Wiveca Ringmar på Ekot talar föredömligt tydligt

Hej!
Så skönt att höra Wiveca Ringmar på Ekot igen! Hon är en av dom mycket få som pratar en förståelig svenska.
Att höra skåningar prata sitt nästan obegripliga språk är mycket enerverande.Jag menar att reportrar borde ha en skyldighet att försöka arbeta bort sin dialekt då dom pratar i riksradion. Jag tror att man förr i tiden var ålagd att prata rikssvenska som radiomedarbetare. Nu verkar det som en grej att prata den mest svårförståeliga av våra dialekter: skånska.
När jag ser på TV kan jag lägga till text. Det går ju inte på radion. Extra viktigt, alltså, att talet går fram.
Med vänlig hälsning
Gunnel, 75, och med åldern en aning hörselskadad

Kommentarer

  • Hej Gunnel!

    Jag framför ditt beröm till kollegerna på Ekot!

    Bra att du använder textfunktionen hos SVT. Eftersom Sveriges Radio har ljudet i fokus, fungerar vi inte speciellt väl för lyssnare med hörselnedsättningar, men det vill vi ändra på! Tillsammans med flera organisationer som jobbar med frågor som rör hörselskadade, kommer vi att börja transkribera vissa radioprogram, alltså kunna erbjuda ett text-stöd.

    Läs mer om detta här:
    Under hösten ska vi testa transkribering
    Jag tror att man förr i tiden var ålagd att prata rikssvenska som radiomedarbetare.
    Då behöver vi nog backa rätt långt tillbaka. En känd skånsk radioröst är Hasse Alfredsson, som började på dåvarande Radiotjänst i Stockholm 1956 ...

    Att det finns olika tankar kring dialekter respektive riksspråk i radion, är dock helt tydligt. I januari 1935 sändes i radion en diskussion om riksspråk och dialekter, som du kan lyssna på här:
    Språkstrider i radion

    Problemet för dig är alltså otydligt uttal - inte skånskan i sig, hoppas jag. Att inte förstå skånska, måste nämligen vara besvärligt. Skåne har varit en del av Sverige sedan freden i Roskilde 1658, så det är praktiskt att förstå lite skånska!

    Här tar (skåningarna) Nordegren & Epstein upp problemet:
    Lektion i skånska

    Som sagt, jag skickar vidare dina synpunkter till Ekot, ris som ros!
    Annika Webbmaster