Avbrott i direktlyssning, hemsidan

Efter att ha startat en webbsändning, i mitt fall oftast P1, så bryts uppspelningen efter en stund. Det kan handla om 20 sekunder eller ett par minuter. Laddar man om sidan och trycker på Play så startar det igen men kommer avbrytas så småningom igen. Uppträder på Chrome 86.0.4240.111 samt Edge 86.0.622.56 samt Firefox 81.0.2. Sitter på en Windows 10-maskin, 64-bit.

Kommentarer

  • Hej
    Kan du trycka F12 och clicka på 'console' och se om det dyker upp något felmeddelande när det stannar?

    mvh
  • Hej, japp följande kommer:

    hls-store.js:656 Uncaught TypeError: Cannot read property 'url' of undefined at a.<anonymous> (hls-store.js:656) at a.d.emit (hls.light.min.js:1) at a.trigger (hls.light.min.js:1) at n.u._handleManifestParsingError (hls.light.min.js:1) at n.u.loadsuccess (hls.light.min.js:1) at e.t.readystatechange (hls.light.min.js:1)
  • Tack!
    Det är några som rapporterar samma fel, vi gräver i det...

    mvh
  • Hej
    Har du fortfarande problem med att det stannar?

    mvh
  • Ja, tyvärr - har hänt tre gånger idag redan. Dock är det tomt på felmeddelanden i Console nu.
  • Tack, då får vi fortsätta gräva i det.

    mvh
  • Hej!

    Visst kvarstår felet? Eftersom vi fortfarande inte kunnat ringa in vad som är fel, vill jag först och främst tipsa om att lyssna med direktlänkar, som bör fungera utan avbrott:
    MP3-länkar till alla kanaler

    Allvarligt fel som drabbar få
    Detta fel drabbar så pass många lyssnare att det inte är en slump. Samtidigt är ni inte många och vi har inte lyckats återskapa detta själva. Att ni är relativt få är förstås igen tröst för er som är drabbade, och vi ser allvarligt på det.

    Vi arbetar för att få till en bättre loggning i vår spelare så att vi den vägen kan få en bild av felet, men det tar tid, och vi vill ju få ordning på detta snabbt!

    Gemensam nämnare?
    Jag tror att det finns någon gemensam nämnare hos er med felet- men den har vi inte hittat än! Vi tycker att vi har uteslutit webbläsaren, uppkopplingen och operatören - så vad är det? Hjälp oss att få e tydligare bild:
    • Ungefär när började detta problem?
    • Ibland kan du lyssna en längre tid. Hur länge då som mest? Hur ofta fungerar det lite bättre? (En gång av tio? Mer sällan?)
    • När ljudet har tystnat: är knappen i spelaren "play-knapp" (som den är när ljudet är pauserat) eller i "paus-knapp" (som den ser ut när ni spelar kanalen)?
    • Det går att backa upp till tre timmar i "direkt-strömmen". Uppstår detta fel om du testar att backa? (Testa med en halv minut eller så, om du inte vill känna dig för vilsen i tiden!)
    • Blir det samma fel ifall du väljer begränsad ljudkvalitet (se min beskrivning i en annan tråd den 26 november)
    • Var i världen befinner du er? (Om Sverige, vilken kommun?)
    • Använder du appen Sveriges Radio Play för Android eller Ios? Ger det samma fel?
    • Om Sveriges Radio Play fungerar bra, får du detta fel på sverigesradio.se i samma mobils webbläsare?
    Svara på det du kan. Det bättre att vi får svar på det som är lätt att besvara, än att du inte svarar alls för att du fastnar på någon punkt.

    Tack för hjälp att kartlägga detta!
    Annika Webbmaster
  • Hans har rapporterat in ett fel som absolut kan ha med det ni beskriver att göra, men tills vidare felsöker jag det som två separata problem, ett med avbrott i webbläsaren (eventuellt endast på Windows) och ett med avbrott vid casting:
    Avbrott, strömmat P1 (Chromecast Audio)

    Intressant, och helt oväntat för min del, berättar han att han inte får denna typ av avbrott när han lyssnar direkt på "P2 Musik", den kanal som du får på hemsidan om du inte specifikt väljer "P2 Språk och Musik".

    Har du möjlighet att testa om "ditt fel" uppträder på uppträder även på P2?
    Annika Webbmaster
  • Ledsen för sen återkoppling.

    Problemen fortsätter, satt och lyssnade på P1 via Chrome nu på morgonen.
    Försök #1. Gick ca 3 minuter innan streamen stoppade (glömde timer).
    Försök #2. 38 sekunder
    Försök #3. 6m 40s

    I samtliga fall såg det ut som streamen fortsatte, dvs vibrerande "paus-knapp".

    Slog över och testade direktlänkar via WMP.

    Försök #1. Gick ca 15 minuter sedan stopp (glömde timer)
    Försök #2. 5m 33s
    Försök #3. 18m 02s

    Så ingen skillnad på funktion på webcast kontra stream verkar det som.

    P2 (Chrome)
    Gick 30 minuter utan problem, avbröt manuellt.

    P3
    Försök #1.17s
    Försök #2. 1m 35s
    Försök #3. 4m 08s

    * Testade även med begränsad ljudkvalitet efter ovan test men fick avbrot ändå efter ca 2 minuter så verkar inte ha något med problemet att göra.
    * Verkar vara problem i flera kanaler förutom P2 (till synes)
    * Bor i Härryda kommun.
    * Uppkopplad via Bahnhof, fiber. 250/100.
    * Har testat via appen på en android Samsung S20 utan problem (+25 min)
    * Har testat att lyssna på ett par minuter tillbaka i sändningen men avbryts ändå.
  • Tack för väldigt viktig återkoppling!

    Uppdatering som väntar?
    Av er som fått felet i webbläsaren på Windows, verkar det ha upphört hos ett par lyssnare någon gång mellan jul och nyår.

    Grundproblemet från vår sida är dock inte löst, men något, kanske en automatisk uppdatering av exempelvis antivirus-programmet hos dem, har gjort att avbrotten upphört. Om du har en "väntande uppdatering" som laddats hem strax innan årsskiftet men du inte har installerat än, så vore det naturligtvis intressant att se ifall den hjälper dig!

    Direktlänkar i WMP förbryllar
    Det du rapporterar in avvek från det jag hade förväntat mig på en viktig punkt:

    Slog över och testade direktlänkar via WMP.

    Försök #1. Gick ca 15 minuter sedan stopp (glömde timer)
    Försök #2. 5m 33s
    Försök #3. 18m 02s
    Att direktlänkarna får felet stämmer inte med det mönster jag sett hos andra och förbryllar mig, i synnerhet eftersom du konstaterat att P2 inte är drabbat, vilket pekar på att det bör vara samma fel hos oss som ställer till det för dig, och det felet inte "ska" finnas i de ljudströmmar WMP använder! (Kanske är WMP-felet ett separat problem?)

    Om du har möjlighet, vore det intressant att se om denna P1-länk fungerar bättre (samt förstås skönt om vi hittar ett sätt att lyssna via datorn!):
    https://sverigesradio.se/topsy/direkt/132-hi.mp3

    P1-länken på sidan MP3-länkar till alla kanaler ser nästan likadan ut, men slutar med /132-hi-mp3.m3u, vilket är "en spellista som startar P1-strömmen", medan den nya länken går direkt till ljudströmmen.

    P1 via Tunein?
    Om även den nya länken ger problem i WMP, så testa om P1 hos Tunein fungerar bättre:
    https://tunein.com/radio/P1-924-s25059/

    Drabbar "FM-kanaler"
    Felet drabbar P1, P3 och P4-kanalerna, alltså kanaler som även sänds i FM, medan webbkanaler som P4 Plus och Ekot sänder direkt inte påverkas.

    "P2 på webben" är en webbkanal rent tekniskt och skiljer sig från "P2 i FM" genom att webbens P2 sänder musik när P2 i FM sänder innehåll på andra språk. Vi har även en kanal på webben som motsvarar "P2 i FM" som vi kallar P2 Språk och musik och jag tror att den får samma fel som P1 och P3.

    Som sagt, tack för viktig återkoppling!
    Annika Webbmaster
  • Denna verkar funka utan avbrott: https://sverigesradio.se/topsy/direkt/132-hi.mp3

    Skall testa TuneIn men misstänker att den kommer fungera bra.
  • Tack för återkopplingen!

    Skön att du nu har ett sätt att ta del av innehållet.

    Varför det fungerar bättre utan "m3u-kontainern" begriper jag inte. Det vore logiskt om det var problem att starta ett ljud, eftersom m3u-filen i praktiken är en minimal textfil som berättar vilken ljudström som ska hämtas. Att läsa in den har ett fåtal plattformar problem med ... Men när denna väl är inläst, ska det egentligen tuffa på.

    Min bästa gissning (verkligen en gissning) är att WMP "tappar tråden" försöker läsa in data på nytt för att fortsätta spela. Då kanske det extra momentet att koda av M3U-filen gör att det tar lite för lång tid och det uppstår avbrott.

    Återkom gärna om du testar Tunein, även om jag egentligen inte vet hur vi bör tolka resultatet oavsett om det fungerar eller inte :/ Den länk Tunein använder är snarlik den du nu kan spela upp utan problem och kommer från samma server. Däremot blir det ju en annan spelare än WMP, men om den är mer eller mindre avbrotts-benägen vet jag inte.
    Annika Webbmaster
  • Har lyssnat en lång stund med TuneIn på morgonen utan avbrott.
  • Tack. Om inte annat är det ju bra att veta för att kunna tipsa andra besökare med liknande problem. Den länken är nog mer användarvänlig än direktlänkarna.

    Som sagt är du dock den ende lyssnare jag varit i kontakt med där felet kvarstår sedan någon förändring i julas
    Annika Webbmaster
  • Hej! De senaste dagarna har jag haft problem med att lyssningen per dator (Windows/Firefox) avbryts. Inte så stort problem eftersom det går att "låtsasstänga av" och starta igen - men rätt ofta? Det här är mer en rapportering än en fråga om hjälp ;-)
  • Hej.
    Samma sak här, tror det började krånga igår.
    Ubuntu och stoppar lite slummässigt både i FF och Chrome.

  • Samma här, Chrome/Safari i macOS.

    Flera rader av:
    [Error] Failed to load resource: cannot decode raw data (p3-audio=192000.m3u8, line 0)
  • Japp, noterade liknande fel hos mig nu. Kommer en burst av dessa:

    Media resource blob:https://sverigesradio.se/6c22ab30-d309-44d2-af55-005a1e734f09 could not be decoded.

    Och då stannar det. Gick över till Chrome på Android och stannar där också.
    Så kan utesluta OS, webläsare, VPN nu. Sitter på Telia fiber.

    Nu bytte jag till appen i android telefonen och efter 5 min så började den också strula nu precis :-(

    Då kvarstår TuneIn på assistenten, annars blir det att dra fram FM antennen igen :-/
  • Tack för rapporter!

    Vi felsöker för fullt.

    Se om ni kan lyssna genom direktlänkarna på denna sida, som använder en annan teknik än ljudströmmarna på hemsidan:
    https://sverigesradio.se/artikel/3771842

    Den tekniska information om felmeddelanden som vi fått är värdefull, och jag återkommer med information (och säkert med frågor) så snart jag hinner!
    Annika Webbmaster
  • Hej!

    Felet kvarstår (om inget hänt sedan jag senast kollade), och vi kan återskapa det själva.

    Det verka, som ni redan konstaterat i denna tråd, inte vara relaterat till typ av uppkoppling och det uppträder på alla plattformar där vi använder en viss teknik, HTTP Live Streaming  (HLS). Tyvärr är det våra största mobilappar, hemsidan i de flesta webbläsare och ytterligare ett par av våra tjänster.

    Efterhandslyssningen av avsnitt påverkas inte, så om ni får problem när ni lyssnar på enskilda program snarare än kanaler, vill vi veta det!

    HLS-tekniken används däremot inte av exempelvis Tunein och inte heller med de direktlänkar jag tipsade om tidigare idag, så det bör gå att hitta alternativa sätt att ta del av era favoritkanaler, oavsett vad ni har för datorer, mobiler eller annat ni vill lyssna med. Hör av er om ni behöver tips.

    Vi vill självfallet lösa detta så snabbt vi kan, och tills det är gjort, vill vi hjälpa er att lyssna på alternativa sätt

    Jag har frågor också:
    • Vilken eller vilka kanaler har du fått problemet med?
    • Ingår "inslag av andra problem än avbrott", som missljud, hackigt ljud, fel volym ...?
    Tack för att ni rapporterat in detta!
    Annika Webbmaster
  • Hej igen!

    Felet ska nu vara löst. Om det kvarstår hos någon av er, så hojta till och berätta vilken kanal det gäller!
    Annika Webbmaster
  • Tack för infon Annika.
    TuneIn funkat bra hela eftermiddagen men nu tillbaka på sr.se och verkar lovande!
  • Hej, felet är kvar på P1 på sajten som tidigare rapporterat.
  • Hej
    Jag undrar om inte ditt problem kan vara ett annat problem som vi upptäckt med webbspelaren, som för de flesta visar sig när de pausar.
    Vi vet vad felet är, så vi kommer att lösa den så snart vi kan.

    mvh