Visa datum för artiklar i nyhetslistan

Hej, på förstasidan med nyhetslistan vore det bra om man kunde se datum för artikelinläggens publicering eller uppdatering. Särskilt för relaterade artiklar som visas i anslutning till en huvudartikel så kan det bli missledande.

Exempelvis på dagens förstasida visas aktuella nyheter om tågförseningar och IT-attacker, med en relaterad artikel "It-attack bakom tågförseningar" (fig 1).

Är man inte uppmärksam när man går in på artikeln så är det lätt att tro att den hör till det aktuella nyhetsflödet, och inte är över ett och ett halvt år gammal som visar sig vara fallet (fig 2).

Jag förstår inte poängen med att utelämna en sådan i hög grad väsentlig information när det gäller förmedling av nyheter. Kan någon ge en förklaring till varför Sveriges Radio anser att datumen inte ska visas i nyhetslistningen?

Se även: https://kundo.se/org/sverigesradio/d/publiceringstid-pa-forstasidan/

Fig. 1:

Fig. 2:

Kommentarer

  • Hej Johannes!

    Vilket bra (eller snarare dåligt) exempel!

    Jag har skickat det vidare till de kolleger som arbetar med sajtens form och funktion, för här är det inte bara förvirrande, utan blir helt fel.

    Tack!
    Annika Webbmaster
  • Hej!
    Det vore om man kan se datum , veckonummer och  även klockslag och vädret . Nästan lägst ner på första sidan.