Visa mer info i webbspelaren

När man spelar radio i webbspelaren och önskar se mer information, t.ex. vilket stycke som just nu spelas så utnyttjas platsen i fönstret otroligt dåligt:

Jag vet ju att det finns massor av mer information som egentligen borde synas efter "..." men det får inte plats eftersom utrymmet är begränsat till den där lilla rutan.
Det finns ju dock oceaner av plats att visa mycket, mycket mer information än så här. Nog borde rutan för "spelas nu" kunna vara avsevärt mycket större utan att det blir ett problem? Oftast finns ju ingen omslagsbild så den kan man helt skippa i mitt tycke.
Just på P2 är detta rätt irriterande eftersom informationen ofta är väldigt lång från er databas. Det innebär ju att om man hör något man gillar och vill snabbt se vad det är för stycke så ser man ibland bara en del av ett dirigent-namn eller orkester-namn och inte ett spår av vilket stycke det är. Då får man gå över till att leta i spellistorna för programmet. Visst, det går också, men känns lite som att gå över ån efter vatten när det borde kunna stå direkt där!
Det är ju samma problem i apparna också, men där kan jag förstå att utrymmet är mer begränsat även om det borde gå att lösa där med.

Kommentarer

  • Hej Partrik!

    Vi håller som bäst på att bygga om spelaren rätt rejält, ett arbete som dock sker lite mer försiktigt (är lika med långsamt) än vanligt, i och med att vi inte vill riskera att förstöra någon funktionalitet, nu när radion, både som underhållning och informationskälla, är extra viktig för många isolerade. Den information och de funktioner som finns där idag, kommer alltså att utökas framöver.

    Utvecklingen av spelarens funktioner och design kommer att ske stegvis under de kommande månaderna. Du som besöker oss kommer givetvis kunna fortsätta lyssna på våra kanaler, program och klipp under utvecklingsperioden, men kanske kommer du märka att spelaren ser annorlunda ut från en dag till en annan.

    Läs mer här:
    Spelaren är vår viktigaste funktion på sverigesradio.se

    Håll ut. Spelaren kommer att bli bättre!

    Fast helt bra blir den nog aldrig ... Till exempel pratade jag med kollegerna som utvecklar appen om att kompositören vanligen är minst lika relevant i P2 som artisten, och en utmaning där är att de system vi hämtar information från behöver byggas om, eftersom dessa "system-flöden" är anpassade för populärmusik där det oftast är artisten som är det centrala. (På webben kan vi hämta informationen på ett lite annat vis och därmed vara mer flexibla).

    Det är våra egna system apparna använder,och det går förstås att lösa - men är mer komplext än om det bara vore att bocka i en ruta och ändra vilken information som ska visas var ...

    Tack för att du vill hjälpa oss att förbättra sajten!
    Annika Webbmaster
  • Jo, jag misstänkte att det var lite klurigare 😀
    Om jag minns rätt så "rullade" texten i rutan förr, även det är ju bättre än den synnerligen avkortade text som får plats nu.
    Menmen, jag nöjer mig med att det jobbas på det. Bra också att man är medveten om att just P2 har lite andra behov än populärmusik-kanalerna.

    //Patrik

  • Var det inte något system från Tyskland Sveriges Radio använde för ljuddistribution? Om det är Sveriges Radio som byggt systemen själva så skulle de knappast vara inriktade på populärmusik tänker jag mig.

  • Var det inte något system från Tyskland Sveriges Radio använde för ljuddistribution?
    Vi har mängder av tekniska system. Ett centralt är DigaSystem, gemenligen kallat Digas, som är ett redigerings- och utsändningssystem. Det är skapat av ett tyskt företag. Kan det vara detta du tänker på, i och med att i kom in på ämnet i slutet av denna långa tråd?

    Just musikinformation hämtas från tre olika håll (och här tantgissar jag lite, eftersom jag missade den dragning de kolleger som arbetar med just musiksystemen höll för min arbetsgrupp, därmed kan min uppfattning vara föråldrad).

    Det viktigaste, mest korrekta och långsiktiga, är musikrapporterings-systemet som ska redovisa exakt vilket stycke, från vilken inspelning som sändes exakt när. Inklusive när det repriserats. Fungerar bra för alla typer av program - under förutsättning att redaktionerna musikrapporterar som de ska (vilket ligger i allas intresse, för det är genom den upphovsmännen får rätt betalt).

    Det systemet har vi försökt "gifta ihop" med en del andra system, så att den kan hämta den information som vi ändå lägger ini Digas för att vi ska spela upp rätt låtar i radioprogrammet. Från Digas kan info hämtas momentant för de flesta program. Dock inte för repriser där musiken liksom ligger inbakad i den färdiga ljudfilen, eller om en del av programmet hämtar musiken på annat vis. Som här. Program som samsänds i två kanaler får också problem med att hämta rätt data medan programmet sänds, men där blir det korrekt i låtlistan 10 minuter efter sändning ungefär.

    Ett tredje system är ett ACR-system, som "lyssnar av" och identifierar låtarna vi sänder. Det systemet fungerar riktigt bra med "bred" musik, men förväxlar ibland olika inspelningar av samma stycke, om de är lika varandra. Att skilja versionen av Nothing compares 2U med Sinead O’Connor från Prince original-version, är nog inget problem, men systemet kan nog inte plocka ut vilken inspelning av Verdis Te Deum som spelas, utan "hugger till med första bästa". Eller ... oftast blir det rätt, men oftast duger inte. Så P2 har plockat bort den funktionen helt. Att redovisa snabbt men få fel solist eller fel orkester är sämre än att dröja lite och få rätt.

    (Båda de metoder som identifierar och visar upp musiken momentant, ska naturligtvis inaktiveras för Melodikrysset ...)
    Om det är Sveriges Radio som byggt systemen själva så skulle de knappast vara inriktade på populärmusik tänker jag mig.
    Åjo. Vi sänder närmare 40 kanaler på webben. Majoriteten av dessa (till exempel 25 lokala P4-kanaler) spelar populärmusik.

    Även funktioner vi själva utvecklar anpassas för att passa majoriteten av vårt innehåll, med möjlighet att slipa på dem så att de passar det övriga, snarare än att alla kanaler ska få vänta på att vi utvecklar och utvecklar och aldrig kommer ut med något - i väntan på att det ska bli riktigt bra för alla.
    Annika Webbmaster
  • Ok, tack för genomgången. Jag vet inte om jag förstår detaljerna i hur systemen samarbetar i processen över tid, men det är ju en utgångspunkt.

    I tråden du refererar nämns ENPS, Digas och Isidor. Sedan tillkommer ett "musikrapporteringssystem" (om det inte är detta som kallas Isidor) som ev. har skapats av Sveriges Radio som en slags stämpelklocka för underlag för ersättning till upphovsrättsinnehavare. Musikrapporteringssystemet hämtar alltså in information från strömningssystemet Digas, både momentant och med komplettering efter spelning, och kompletteras i viss mån av ett ACR-system. Om detta täcker in all musikredovisning framgår inte riktigt, annars så tillkommer väl ett steg med manuell granskning och korrigering.

    Det är lite bedrövande att läsa hur en skattefinansierad verksamhet har fokuserat sina verksamhetsprocesser på upphovsrättslig ekonomi och intressen från externa lobbygrupper till den grad att detta har blivit en styrande faktor för informationsarkitekturen.

    Motsvarande funktionalitet för innehållsredovisning av material utan externa upphovsrättsliga intressen är därmed eftersatt, vilket förklarar varför vi inte får se några tidslänkningar eller innehållsförteckningar för merparten talade program och sändningar i P1 eller klassiska verk i P2.

    Det jag fortfarande inte förstår riktigt heller är varför man inte från början tog med i specifikationerna hur information för klassisk musik skulle hanteras.
  • Nu vet jag inte riktigt hur jag ska svara, för jag tycker att det är frustrerande att de försök jag gör att öka vår transparens så ofta leder till att du missförstår det jag skrivit och liksom tolkar allt ur en extremt kritisk synvinkel.

    Kritiska ögon behövs. Vi ska inte leka med lyssnarnas pengar och lägga dessa på dumheter. Men om du kritiserar allt vi skriver, går det ju inte att skilja ut den kritik som är berättigad från den som inte är det. Jag gör ett nytt försök, men kan inte lägga så mycket mer tid på att reda ut det ytterligare om du har följdfrågor därefter ...
    Jag vet inte om jag förstår detaljerna i hur systemen samarbetar i processen över tid, men det är ju en utgångspunkt.
    I och med att jag själv inte är så insatt i processen att jag kan förklara den ordentligt, är det stor risk för missförstånd. Här har jag beskrivit samma sak som ovan, men formulerat om vissa partier. Jag vet inte om det blev klarare?
    Sedan tillkommer ett "musikrapporteringssystem" (om det inte är detta som kallas Isidor)...
    Isidor är vårt egenutvecklade CMS:
    Journalisternas arbetsverktyg Isidor har fått nya kläder
    Musikrapporteringssystemet hämtar alltså in information från strömningssystemet Digas, både momentant och med komplettering efter spelning ...
    Här var jag otydlig. Musikrapporteringssystemet och Digas pratar med varandra, men det jag avsåg med att information från Digas visas momentant handlar om vad som syns i exempelvis spelaren på webben och i den information som kan erhållas genom vårt API:
    https://sverigesradio.se/api/documentation/v2/metoder/musik.html

    De uppgifter Digas levererar är alltid korrekta - men endast kompletta för program som är "voice track-shower", där musikspåren ligger som egna poster i Digas. Det gör att en sån lösning funkar väl för P4 Plus (utom vid repriser av äldre program) och för Radioapans knattekanal, kanaler som nästan helt går via Digas.

    Så snart en redaktion har musikrapporterat (vilket kan och bör göras innan sändning om avsnittet är förproducerat), kommer dock informationen i en kanals eller ett programs låtlista på webben (och just-nu-info i spelaren) att ersättas med data från musikrapporten. Den är lika korrekt som information från Digas, men mer komplett, eftersom alla program ska ingå.
    ...och kompletteras i viss mån av ett ACR-system.
    ACR-systemet är en fall back-lösning för lyssnarna. Den har inget att skaffa med vår musikrapportering, utan levererar information om vad som spelas just och vad som har spelats - när den informationen inte går att hämta från musikrapporten eller via Digas.

    I och med att ACR inte uppfyller de krav P2:s lyssnare har på kvalitet, har kollegerna på P2 nyligen valt att sluta använda sig av denna tjänst. Det gör att flera program där vi tidigare har haft opålitlig information under sändning, nu saknar realtidsinfo i spelaren. Många drabbade program (som Klassisk morgon från klockan 7.30, Klassisk förmiddag och P2 på hemväg) är livesändningar där informationen kommer ut på webben tio minuter efter sändningen i samband med musikrapporteringen.
    Det är lite bedrövande att läsa hur en skattefinansierad verksamhet har fokuserat sina verksamhetsprocesser på upphovsrättslig ekonomi och intressen från externa lobbygrupper till den grad att detta har blivit en styrande faktor för informationsarkitekturen.
    1. Att vi rättar oss efter rådande lagstiftning och därför har ett system för att enkelt redovisa vilken musik vi spelar, är inte på minsta vis något jag tycker är konstigt. Tycker du?
    2. Att det systemet även kan förse webben med data är ett faktum. Vad är det kontroversiella i att vi vill återanvända denna information så att den även kommer lyssnare till godo?
    3. Att intressen från externa lobbygrupper skulle styra hur vi bygger informationsstrukturen är en ren vantolkning av det jag skrivit. Kanske var jag otydlig.
    Motsvarande funktionalitet för innehållsredovisning av material utan externa upphovsrättsliga intressen är därmed eftersatt, vilket förklarar varför vi inte får se några tidslänkningar eller innehållsförteckningar för merparten talade program och sändningar i P1 ...
    Att få veta vad det är för musik vi spelar är inget behov någon lobbygrupp hittat på, utan något våra lyssnare efterfrågar.

    Många lyssnare efterlyser även en bättre beskrivning av när och hur de separata inslagen i ett visst program sänds. Det måste bli enklare att dela eller hitta tillbaka till ett enskilt inslag. Internt är den funktionen extremt efterfrågad, eftersom varje lokal P4-kanal dagligen får hjälpa lyssnare att hitta ett visst inslag. Så behovet är stort, men jagcser inte varför det ska ställas mot behovet av snabb och korrekt information om vad vi spelar för musik, för det finns inget motsatsförhållande. Båda sakerna behövs naturligtvis. Att vi sedan inte kan lösa båda problemen samtidigt är inte så märkligt.
     eller innehållsförteckningar för ... klassiska verk i P2.
    Beskriv problemet så att jag förstår det, eftersom jag inte riktig förstår vad du avser.

    Det problem trådstartaren Patrik tog upp är inte ett P2-problem utan drabbar demokratiskt även kanaler som P4 Plus, P3 och Din Gata. Vilket absolut gör det värre, i och med att fler lyssnare påverkas. Men att det skulle bero på negativ särbehandling av klassisk musik är nonsens.

    För övrigt är väl klassisk musik och deras upphovsmän också upphovsrättsliga intressenterna. Liksom dramatiker, översättare, författare och regissörer. Varför klassisk musik skulle hamna på undantag när att vi ger upphovsmännen den ersättning de ska ha, förstår jag inte.

    Därefter tog jag själv upp att vi i appen hämtar samma parametrar från API:t för alla kanaler, och visar artisten, inte kompositören, oavsett om det är Klassisk morgon eller Svensktoppen vi sänder. Jag tror dock att jag hade fel där! I P2 verkar vi prioritera kompositör/tonsättare framför artist när jag nu kollar. (Det kan återstå ställen där vi behöver korrigera hur vi redovisar detta.)

    Jag hoppas att jag lyckades förklara bättre hur det fungerar denna gång!
    Annika Webbmaster
  • (Jag arkiverar tråden.)
    Annika Webbmaster
  • Whoa!
    Det här eskalerade långt bortom vad jag hade för avsikt med frågan! :-O
    Att det var komplicerat hade jag lite på känn, men min huvudsakliga åsikt i frågan var att om man bara utökade utrymmet som hänvisas till informationen om "nuvarande låt" i webbspelaren så skulle troligen mer information komma med alldeles utan att man behöver i grunden göra om Sveriges Radios IT-system!
    Det hade ju räckt att "mer" info kom med, att det är exakt formaterat och vackert att titta på är i min värld av underordnad betydelse.
    Att SR måste rapportera spelad musik är sannerligen ingen skum verksamhet. Som medlem i SAMI själv så ser jag det som alldeles nödvändigt. ;-)