Detta inlägg är gammalt och kan innehålla inaktuell information.
Kommentaren du söker har flyttats till en ny diskussion, eller är borttagen.

talande textremsa

Vi har problem med "talande textremsa" i Kunskapskanalen. Någon AD-funktion finns inte på vår fjärrkontroll (RC3000E03). Vill gärna slippa denna robotröst som läser texten med märkliga betoningar och uttal..Tack!

Åke Wärngård Rapportera olämpligt innehåll
Visa bästa svaret

Kommentarer

  • Hej Åke,

    Här är ett annat alternativ för lösning:

    (Observera att din digital-tv-mottagare eller TV-apparat kan ha andra benämningar.)

    Gå in i setupmenyn
    Gå till Systeminställningar
    Gå till Ljudinställning
    Gå till funktionen "Ljudbeskrivning" och ställ den på "Av".
    Förhoppningsvis ska ljudet fungera normalt sedan.

    Om det inte fungerar, hör av dig igen så hjälper vi dig vidare.

    Vänligen,

    SVT
  • Fungerar inte med att att ändra Ljudbeskrivning till "av". Vår TV här på "landet" är en enkel TCL med antenn mottagning.

    Åke Wärngård
  • Det första du bör göra är att läsa manualen till din TV-apparat. Du kan även prova att göra en komplett ominstallation. "Default"-läget är att uppläst text ska inte vara aktiverat då (såvida inte TV:n har felaktig programvara). Om du inte hittar felet kan du återkomma här i tråden med den exakta modellbeteckningen på din TV-apparat så kan vi försöka hjälpa dig vidare. Ett trick kan vara att du försöker hitta stället i menysystemet där du väljer ljudspår. Det är nämligen två olika ljudspår som sänds; det ena vanliga stereoprogramljudet, och det andra som är uppläst textremsa kombinerat med programljud.

    Johan Lindroos Utvecklingsingenjör, ljud
  • Hej! Någon riktig manual medföljde inte TV:n - endast elementära installationsanvisningar. Något om ljudspår hittar jag inte. Har gjort en "autouppdatering" av kanalerna men den talande textremsan envisas med att vara kvar på Kunskapskanalen (bara där).
    TV:n är en TCL model H32B3813 B38 series.

    Åke Wärngård
  • Det har tidigare varit några tittare som har haft problem med just TV-apparater från TCL. Det är flera saker i detta ärende som du gärna får ge återkoppling på.

    1. Har din TV gett dig fel ljudspår på Kunskapskanalen ända sedan den var ny, eller uppfattar du att detta (uppläst text) har kommit "plötsligt"?
    2. Har du varit i kontakt med försäljarna av TV:n och inte fått någon hjälp med någon riktig manual där heller?
    3. De som sålde TV:n, har de rekommenderat den till dig, eller köpte du den för att den hade ett lågt pris?
    4. Är det helt korrekt uppfattat att du inte erhållit någon komplett manual för din TV? Har du endast fått en förkortad version av manualen?

    Det var verkligen inte bra att du inte erhöll någon riktig manual till din TV. TCL verkar även ha bristfällig hemsida, jag lyckas inte hitta någon information på svenska. På engelskspråkigt hittar jag bara TCL i USA, och de har inte samma modeller som i Sverige. Jag har hittat en manual på en snarlik modell som jag e-postar till dig.

    Jag kan meddela att jag tog kontakt med Elgiganten (Är det av dem du köpt din TV?). Av dem har jag hittills inte kunnat få någon mer information som kan hjälpa dig. Jag ger dig även förslaget att ringa dem och fråga, för att de vore ju bra om de kan hjälpa sina kunder på adekvat vis.

    Det du först kan prova, är att göra en komplett oiminstallation, inte bara att söka om kanalerna. Det borde kunna göras enligt sid 65 i manualen "Factory reset everything". Prova detta och kolla om du fortfarande får uppläst text eller normal ljud, och meddela mig här i tråden.

    Om detta inte hjälper, får du testa nästa grej. Det är att gå in i en meny för ljudinställningar. Vet du hur du gör? Om inte, lär det ska finnas en symbol, * (stjärna) där man kommer in i OPTIONS-menyn. (Min kommentar: Helt obegripligt märkligt att en sådan symbol används för menyval)
    Välj antningen HOME eller sedan * (stjärnan) (OPTIONS) (möjligtvis i omvänd ordning?) --> läs i manualen på sid 39 --> prova "Captioning track" (det kan vara detta ställe du väljer ljudspår) ELLER "SAP" (står för Secondary Audio Programme, men är felaktig benämning enligt NorDig som standardiserar TV-funkionalitet för den nordiska marknaden) --> i båda dessa menyval, välj ljudspåret som heter "Svenska" "Swedish" eller liknande, välj INTE språket "NAR" (betyder Narrative). Om det är två språk som bägge heter "Svenska", välj "det andra".

    Skriv gärna noga här i tråden de alternativ som du testar och kanske får att fungera. Detta kan göra att andra som i framtiden undrar samma sak som du, kan bli hjälpa också.

    Jag skickar dig ett separat mejl med den engelskspråkiga manualen.

    Nu stundar midsommarledighet. Nästa vecka kan jag hjälpa dig mer.

    Nästa gång du köper en TV-apparat, kanske du bör köpa något annat märke. Produktsupporten för detta fabrikat kan anses vara undermålig.

    Johan Lindroos Utvecklingsingenjör, ljud
  • Hej, jag har fått samma problem med min gamla tv "på landet". Den har fungerat utmärkt i alla år men så fick jag svårigheter/störningar för Tv4 härom veckan och provade då att söka om kanalerna och då uppstod detta problem med svt24 och kunskapskanalen.
    Skall man behöva köpa ny (dyr!) utrustning för att se marksänd tv? Fungerar ju utmärkt i övrigt ! DÅLIGT!
    Det bör väl vara så att standard är utan taltext (eftersom jag misstänker att det är fler som inte vill ha tjänsten än som behöver den...) och sedan får den som vill ha det köpa en dyrare utrustning som möjliggör att man kan välja till detta.

    Ulla
  • Hej Ulla!
    Meningen är att "vanliga" tittare som inte behöver Uppläst text, ska inte erhålla Uppläst text per automatik, utan den ska endast aktiveras om man gör en särskild inställning i sin TV-apparat. Sändningarna är rent tekniskt utformade så att vanliga tittare inte ska erhålla Uppläst text. SVT testar just nu Uppläst text på detta utsändningssätt i Kunskapskanalen och Barnkanalen. Under denna tid har vi kunnat notera att det är ett fåtal TV-fabrikat som Har ett oönskat beteende, och det är värdefull information for oss att få veta detta.

    Om du kan berätta följande vore vi tacksamma:

    1. Vilket är fabrikatet på TV:n/digital-TV-boxen?
    2. Vilken är TV:ns/digital-TV-boxens modellbeteckning?
    3. Vilken operatör nyttjas? (t.ex digitala marknätet via Teracom/Boxer, etc)

    I övrigt står det mesta förklarat i länken nedan. Fråga gärna om du undrar över något.
    https://kundo.se/org/svt-tittarservice/d/upplas...

    Här står det även lite mer om Uppläst text:
    http://www.svt.se/omsvt/om-sandningarna/tillgan...

    Johan Lindroos Utvecklingsingenjör, ljud
  • Hej!

    Har precis samma problem som Åke ovan på en ny TCL 32" B39 serie. Kör direkt på antenn utan box. Även om man väljer av på "ljudbeskrivning" så händer inget. Hittar varken factory reset eller captioning track när jag bläddrar runt i menyerna. Har talande text på både Kunskapskanalen och SVT24/barnk.

    Förslag på åtgärd?

    Tack på förhand

    Erik

    Erik
  • Flera modeller av TCL TV-apparater verkar ha någon bugg som gör att den inte beter sig som den ska enligt de standarder som finns (bl.a. DVB och NorDig).

    Det du kan prova är knappen LANG (betyder Language = Språk) på fjärrkontrollen. Byt till det andra språket än det som används för tillfället. Jag tror att TCL felaktigt själv döper bägge språken till Svenska, så man kan som användare inte veta vilket som är det vanliga ljudet och vilket ljudspår som är ljudspåret med Uppläst text. Uppläst text-ljudspåret heter egentligen "NAR" och betyder "Narrative" på engelska; ungefär "berättande".

    Något som kan vara mycket irriterande är att din TV eventuellt kommer att byta tillbaka till det oönskade ljudspåret om du byter kanal och sedan tillbaka igen. Då kan det vara så att du behöver gå in på LANG-knappen igen och byta ljudspår.

    Johan Lindroos Utvecklingsingenjör, ljud
  • Lang-knappen funkade. Tusen tack!

    Erik
  • Hej,
    Om ett par veckor sedan har jag en ny (men gammal, 2014) Sony KDL40W605B. Jag har samma problem med denna TV. Har försökt ¨allt¨, bl a er ovanstående rekommendationer. Min TV lär ska vara smart men han förstår inte Ljudbeskrivning. Inte heller har jag inte sett att jag kan byta språk typ subtile/lang. Jag har kört en omstart men samma sak. Jag har läst i-manualen men har inte sett/prövat något som hjälper
    Har jag missat något? Lite hjälp, skulle var suveränt

    Claes Ceder
  • Utdrag ur i.manualen för din TV-apparat:
    Det är det fetade ("Beskrivning med ljud") du ska avaktivera.

    Prova och återkom med resultatet.

    xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx
    Steg

    Tryck på HOME-knappen och välj därefter [Inställningar].
    Välj [Digital inställning] → [Ljudinställningar] → önskat alternativ.
    Tillgängliga inställningsalternativ

    [Audiotyp]
    Växlar till sändning för personer med nedsatt hörsel när man väljer [Nedsatt hörsel].
    [Primärt språkval]
    Ställer in förvalt språk. Vissa digitala kanaler kan sända flera olika ljudspråk för ett program.
    [Sekundärt språkval]
    Ställer in sekundärt språkval.
    [Beskrivning med ljud]
    Ger en ljudbeskrivning (berättarröst) för visuell information om sådan finns.

    xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx

    Johan Lindroos Utvecklingsingenjör, ljud
  • Hej Johan,
    Snabbt svar:)
    Men jag glömde säga att jag använder analog sändning, via en vanlig antenn, med gratiskanalerna.

    Claes Ceder
  • Jag kan lova att du inte har analog TV-mottagning via antenn, eftersom de analoga sändningarna från Teracom upphörde för ganska länge sedan, närmare bestämt den 15 oktober 2007. ;-)

    Men det är väl inte så att du har analogsänd kabel-TV, eller? Då kan det i vissa fall bero på interna felkonfigurationer hos din operatör. Återkom i så fall med vilken operatör du har och var i landet du bor.

    Lycka till med felsökningen!

    Johan Lindroos Utvecklingsingenjör, ljud
  • Hej,
    Jag har en centralantenn (med sprötantenn) med kabel till Brf-medlemmarna. Analogt.
    Min operatör?? Ingen aning men signalen kommer från Uddevalla-sändaren.
    Borde jag tala med vår TV-tekniker?

    Claes Ceder
  • Ok, då har du analog kabel-TV som är omvandlad till analog signal från de digitala sändningarna. För att det ska fungera korrekt med ljudet måste du se till (prata med er TV-tekniker) att era digital-TV-dekodrar som omvandlar de digitala signalerna till analog är inställda så att det vanliga (svenska) ljudspåret väljs. Om han eller hon har några undringar om detta, går det bra att kontakta mig.

    Johan Lindroos Utvecklingsingenjör, ljud
  • Intressant att se att "talande textremsa" fortfarande diskuteras. Det var ju somras som vi tog kontakt angående vår sommar-TV - en TCL. Kom så småningom underfund med hur man kan få bort spökrösten, men har glömt hur.
    Här i vårt vinterviste har vi en SamsungUE40H6475SU där vi lärt oss att ta fram menyn verktyg och ändra ljudspråk från förinställda "Svenska (AD)" till enbart "Svenska" när vi vill se Kunskapskanalen. Detta måste vi göra varje gång - varför är det inte tvärtom så att de som är i behov av "talande textremsa" ställer in denna funktion??

    Åke Wärngård
  • Felet är att du ändrar ljudspår som bara är för tillfällig ändring. Förmodligen har du Ljudbeskrivning påslaget i den globala "stora" menyn, alternativt under knappen på fjärren som heter "Högtalarsymbol / AD" (AD står för Audio Description). Det är därför som TV:n automatiskt går tillbaka till "fel" ljudspår.

    ##Förslag på lösning på problemet 1:

    Ljudbeskrivning
    System > Tillgänglighet > Ljudbeskrivning
    (ej tillgängligt på alla platser) (endast digitalkanaler)
    Funktionen hanterar ljudströmmen för ljudbeskrivningen (AD) när den skickas med huvudljudet från avsändaren.

    ##"" Ljudbeskrivning: Slår av och på funktionen för ljudbeskrivning.

    --> Stäng AV Ljudbeskrivning.

    Förslag på lösning på problemet 2:
    Tryck på "Högtalarsymbol / AD" (AD står för Audio Description), gå in och välj Ljudbeskrivning AV (eller liknande, det kan stå annat)

    Förslag på lösning på problemet 3:
    Genomför en TOTAL ominstallation.

    Återkom gärna med resultat, om det löste problemet eller inte.

    Johan Lindroos Utvecklingsingenjör, ljud
  • Hej! Samma problem med talande text har nu plötsligt uppstått hos mig också. Sony led tv med 4-5 år på nacken. Bor i villa, tittar på markbundna kanaler utan box. Har försökt hitta alternativ att stänga av talet men hittills inte lyckats.

    Liselott Elleberg
  • I början av januar 2017 uppstod detta problem helt plötsligt på ett trygghetsboende i Ljungskile, där hyresgästerna har analog kabel-tv.  Det är HSB som äger huset och deras information till de boende är att kabel-tv kommer från Sappa AB, så ev. klagomål hänvisas dit. Men det är inte Sappa som äger och sköter kabelnätet, de har bara sålt rätten att visa några av kanalerna.

    Jag antar att HSB eller någon underleverantör till dem gjorde någon form av underhåll i det lokala analoga nätet och då råkade ställa in systemet så att talad textremsa följde med på alla svt-kanaler, vilket gör dem hopplösa att titta på närhelst det finns textremsa i bild.
    Eftersom kanalerna är analoga, går problemet inte att åtgärda med inställningar på tv-apparaten. 

    De äldre som klagar har svårt att bli trodda. Går man dit på förmiddagen och kollar, så hittar man ju inget fel, om ingenting textas just då. Jag jobbar på att försöka få HSB att förstå problemet.

    Tänkte det kunde vara bra för svt att känna till vilka problem deras tjänster kan skapa.
    En dålig tjänst är nästan sämre än ingen alls. Rösten måste bli bättre, kunna betona och sluta bokstavera ord som inte finns i den begränsade ordlistan.
    Tore Rönnhult
  • Hej Tore!

    Tack för att du meddelar problemet. Det är ett problem med mycket små kabel-TV-nät där kännedomen om teknik är låg, då det inblandade inte jobbar med kabel-TV dagligen. Kunskapsnivån är föör låg helt enkelt. Återkom med kontaktuppgifter till de inblandade (hyresvärden, fatisghetsadress, etc.) , så ska jag ta kontakt med dem. Jag skickar även ett separat mejl till dig om detta, så tar vi det mejlvägen istället.

    Med vänliga hälsningar,

    Johan Lindroos


    Johan Lindroos Utvecklingsingenjör, ljud
  • Hej,

    Jag köpte ny TV, en Samsung. Jag får inte bort "talande textremsa" Jag har försökt via inställningar och allehanda trix,  men den är kvar. Det är kvar trots nya kanalsökningar och återställning av ljud. Den här funktionen stör mitt TV-tittande så att jag inte alls kan se.
    Jag är i kontakt med både den firma som sålt mig tvn och med Samsungs support. Från dem hör jag antagligen i morgon. Jag bor i Umeå, öst på stan. Ser via marknätet och vanlig antenn. Kan någon ge mig ett tips?
    Ola Sundqvist
  • Hej Ola!

    Av oklar anledning har det visat sig att de flesta tittare som hör av sig har just Samsung-TV hemma. Olyckligtvis har Samsung ett flertal olika varianter på menysystem, så det finns inte ETT svar på hur du ska ställa in så att du erhåller rätt ljudspår.

    I vår hjälpguide har jag sammanställt alla kända varianter på hur du ska ställa in din Samsung-TV enligt länken nedan, se under Alternativ 3 och Samsung-TV:

    https://kundo.se/org/svt-tittarservice/d/upplast-text-pa-kunskapskanalen-och-barnkanalens-1/

    Urklipp av åtgärdsförslag för Samsung-TV:
    ----------------------------------------------
    Alternativ 3

    Samsung-TV (vissa modeller): 
    (Kritik mot att Samsung har alltför många olika menysystem och dessutom krångliga, med alltför många gömda undermenyer. De allra flesta som har detta problem, har Samsung-TV.)

    Samsung, variant 1:
    MENU --> Ljud --> Ljudsändningsalternativ --> Välj Ljudbeskrivning AV/PÅ (AV ger normalt ljud, PÅ ger Uppläst text)

    Samsung, variant 2:
    MENU --> System --> Tillgänglighet --> Välj Ljudbeskrivning AV/PÅ (AV ger normalt ljud, PÅ ger Uppläst text)

    Samsung, variant 3:
    MENU --> Autoinställning --> (hasa ned till rader som inte syns) --> Utsändning (enligt manualen) (kan vara) Mottagning (i verkligheten) --> (hasa ned ännu längre) --> Ljudalternativ --> Välj Ljudbeskrivning AV/PÅ (AV ger normalt ljud, PÅ ger Uppläst text)

    Samsung, variant 4: (om du har "Magic Remote", kan vara svåranvänd)
    Välj "Liten knapp på sidan av Magic Remote" som det står MUTE/AD på --> håll denna knapp nedtryckt en stund!?! --> Välj* Ljudbeskrivning AV/PÅ (AV ger normalt ljud, PÅ ger Uppläst text), * För att välja Ljudbeskrivning måste man dubbelklicka på mitten på den runda pekplattan .

    Om du som läser detta angående Samsungs TV-apparater, fortfarande inte hittar hur du kan stänga av funktionen Ljudbeskrivning, bör du kontakta Samsung Sverige på deras telefonnummer 0771-726786 Öppet må-fre 08:00–19:00, lör 10:00–15:00. Alternativt Lajvchatt http://www.samsung.com/se/info/contactus/ Måndag till fredag 8:00-19:00 samt lördagar 10:00-15:00.

    ----------------------------------------------------------------

    Hör gärna av dig igen om detta löste ditt problem eller inte.


    Med vänliga hälsningar,


    Johan Lindroos Utvecklingsingenjör, ljud
  • Hej, Tack för tips. Jag har varit i kontakt med Samsungs support idag. De har först guidat mig, utan bra resultat. Sedan var man in och fjärrstyrde och supportade min TV utan resultat. Till sist en återställning till fabriksinställningarna. Väntan i dryga tio minuter. Sedan nyinstallation av kanaler, men funktionen talande text är fortfarande på. Ringde supporten igen och trots ytterligare fjärrstyrning och rotande bland menyerna så var "spökrösten" kvar. Observera att jag ingenting gjort aktivt för att i något läge få frågan om jag ville nyttja tjänsten talande textremsa. Supporten gav upp, skulle återkomma. Så och gör jag i denna tråd om det blir någon ändring.
    Ola Sundqvist
  • Det var konstigt att inte Samsungs support lyckas hjälpa dig. Skicka ditt telefonnummer (kommer ej att publiceras) och modellbeteckningen på din TV, så kan jag med hjälp av nedladdad manual försöka guida dig rätt när du samtidigt är bredvid din TV.
    Johan Lindroos Utvecklingsingenjör, ljud
  • Hej,

    Är på jobbet nu. Samsung Modell:UE49KU6405U. Deras support skulle återkomma. Det var så att vissa menyer i setupen för ljud var "utgråade" som de uttryckte det, dvs gick inte att ändra eller ställa om i.
    Mitt telefonnummer är XXXX-XXXXXX.

    Är hemma efter 17.00

    Tack för hjälp
    Ola Sundqvist
  • Jag har kollat i manualen för din TV nu. Det är "Samsung variant 2" enligt ovan som är metoden det ska ställas in som på din TV. Prova detta ikväll, men om inte detta fungerar kan jag ringa upp dig.

    ---------------------------------------------
    Samsung, variant 2:
    MENU --> System --> Tillgänglighet --> Välj Ljudbeskrivning AV/PÅ (AV ger normalt ljud, PÅ ger Uppläst text)
    ---------------------------------------------

    Johan Lindroos Utvecklingsingenjör, ljud
  • Hej igen,
    Det är nog som du föreslår: "Samsung variant 2", problemet för mej är att Ljudbeskrivning är "utgråat" som supporten uttryckte det, dvs den går inte att röra/påverka. Får hoppas att de hör av sej.
    Ola Sundqvist
  • Hej igen,
    Nu vill Samsungs support veta vilken operatör som sänder. Detta för att kunna åtgärda "talande textremsa" Jag har svarat Vännäs-masten och Terracom. Rätta mej om jag har fel. Det ska inte vara så att Svt skyller mitt problem på min TV och den som producerat TVn skyller på den som sänder.
    Jag har inte på något sätt begärt "talande textremsa". Nu vill jag ha besked hur Svt vill göra i den här frågan.

    Ola Sundqvist
  • Hej igen,

    Samsungs support kunde inte hjälpa mej idag. Trots fjärrstyrning etc. De menade att det är den analoga signalen som på något vis tar över TVn. Ligger i sändningen, menar dom. Råder mej att butiken som sålt TV n tar in den och korsmatar med olika signaler, och om problemet består så är det just mitt ex av TV det är fel på. Låter som "the easy way", i och för sig, men inte otroligt. Jag ska prata med återförsäljaren.
    Trevlig helg!
    Ola Sundqvist

Kommentera eller skriv ett nytt inlägg

Ditt inlägg & namn blir synligt för alla.
Din e-post visas aldrig publikt. Läs vår policy