Ändra volym i Apple Watch + AirPlay går ej

Tack för att ni försöker få ljudinställningen i Apple Watch att fungera.
1. Fint med siffror och %, men det går fortfarande inte att ändra volymen från en Watch när man spelar SR Play på externa högtalare via Airplay. Jag använder en iPhone X och en Apple Watch series 4, båda med senaste versioner av operativsystemet.
2. Om jag fick ett inkommande telefonsamtal till min iPhone dämpades volymen i Airplayuppspelningen i högtalarna i tidigare versioner av SR Play. Nu sker ingen dämpning alls.
Mvh Bengt

Kommentarer

  • Hej Bengt!

    Frågan om de inkommande samtalen som inte bryter ljudet tittar vi på. För frågan om volymreglage via Apple Watch via Airplay har jag några saker jag vill veta mer om:
    1. Påverkas volymen i de externa högtalarna om du ändrar via din Iphone?
    2. Är det något problem att reglera volymen ifall du inte spelar upp i dessa högtalare?
    3. Går det att reglera ljudet från Apple Watch till dessa högtalare med andra appar?
    Tack för att du snabbt rapporterade in detta!

    Annika Webbmaster
  • Annika,
    Svar på dina frågor:
    1. Ja
    2. Om jag spelar SR Play i min iPhone så kan jag reglera volymen via Apple Watch (men det sker med en viss fördröjning (som är ok))
    3. Vet ej
    Tack för att du vill lösa det här problemet!
    Mvh
    Bengt
  • Tack!

    Jag är osäker på om det går att sänka "i två led", alltså från Apple Watch via mobilen till högtalarna, men tar reda på det.

    Problemet med att ljudet inte bryts vid samtal har utvecklarna börjat kolla på.
    Annika Webbmaster
  • Hej igen!

    När det gäller fördröjningen i reglaget, så beror det på att vi har gjort en lösning som ska fungera även med de tidigaste Apple Watch, och den lösningen tyvärr inte är "mer primitiv" än om vi hade byggt med stöd enbart för nyare versioner. Bra att du tycker att den är okej trots allt!

    Utvecklarna misstänkte att det även är därför det inte går att reglera högtalarna hela vägen, men ska se om det går att lösa utan att "överge" de äldsta Apple Watch.
    Annika Webbmaster
  • Tack för att ni försöker fixa det.
    Mvh Bengt
  • Problemet med att ljudet inte bryts vid samtal med Airplay beror på att Airplay 2, som introducerades för några månader sedan, har det som en ny "finess".
    Vi har testat med bland annat Spotify och Apples egna appar och även där fortsätter ljudet (med samma volym) när ett samtal tas emot.
    Citat från Appleinsider:
    AirPlay is also now more independent. Instead of constantly being interrupted by a phone call, a game, or a video, AirPlay 2 can continue to stream in spite of all of this. These annoyances have plagued users for ages and these tweaks make it much more usable, especially compared to other smart speakers.

    Sällan har uttrycket "It's not a bug, it's a feature" varit mer relevat.
    Annika Webbmaster