VMA fungerar inte med VoiceOver i SR Play

När jag använder appen med IOS inbyggda talsyntes så får jag problem med VMA som visas längst upp i appen:
- Klickar jag på felmeddelandet så säger VoiceOver "Program knapp2 av 2" istället för att säga "Viktigt meddelande".
- Bara när jag kommer in på sidan läses "Viktigt meddelande upp" men sen verkar det inte gå att få fram.
- Det går inte att klicka på krysset för att ta bort meddelandet. Det borde bådegå att klicka på krysset och att svepa med fingret för attstega igenom objekt på sidan och när man har valt krysset klicka. Men inget av detta fungerar.

Vänligensläpp inte ny funktionalitet utan att ha testat att den fungerar med VoiceOver.

Kommentarer

  • Stort tack för att du rapporterade in detta!

    Tillgänglighet i allmänhet och för en så viktig funktion som VMA i synnerhet, är otroligt viktigt, så det här kommer vi att se över omgående!
    Annika Webbmaster
  • Vi undersöker!

    Vi har inte gjort några förändringar som vi tror påverkar detta, men det kan vara ett problem som uppstått med Ios 13 som kom tidigare i höst.

    Har du uppgraderat till det operativsystemet?
    Annika Webbmaster
  • Ja, jag har senaste versionen av IOS som jag tror kom i förra veckan. Och senaste version av SR Play.

  • Testade lite mer nu och jag kan klicka på och stega fram till både "Nya avsnitt" och "Program" -knapparna t.ex. på Min sida, trots att VMA ligger ovanpå. knapparna.
    När jag klickar på någon av knapparna så öppnars dock VMA:n, oavsett vilken av knapparna jag klickar på.

    Så VMA:n ligger ovanpå knapparna, men ändå inte :-)
    Och som sagt var går den inte att ta bort.
  • Tack för kompletterande information. Jag hör om mina kolleger har lyckats återskapa felet!
    Annika Webbmaster
  • Hej Christian!

    Jag håller på att följa upp de tillgänglighetsbuggar vi fått inrapporterade. VMA-buggen ska vara löst sedan någon version tillbaka. Hör av dig ifall någon del av problemet kvarstår. (I och med att vi får VMA sporadiskt, är detta lite knepigare att testa än till exempel hur en knapp läses upp.)

    Återkoppling på de andra buggar du har rapporterat in i forumet och på din mer generella kritik kring att det varit tillgänglighetsproblem av en typ som vi borde ha fångat upp själva innan release, kommer i anslutning till respektive forumtråd.
    Annika Webbmaster