning, väljer jag dock EN sak som jag föreslår att ni snarast åtgärdar!!!

Jag ägnar mig ofta åt att messa och maila länkar till poddat material som jag bedömer kan intressera enskilda i mitt nätverk - dock INTE via sociala medier. När länken anländer till mottagaren, exvis via mess, så kan den spelas upp i en sökmotor men då utan att mottagaren erbjuds att använda SR-appen och det vare sig den redan är nedladdad eller ej. Eftersom jag sett att sådant erbjudande om appnedladdning förekommer i andra sammanhang, såsom vid tidningsläsning och annonstjänster för att nämna två, så vore det väl en fin service att även vid poddlyssnande kunna använda en/sin app!?

Dessutom ser jag en stor potential i att en på detta sättet vidarebefordrad länk direkt skulle kunna sparas i appen, antingen som länk eller efter att användaren också erbjudits att ladda ner den för senare avlyssning vilket ju är en storartad möjlighet med tanke på den ännu inte helt 100%-iga täckningen och för att inte tala om konsekvenserna av streaming på datanätet och användarnas plånböcker!

Hälsar,
Erik Larsson
Enskede

PS. Det kan väl inte finnas varken tekniska eller juridiska hinder för detta?

Kommentarer

  • Tack för dessa konstruktiva förslag!

    Länkar som öppnas i appen?
    Detta finns, och vi kallar länkarna "universal-länkar".

    Det går att skriva universallänkar till ett avsnitt, en programserie eller en kanal. Jag ger exempel på hur länkarna ser ut:Om du klistrar in en universallänk i webbläsarens adressfält, så kommer den inte att öppna Play-appen. För att öppna appen behöver du klicka på en universallänk i webbläsaren eller i exempelvis ett SMS.

    Vad som händer om du klickar på en sådan länk, beror på vad du har för enhet.
    • På dator eller en platta/mobil som inte är Android eller Iphone så öppnas dessa länkar som vanligt i webbläsaren.
    • För Ios-enheter med Play-appen installerad så öppnas länken i Play-appen.
    • För Android-enheter med Play-appen installerad får man första gången en fråga där man väljer om länken ska öppnas i appen eller webbläsaren.
    Obs! En person du delar länken till som har Android kan alltså ha valt att alltid öppna länken i sin webbläsare, så även om du delar en universallänk, kanske den inte öppnas i Play. Den som har Android kan välja att "återställa förvald app" och få upp dialogen igen. Hur skiljer man gör sig åt mellan olika mobiler.

    Jag ser att våra egna delningsfunktioner inte använder dessa universallänkar, utan (minst) två olika varianter. Jag tar avsnittet Om Mai Zetterling från Snedtänkt med Kalle Lindsom exempel:En delning från webben ger alltså en länk som du manuellt rätt enkelt kan ändra till en universallänk genom att sätta in /play innan /avsnitt, /program eller /kanal - men det ska ju inte behöva vara du som lyssnare som fixar den här typen av länkar. Det borde ju vi själva dela.

    Jag hör med webb- och apputvecklarna om det finns någon nackdel med att använda universallänkar i vår delningsfunktion, eller om vi bara inte hunnit ändra till dessa. (Jag har för mig att det för några år sedan var buggigt och att lyssnare hamnade i ett läge där även länkar till sidor som inte har någon motsvarighet i appen försökte öppna sig i appen - men jag tror att länkarna fungerar bättre idag.)

    Tack för att du fick mig att kolla upp detta!
    Annika Webbmaster
  • Hej,
    Finns det en lista över era universallänkar? Jag har svårt att hitta till kanaler som t ex P1,

    Bästa hälsningar
  • Hej
    Nej det finns tyvärr inte, potentiellt så kan ju alla länkar vara det, man lägger bara till /play/ i urlen.

    mvh
  • Hej,

    en följdfråga, är det möjligt med smarta universallänkar, som spelar upp det senaste avsnittet av ett program (istället för ett specifikt avsnitt eller länk till programsidan)?

    mvh
  • Om du tar exemplet högst upp med en länk till en programserie så hamnar du programmets sida med senaste avsnittet högst upp - men det börjar inte spela automatiskt.

    Vi har samma anrop i det öppna APIet:
    http://api.sr.se/api/v2/episodes/index?programid=2519

    mvh