Vilken musik spelas?

på många utländska radiokanaler annonseras i displayen vad som spelas för tillfället, ibland visas oxå skivomslaget. Varför inte hos SR?

Kommentarer

  • SR hade set tidigare, men man vill väl inte erbjuda det och lyssnarna bra service. Vem vet!
  • Superirriterande. Jag har tjatat på SR i flera år men dom vägrar göra något åt det ! Sååå dåligt !

  • Hej,
    Var hittar man vilken musik som spelas i P3?
    Alltså vid vilken tid spelades en viss låt?
  • Hej allesamman och förlåt det sena svaret!

    Bengt:
    Du hittar P3:s låtlistor här.

    Johnny, Peter och Dan:
    Tack för att ni är på oss om den här frågan! Detta gäller alltså informationen ni ser i "externa tjänster", den typ av spelare som inte hämtar länkarna till kanalerna direkt från oss, utan från en databas med många olika kanaler (exempelvis Tunein eller Airable).

    Som Peter skriver har vi haft tjänsten tidigare. Däremot hänger jag inte med i resonemanget om att vi inte vill erbjuda lyssnarna en bra service. Varför skulle vi inte vilja det?

    Det här är min bild:
    Den tjänst som vävde ihop musik-information med själva ljudströmmarna så att den hängde med som "metadata", plockades bort i samband med ett teknikbyte för ett par år sedan. Tanken var att den snart skulle återinföras, men av olika skäl blev det inte så.

    Om jag ska spekulera lite i vad dröjsmålet beror på så är min analys "oklart ansvar". Det är en webbtjänst, men den används inte av våra egna plattformar, som hämtar den här typen av information via andra system. De "självständiga utvecklingsteam" som arbetar med appen, hemsidan och andra Sveriges Radio-tjänster har inte behov av att laga den trasiga metadata-funktionen.

    Även om detta inte fungerar perfekt (i synnerhet i P2 saknas information för vissa sändningar), så fungerar vårt interna system bra för de flesta program. Vi kan alltså se information om låtarna på hemsidan och i appen Sveriges Radio Play.

    Att våra utvecklingsteam inte har något eget behov av denna metadata är en förklaring till varför det dröjt, däremot är det ingen ursäkt för att vi inte återställt tjänsten. Både lyssnare och kolleger, inte minst musikläggarna, tycker ju att det är tråkigt att låtinformation saknas utanför våra egna plattformar. Att hjälpa lyssnare att upptäcka låtar och artister är en del av vårt public service-uppdrag och det blir inte mindre viktigt för att ni lyssnar på oss via en extern tjänst!

    Jag har trott att vi har varit på väg att lösa problemet vid ett par tillfällen. Ena gången tror jag att vi gjorde det för svårt för oss, genom att vi bakade ihop frågan om webbströmmarnas metadata med det behov av att visa samma information som finns i FM-mottagare med RDS-funktion. Frågan blev för stor och svår att lösa (tror jag), och det blev aldrig någon ny tjänst för metadata i webbströmmar.

    Så våra "utvecklings-team" eller kolleger som arbetar med FM-tjänster är inte rätt väg att gå. Jag har därför nu tagit reda på vilken kollega som bör "äga denna fråga" och ska kontakta honom så att han är medveten om problemet. (Han är emellertid ledig nu - just juli är en månad när folk har en tendens att vara det ...)

    Tills detta är löst är mitt bästa tips att gå till den aktuella kanalens hemsida (fungerar även i mobilen) där du alltså oftast kan se vilken musik som spelas i kanalen just nu.

    Vi ska alltså lösa detta. Det ligger i vårt eget intresse. Men snabbt har det inte gått hittills, så jag tackar för påminnelsen och hoppas kunna få hjulen i rörelse på nytt!
    Annika Webbmaster
  • Något nytt i frågan? Jag lyssnar väldigt mycket på P4-plus på plattformarna tysk internetradio, Android Auto och GoogleHome/TuneIn och på alla dessa får man bara tramstexten "Musiken du saknat-P4 Plus".
    100-tals och åter 100-tals låtar som strömmas ut 24/7 anonymt och enda sättet att få reda på vad som spelas är att försöka hålla reda på den muntliga av-annonseringen som dyker upp ibland. Verkligen "B" och 80-tal 🙁
  • Hej Danne och förlåt att svaret dröjt!

    Detta har hänt sedan senast:
    1. Den kollega jag trodde var rätt person, var inte rätt
    2. Jag har hittat en annan kollega och beskrivit problemet - samt ett annat problem ("att du som möjligen äger frågan inte känner till problemet och jag som ser problemet inte har förklarat det bra nog")
    3. Han har återkommit och bett mig att förtydliga vissa saker
    Och där (november) har det tillfälligt avstannat, helt enkelt för att jag tappat den bollen. Men med din påminnelse kommer jag att plocka upp den igen och se vilka av hans frågor jag kan besvara så att bollen kommer i rullning igen.

    Du skriver om tre plattformar, tysk internetradio, Android Auto och GoogleHome/TuneIn.

    • För internet-radion är du helt låst till den tjänst de använder (troligen Tunein eller Airable), där meta-data saknas
    • Med Android Auto undrar jag om du använder Sveriges Radio Play, som sedan ett halvår fungerar med Android Auto? Om musikinformationen inte finns med där, så behöver vi lösa det, och det kan förhoppningsvis gå snabbare än att lösa det sega ärendet med andra plattformar
    • Med Google Home vill jag tipsa om att vi har en egen tjänst. Den når du genom att säga "Hej Google, prata med Sveriges Radio" och sedan "Spela P4 Plus". Jag vet inte om låtarna syns i den, men du ska kunna fråga Vilken låt är det här? och få veta det!

    Annika Webbmaster
  • Med Android Auto undrar jag om du använder Sveriges Radio Play, som sedan ett halvår fungerar med Android Auto? Om musikinformationen inte finns med där, så behöver vi lösa det, och det kan förhoppningsvis gå snabbare än att lösa det sega ärendet med andra plattformar
    Vi visar kanalnamn och programnamn i Android Auto, men tyvärr inte vilken musik som spels i en kanal. Jag tar därför med det som ett önskemål inför framtida utveckling!
    Annika Webbmaster
  • Vad synd. Hoppas det händer något snart. Jätteirriterande att inte se låtar och artister i speciellt P4 Plus som ju spottar ut ett Stooort antal låtar 24-7.
    Och att fråga "Hej Google vad heter låten" som du skrev någonstans fungerar inte! Det blir bara knäpp tyst - i alla fall på min Lenovo Google klockradio !
  • "Hej Google Vilken låt är det här?"  reulterar bara i knäpp-svaret: "Du lyssnar på musiken på P4-Plus" - precis som jag inte visste det.
    Samma problem som med de obefinliga ID-taggarna alltså överallt. De visar ju oxå något intetsägande typ "Du lyssnar på musiken på P4-Plus" istället för låt och artist !
  • Hej igen Danne!

    "Hej Google Vilken låt är det här?"  reulterar bara i knäpp-svaret: "Du lyssnar på musiken på P4-Plus" - precis som jag inte visste det.
    Så blir det med P4 Plus via Tunein, men inte i vår egen tjänst.

    Med en Lenovo-klockradio kan du dock tyvärr inte lyssna på P4 Plus genom att "prata med Sveriges Radio", eftersom Google Assistant inte är fullt integrerad. Det problemet har du skrivit om i en annan tråd, och för att det inte ska bli för rörigt, felsöker vi det felet här:
    Lenovo smart högtalare spelar upp tystnad
    Annika Webbmaster