Musikinformation som saknas

Kan det bero på brister i min utrustning eller inställning eller är det så er app funkar? Isf önskar jag att den uppdateras så att den inf alltid visas.

Kommentarer

  • Hej!

    Jag utgår från att du lyssnar på P2 för detta är ett känt problem som drabbar just den kanalen, och svarar utifrån det. Har jag fel, så berätta vilken kanal det är du lyssnar på, så får vi undersöka vad som i så fall ligger bakom detta.

    Ett välkänt P2-problem
    Tyvärr kommer detta att fortsätta ett tag framöver. P2 har nämligen slutat att använda sig av ett "reservsystem", eftersom det inte fungerade tillräckligt bra, vilket påverkar bland annat det program som sändes strax innan du skrev hit, Klassisk morgon.

    Korrekta låtlistor för sista delen av Klassisk morgon syns inte i spelaren och kommer ut på webben först cirka tio minuter efter programmets slut, vilket innebär runt klockan 10.10. Jag ska försöka förklara vad detta beror på, med förbehållet att jag kan ha missförstått.

    Informationen i låtlistorna kommer från tre olika system:

    1. Musikrapportering
    Det viktigaste är den musikrapportering som görs för alla våra program. Huvudsyftet är att kompositörer, musiker och andra upphovsmän ska få rätt ersättning, men informationen om musiken vi spelat "återanvänder vi" i låtlistorna som lyssnare får på webben.

    Detta fungerar fortfarande som det ska för Klassisk morgon, och detta system gör att vi har korrekt information tillgänglig ungefär tio minuter efter sändning.

    2. Ett sändande system
    Informationen om den musik vi spelar finns även i ett tekniskt system där vissa radioprogram skapas. Det gör att det går att hämta rätt information "i realtid" och fungerar som det ska med den första delen av Klassisk morgon, fram till 7.30 (som under Jack Lantz sändningstid i morse).

    Den sista delen av programmet (när Pernilla Eskilsdotter tog över) sänds dock inte ut på samma vis rent tekniskt, utan sänds direkt från Norrköping. Då kan musikinformationen inte hämtas i realtid, utan först efter musikrapporteringen.

    3. ACR, ett reservsystemet som "gissar"
    För att få ut musikinformation även för de program som inte använder "det sedvanliga utsändningssystemet" har vi ett ACR-system, som "lyssnar av" och identifierar musiken vi sänder. Det systemet fungerar bra med populärmusik, (men kan förväxla olika versioner av samma låt).

    Att skilja mellan Sinead O’Connors version av Nothing compares 2Uoch Prince original-version, är nog inget problem. Även om det står att det är den skiva hon spelade in 1990, fastän det i själva verket var en inspelning från 1994, så har lyssnarna (oftast) inte något problem med det. I synnerhet eftersom det strax efter sändning blir rätt, då det vi musikrapporterar alltid är korrekt version och övertrumfar ACR-informationen ifall de två systemen "tycker olika".

    Däremot kan systemet inte alltid plocka ut vilken inspelning av Verdis Te Deum som spelas, utan "hugger till med första bästa". Och då kanske det (hypotetiskt exempel) står att det är en inspelning från Metropolitan 1963 med en viss dirigent, trots att det är från Berwaldhallen 1978 med en helt annan, alltså information som helt enkelt är fel.

    P2 har därför tagit bort denna ACR-funktion helt, medan den finns kvar på P4 och andra kanaler med populärmusik. Att redovisa snabbt men med risk att få fel solist eller fel orkester är sämre än att dröja lite och få allt rätt, när det gäller P2:s utbud.

    Och Klassisk förmiddag?
    Just nu sänds Klassisk förmiddag - och inte heller här ser vi någon musikinformation - trots att detta program rent tekniskt fungerar som den del av Klassisk morgon som Jack Lantz sände och musikinformation borde kunna komma ut samtidigt som vi lyssnar!

    Här beror felet på att vi har två olika P2-kanaler, dels den du hör i appen och på webben om du väljer P2, och dels en kanal som vi kallar P2 Språk och Musik och som motsvarar det P2 som sänds i FM i större delen av landet, där musikinnehåll växlar med språkprogram.

    Av något skäl som jag inte känner till men som är svårt att ändra, hämtas musikens information från "fel kanal". I och med att de flesta som lyssnar direkt, gör det genom att välja kanalen P2, ser vi därför ingen låtinformation. Om du istället väljer att starta en där kanalen P2 Språk och musik, exempelvis från denna sida https://sverigesradio.se/kanaler , får du korrekt information i spelaren. Detta är något vi arbetar för att förbättra.

    Hoppas att denna förklaring redde ut mer än vad den trasslade till det.
    Annika Webbmaster
  • Hej Annika,
    Vilket fantastiskt detaljerat och pedagogisk svar! Och snabbt! Började nästan skratta! Missförstå mig icke - är mycket tacksam.
    Ja det är P2 och upplever precis det du beskriver. Tusen tack!
    Mvh

  • Tack själv!
    Och snabbt! Började nästan skratta!
    Skratta på du 😀

    Jag fuskade. Jag har en gång i tiden lagt ned tid på att svara detaljerat på en liknande fråga. Det svar jag då skrev, återanvände jag. (Och det har jag dessutom gjort ett par gånger ...)

    Varje gång jag gör så, är det dock något som behöver skruvas på. Här var det framförallt att du, till skillnad från de flesta som har hört av sig om saknad information, inte lyssnade på Klassisk morgon när du skrev - och det tackar jag för, eftersom det fick mig att kika på varför det saknas korrekt info även hos Klassisk förmiddag.

    Detta i sin tur har dock gjort mig nyfiken på om det kan finnas musik-information även för den del av Klassisk morgon som idag sänds direkt från Norrköping - men i "den andra P2-kanalen" P2 Språk och Musik, vilket jag ska undersöka - imorgon.

    Om jag har missat att informationen finns i den andra kanalen, kommer jag dels att leta upp de lyssnare som tidigare hört av sig om Klassisk morgon och berätta detta, men även försäkra mig om att de kolleger som arbetar för att lösa detta har korrekt information.

    För detta problem bör vi lösa så snart det bara går.
    Annika Webbmaster
  • Jättebra & lycka till med problemlösningen!
    Mvh
    M
  • Hej,
    finns det någon tidsplan för när ni ska införa ett fungerande system för visning av musikinnehållet direkt i spelaren online, så som många andra kanaler (läs utländska) ? Varför tar ni inte ett studiebesök hos DR Köpenhamn, dom ligger och har alltid legat långt framme beträffande radio. Jag erinrar mig införandet av pilottonsystemet på 70-talet, men det har jag redan ältat om i en annan tråd...
    Vore kul om ni kom tillskott nu, jag lyssnar med stor behållning på AAC/320 kbps kanalen sedan jag blev informerad om den, tack.
  • Hej Åke!

    Jag skrev till dig i en annan tråd i december:
    Det pågår ett projekt för att modernisera vår streamingmiljö, och en av de saker vi tänker förbättra är just att "få in metadata" (alltså bland annat information om verken) direkt i ljudströmmen, så vi arbetar för att lösa detta, men det dröjer tyvärr innan det märks hos oss som lyssnar.
    Kollegerna i det projektet har varit bra på att skicka uppdateringar om vad som händer, men tyvärr har jag inte hunnit läsa igenom dessa, så jag tar reda på hur det går med projektet i stort och i synnerhet möjligheten att se låtinformation.

    Utan att kolla upp detta, kan jag dock tänka mig att det kommer att dröja relativt lång tid innan du kan se låtinformation i spelaren. Det du kan göra redan idag, är att se informationen på annat vis. Om du har en mobil, kan du lägga en genväg till denna sida på skärmen, så blir det som en "app" där du får information om vad som spelas just nu i P2:
    P2:s spellista

    Jag vet att det inte är bästa möjliga lösning, men det är det bästa jag kan bidra med här och nu. Hör av dig om du vill veta mer i detalj hur du gör detta!
    Annika Webbmaster
  • Hej
    Jo jag använder spellistorna men det är att gå över ån efter vatten.
    Varför ägna år av arbete för att uppfinna hjulet igen när ni kan hämta kundkap i morgon hos bolag som vet hur man gör i detalj. Det är en gåta eller handlar det om att ni inte har rätt medel?
    Exakt samma beteende som med FM/FM kompandersystemet som det aldrig blev nåt av.
    Åke
  • Jo jag använder spellistorna men det är att gå över ån efter vatten.
     Bra att du har hittat den metoden i alla fall!
    Varför ägna år av arbete för att uppfinna hjulet igen när ni kan hämta kundkap i morgon hos bolag som vet hur man gör i detalj. Det är en gåta eller handlar det om att ni inte har rätt medel?
    Vi använder en helt annat "huvudteknik" för utsändningen av våra kanaler, HLS, som ger möjlighet till adaptiv streaming och gör att det går att pausera eller backa i en kanal. Metadata inbakad i själva ljudströmmen fungerar inte med denna teknik.

    Det är framförallt för er som lyssnar med direktlänkar som metadata i ljudströmmen skulle bli ett lyft! Vi har, som jag skrev i december, till för något år sedan själva haft en liknande funktion:
    Tidigare fanns det "metadata" om program och musik med i själva ljudströmmen, men den service som "klistrade dit den" slutade fungera vid ett teknikskifte, och av olika skäl har tjänsten inte återställts.
    Eftersom våra egna appar och hemsidan, där vi har den största delen av den digitala lyssningen, använder en annan tjänst för att hämta samma information (och alltså inte ens kan använda "metadata i själva ljudströmen"), har våra huvudplattformar fortsatt att visa musikinformation. De flesta lyssnare (och de flesta av mina kolleger) har alltså inte märkt att vi har tappat en viktig funktion, och det har bidragit till att detta förbättringsområde har prioriterats ned.

    Det teknikskifte vi nu står inför, är betydligt mer omfattande än att lägga dit metadata för externa plattformar, och de viktigaste förbättringarna rör sådant som redundans som lyssnare inte märker av i vardagen (men där redundans ger färre driftproblem, så om vi hoppade över de bitarna skulle ni märka av det på ett negativt vis), skalbarhet och flexibilitet. Det är alltså inte att lösa problemet med just metadata som är svårt och tar tid, men vi kan inte ta på oss en kostnad för att lägga till metadata i våra direktströmmar idag, i och med att dessa kommer att bytas ut inom en förhållandevis snar framtid.

    Metadata ingår i de förbättringar som kommer, men det dröjer innan du kan märka av det. Jag brukar undvika att ge prognoser, men gör ett undantag här. Musikinformation inbakad i själva ljudströmmen kan komma ut till lyssnare allra tidigast i slutet av detta år, troligen senare än så, som det ser ut nu. Och tills dess är det ju bra att du vet att informationen finns på vår hemsida. (Om du vill hjälper jag dig gärna att skapa en snabb genväg dit, så att du når P2:s låtlista direkt från datorns eller mobilens skrivbord med ett knapptryck. Säg till i så fall!)
    Annika Webbmaster
  • Hej Annika,
    vad händer på fronten metadata- efter 1,5 år - har ni fått något på plats för att tillhandahålla detta i direktströmmad program som P2?
    Jag använder webkanalen http-live.sr.se/p2musik-aac-320 som ger mig bättre bandbredd, där går inte att spola osv- kan vi inte få metadata där i alla fall?
    Utländska kanaler för klassisk musik sänder alla metadata, i alla fall de 5-6 stycken jag använder tex "Klasu Pro" från Finland. Sänder 7/24 320 Kbps AAC.
    Ovan skriver du att i borde ha något på plats i slutet av 2022...?

    Mvh
    Åke
    Åke friman
  • Hej Åke!

    Annika är på semester denna vecka, jag ber henne återkomma till dig så fort hon är tillbaka. Jag är dessvärre inte lika kunnig i ämnet som min kollega och kan därför inte ge dig ett bra svar på hur arbetet med detta har framskridit.

    Tack för ditt tålamod!
    Ted Supportansvarig (ej kvar på Sveriges Radio)
  • Hej Åke och förlåt att svaret har dröjt!

    Sedan i tisdags har vi börjat sända ut P2 med en ny teknik, där metadata ingår i själva ljudströmmen. Jag har en länk som motsvarar https://http-live.sr.se/p2musik-aac-320. Den ser ut så här:
    https://kicki.sr.se/p2-aac-320

    Länken kanske kommer att ändras framöver och då hör jag av mig, men denna länk ger dig samma fina P2 i samma höga kvalitet som med den tidigare länken - men nu med musikinformation!

    Även kanalen P4 Plus och Radioapans knattekanal använder numera denna nya teknik. Övriga kanaler kommer framöver. Berätta gärna hur det fungerar hos dig!
    Annika Webbmaster
  • Hej Annika,
    stort tack för din återkoppling-och nu fungerar det!

    Lite trixande förstås innan jag fick fart på det bl.a. fick jag korrigera adressen en aning (http) pga. att min mediaspelare har några år på nacken- därtill visar den 64 Kbps men enligt källor förmår den spela 320. Ljudet är sagolikt-tack. Bilägger bild på hur det ser ut på displayen.

    Kanske jobbar ni på en bildbakgrund/logga också i likhet med de andra kanalerna jag nämnt som jag har bland mina favoriter tex se bilaga? Ingen stor fråga, jag är oerhört nöjd med att du fixat metadata till min favoritkanal. Ska bli intressant och se om lördagens repris av Text och musik hänger med i svängarna!

    Tack Annika

    Mvh
    Åke
    Åke Friman
  • Så bra att det fungerar relativt bra och att du kom ihåg att din mottagare inte kan hantera https!

    Bra med bilder som visar hur det blir! Att det står 64 kbps på denna 320 kbps-ström är ju helt fel, men samma fel fanns ju med vår tidigare ljudström och verkar vara något som drabbar även andra aktörer:
    I regularly play BBC radio AAC 320 kbps streams on the older Pioneer N-50 and its display incorrectly indicates 64 kbps. The same streams played through the foobar2000 software player show the correct 320 kbps bitrate and sound exactly the same as the N-50. So I suspect the N-50 is playing the streams correctly, but not displaying the correct bitrate for some reason.

    May be the N-70A has a similar problem.
    Pioneer N30 / N50 / N50A / N70 Discussion Thread | Page 24 | AVForums
    Vad detta beror på lämnar jag åt Pioneer att fundera över. (Hellre detta problem än det motsatta, det vill säga att det ser ut att vara 320 kbps men att det du hör är 64 kbps!)

    Vi skickar med en kanalbild, men det är möjligt att vi skickar bilden över https även i en http-ström alternativt att vi använder ett bildformat som din anläggning inte har stöd för. Jag har rapporterat det vidare til teknikerna med rekommendation att åtgärda ifall det är enkelt, men att släppa ifall det är mer invecklat. Även om vi förstås helst vill att P2 och Sveriges Radio som avsändare skall vara tydlig, så ska kan vi inte lägga några större resurser på att lösa ett skönhetsfel som bara drabbar en liten del av lyssnarna! Vi har trots allt ljudet i fokus på Sveriges Radio.
    jag är oerhört nöjd med att du fixat metadata till min favoritkanal
    Äras den som äras bör. Jag har inte fixat detta - utan är bara budbärare 😀 Men samtidigt är budbärare förstås viktiga, för den här typen av förbättringar blir ju värdelösa om lyssnarna inte får del av dem!
    Annika Webbmaster
  • Bildfrågan ... Har du hämtat de andra kanalerna från en databas, eller är någon annan kanal manuellt inlagd?

    Jag hade missförstått när jag trodde att kanalbilden kom med ljudströmmen. En kollega förklarade:
    Bilder brukar skickas av själva databasen (som tunein, mediaU eller frontier-nouva) och inte i strömmen, så lägger man till en URL själv till spelaren så blir det nog ingen fin liten bild..

    Annika Webbmaster
  • Hej igen Annika,
    Pioneer finns tyvärr inte längre sedan några år, köptes upp av Onkyo som jag tror också har problem.
    Tyvärr är jag hänvisad till ett ganska trist web-gränssnitt för att tex etablera mina "Favoriter" men det går. Utförlig manual. Styr spelaren och förstärkaren ( volymen) från en Pioneer app i telefonen eller paddan
    .
    Bilden du refererar till är hämtad just från appen i telefonen, kanalerna hämtas från "Internet", plockat och markerat som favoriter i appen som sparar detta i spelaren.
    Problemen eller svårigheterna börjar när jag ska lägga till en egen stream länk.

    Jag har huvudsakligen tre källor för musik, de ovan beskrivna, Spotify samt min NAS där alla rippade CD-skivor ligger samt de radioprogram jag spelat in på datorn, ofta sändningar från Berwaldhallen i SRP2 eller " Text och musik" med Erik Schüldt. Just genom den högupplösta länken, sparade som FLAC-filer för att tappa så lite som möjligt. Så Play-programmen är inte aktuella här...

    Testat lite idag och förstår att det ännu "haltar" lite- tex i morse efter 10 med Klassisk förmiddag visade metaströmmen " Sympfoni nr 2 i E-dur men inte kompositör..."

    Trevlig helg och igen tack för att allt går i rätt riktning!
    Åke
    Åke Friman
  • Symfoni nr 2 i E-dur utan kompositör säger ju inte så mycket ...I det här fallet var kompositören Yngve Sköld:
    Yngve Sköld – Wikipedia

    Jag har fullt upp just nu med att rätta till barnsjukdomar där våra nya ljudströmmar inte fungerar på enstaka plattformar, men när detta är löst, så kommer jag att se över hur vi får musikinformationen bättre!
    Annika Webbmaster
  • Hej igen Annika,
    vill på detta sätt tacka Dig för att du tagit SR in i 2000-talet med fint fungerande högupplöst SR P2 och med metadata!
    Fungerar klockrent!

    Stort tack!

    Åke
    Åke Friman
  • Men så glad jag blir!

    Detta kom väldigt lägligt, eftersom Zakarias Faust, som leder projektet med den nya teknik som gör att metadata nu återinförs, skriver en artikel om detta arbete för vårt intranät. Han kontaktade mig nyligen:
    Jag skulle gärna vilja ha med en eller två reaktioner från publiken. Har du något bra på lager?
    Och det har jag ju nu!

    Hoppas att det är okej om vi i så fall ändrar lite i ditt citat, så att det står "... tacka er för att ni tagit SR in i 2000-talet ...", eftersom just min roll i detta är blygsam. Det är Zakarias team som i första hand förtjänar vår tacksamhet!

    Två andra saker:
    1) Även P4 Plus och Knattekanalen finns nu i 320 kbps med metadata. Knattekanalen är du inte målgrupp för, men P4 Plus kanske kan vara intressant att lyssna på?

    För dig, som behöver http i början av länken, ser dessa länkar ut så här:Den P2-länk du fick börjar med http://kicki.sr.se, och har numera "egentligen" en adress som börjar http://live1.sr.se, men så vitt jag förstår behöver du inte ändra, eftersom kicki-länken också kommer att fungera framöver.

    2) Du noterade att musikinformationen i P2 ibland inte är så bra, och vi exempelvis har klassiska verk där kompositören saknas. Förmodligen är det då verk som våra system inte har registrerat korrekt som klassiska verk, och därför hanterar som populärmusik

    I populärmusik ska nämligen artisten, inte kompositören, visas. För Sakta vi gå genom sta'n är alltså artisterna Monica Zetterlund och Georg Riedel mer relevanta än kompositören Fred E Ahlert. För Symfoni Nr 2 c-moll är därenom kompositören Gustav Mahler mer relevant än att verket framförs av Benjamin Zander, Miah Persson, Sarah Connolly, Philharmonia Chorus & Orchestra (London).

    En kollega som arbetar med systemen för musikhantering har förklarat:
    I den klassiska musiken ska vi visa kompositör istället för artist. Det brukar fungera bra även vid livesändningar, men det finns olika tillfällen där systemet inte fångar upp att det är klassisk musik och orkestern därmed visas istället för kompositören. Som oftast när det kommer till låtlistor och information om vad som spelas just nu, beror det på vilken data vi får in för musiken. Data hämtas från flera olika system för att kunna ge våra lyssnare så bra och relevant information som möjligt. Just nu-informationen kan då först baseras på data från ett system där det inte är tydligt att det är ett klassiskt stycke och sen få en uppdatering som gör att det blir mer relevant i efterhand så att det är bättre presenterat i P2:s låtlista när programmet väl har sänts.
    Av den anledningen är det alltså bra att du har kvar en länk till P2:s låtlista på webben!
    Annika Webbmaster
  • Hej igen,
    det är helt OK att referera till mig med de ändring du föreslår, så roligt. Kanske ska det stå "in på 2000-talet" för korrekt svenska, inte "i"....? Är osäker.

    Stort tack för ditt utförliga svar och med alla förtydliganden. I min PC har jag länken "edge1.sr.se/p2-aac-320 " men i media-streamern den du refererar till. Ska idag ändra till den du anger, kanske kommer loggan tillbaka...?

    Jag har ju haft "Klassik Radio" från Tyskland lite som referens i mina diskussioner, en kanal jag lärde känna på FM-nätet i södra Tyskland där vi bodde 1991-1997, efter återkomsten till Sverige blev det via digital Satellit-radio (ADR) och nu webradio. De försvann plötsligt från den adress jag hade men efter att ha kontaktat dem fick jag ögonblickligt svar från deras teknik-avdelning med nya web-adresser, dock nu utan logga...(https://www.klassikradio.de/)
    Lite kuriosa.

    Ska kika på P4 Plus.

    Bästa hälsningar
    Åke

    Åke Friman
  • Den du nu har lagt in är en länk av den äldre sorten, och är inte den länk vi själva har tipsat om så den måste du ha hittat på annat håll!

    Jag tror inte att en ny länk ger dig P2:s logga, men den här adressen är den du bör använda, inte minst eftersom din nuvarande länk kommer att sluta fungera någon gång framöver:
    http://live1.sr.se/p2-aac-320

    En annan förbättring, som du inte har efterfrågat men som ändå kan vara intressant, är att de nya ljudströmmarna är "mer live" än de tidigare. Det finns alltid en viss fördröjning i internetlyssning jämfört med FM, men med de nya strömmarna är denna fördröjning på knappt 10 sekunder jämfört med cirka 1,5 minut tidigare. (Sedan kan det tillkomma ytterligare fördröjning för att den spelare du använder behöver läsa in en viss buffert innan den spelar upp kanalen.)

    Fördröjningen från vår sida går att dra ned ytterligare, men för de musikkanaler vi har i piloten finns det troligen inget sådant behov. Däremot kan det bli relevant exempelvis för P4-kanalerna vid sportsändningar.
    Annika Webbmaster
  • Hej Annika,

    faktum är att när jag ursprungligen la in "kicki" versionen ändrades den senare till den andra per automatik...? Eller var det "tjatte", minns inte längre.

    Nu har jag kämpat med Pioneer-gränssnittet och lagt in " http://live1.sr.se/p2-aac-320 " i stället. Funkar utmärkt. Men ingen logga som du skriver.

    Fördröjning utgör inget problem som jag ser det, FM radion är historia (bilen undantagen).

    /Åke
    Åke Friman
  • PS
    Förtydligande:

    När jag kollar web-varianten ser det ut så här....? Öppnar jag en ny websida och anger den adress du senast angav blir resultatet detsamma--edge osv
    DS

    Åke Friman
  • Ja, du har rätt!

    Jag rörde till det. De länkar som heter något med "edge" är den nya tekniken, men länkar som börjar live1.sr.se är bättre att använda, för de länkarna kommer att skicka dig vidare till en edge-adress, exempelvis den adress du först såg i din PC, edge1.sr.se/p2-aac-320, eller den adress vi ser på din bifogade bild, edge2.sr.se/p2-aac-320.
    Annika Webbmaster
  • Tack Annika, nu har vi allt på plats!

    Mvh
    Åke
    Åke Friman
  • Hej igen Annika,
    idag en annan fråga då metaströmmandet fungerar utmärkt tekniskt osv. men jag tror att bilagda kopia på gårdagens låtlista innehåller ett fel- tyvärr hann jag inte kolla metaströmmen men musiken som spelades med start 1845 var något annat än det som framgår av listan...för spelar jag det stycket tex på Spotify så som det är angivet i listan är det något helt annat....
    Rätt eller fel?
    Tacksam för din hjälp

    Mvh
    Åke

    Åke Friman
  • Du har helt rätt. När jag lyssnar på avsnittet som sändes, Japansk animé inspirerar unga att spela piano (Hemma i P2), så säger de (4 minuter och 20 sekunder in):
    Hemma i P2 inleddes med musik av Caroline Shaw denna onsdagskväll. Ett stråkarrangemang av hennes 'And the Swallow', som Julian Azkoul dirigerade. Vi hörde United Strings of Europe.
    Jag kontaktar redaktionen och berättar att det blivit fel i spellistan.

    Tack och god jul!
    Annika Webbmaster
  • Redaktionen hälsar och tackar. De ändrade i avsnittet och bytte ut första låten där de ursprungligen hade tänkt ha med Debussys verk. Allt blev ju bra, men de missade att uppdatera i ett tekniskt system, så låtlistan stämmer inte.

    Bra att du upptäckte felet! De ändrar.
    Annika Webbmaster
  • Tack Annika,
    suveränt och snabbt bra svar! Nu kämpar vi med stormen Pia som redan nått Skåne… tack för trådbunden radio hehe, förr blåste antennen ned emellanåt.
    Mvh
    Åke
    Åke Friman
  • Hej Annika,
    idag en lite annorlunda fråga: vi fastnade på direktsändningen från Malmö opera igår- kl. 1800 sändes operan "Turandot" och vi lyssnade förstås via länken edge1.sr.se/p2-aac-320.
    Johan Korsell var naturligtvis inblandad...

    Fantastisk föreställning men emellanåt hackade ljudet om än bara för någon del av en sekund, inte typ laggning utan mer som en störning. Det kunde gå några minuter mellan dessa korta störningar/avbrott. Vid några tillfällen upplevde jag en kraftig distorsion, när musiken var kraftig.

    Jag försöker förstå vad orsaken kan vara-sändning, fiberkabelnätet, mitt nätverk (router, switchar osv) eller min mottagare. Men jag har inte stött på detta så påtagligt tidigare.

    Några tips? Kanske kan du kolla med teknikerna, ni har ju säkert bandat föreställningen.

    Kan nämna att vid mycket populära TV-sändningar så upplever jag kraftig laggning till en början dvs bilden blir lågupplöst, antar att i mitt fall Tele2 server inte initialt orkar med distributionen helt ut av streamad TV men jag kan ju ha fel.

    Hör av Dig

    Mvh
    Åke
    Åke Friman
  • Hej igen Åke!

    Jag upprepar det jag svarade i oktober:
    De länkar som heter något med "edge" är den nya tekniken, men länkar som börjar live1.sr.se är bättre att använda, för de länkarna kommer att skicka dig vidare till en edge-adress, exempelvis den adress du först såg i din PC, edge1.sr.se/p2-aac-320, eller den adress vi ser på din bifogade bild, edge2.sr.se/p2-aac-320.
    https://live1.sr.se/p2-aac-320 (alternativt samma adress med http i början) är den länk jag rekommenderar för den nya tekniken med musikinformation. Med live1-länken istället för edge1 eller edge2, kommer du automatiskt till den del av den tekniska lösningen som har bäst kapacitet!

    I julas avslutades dock pilotprojektet för den nya streamingen med musikinformation. De flesta lyssnare använder åter vår vanliga streaming, alltså samma som P2 använde innan pilotprojektet. Den nya miljön är fortfarande aktiv, men vi har tyvärr inte lika bra övervakning av den tekniken. Om det uppstår problem, i synnerhet utanför kontorstid, så märker vi inte dessa.

    Därmed kan det vara bra att ha kvar den gamla länken till P2 i 320 som reserv:
    https://http-live.sr.se/p2musik-aac-320 (fungerar även med http först)

    När jag tipsade om den nya tekniken, hade jag inte förstått att pilotprojektet var tidsbegränsat och att den streaming-metoden är något vi har igång, men "vid sidan av vårt ordinarie utbud".

    I framtiden, kanske om ett par månader, kommer alla kanaler att gå över till den nya tekniken, men just nu är det alltså lite högre risk för avbrott på dessa strömmar än på den gamla länken https://http-live.sr.se/p2musik-aac-320. Med tanke på att just musikinformationen endast visas i de nya strömmarna och att detta är något du verkligen har efterlyst, så får du dock gärna fortsätta att lyssna via https://live1.sr.se/p2-aac-320, och larma oss om det blir problem (samt själv då växla över till https://http-live.sr.se/p2musik-aac-320, med bättre övervakning och driftsäkerhet).
    Annika Webbmaster
  • Hej igen!
    I mitt fall på datorn i webbgränssnittet så går Favoriten direkt till edge-varianten, det går inte att spara länken under https://live1.sr.se/p2-aac-320 även om det från början varit min ambition.

    I min streamtuner från Pioneer går det däremot bra (se bild) och det var alltså den jag använde när jag upplevde de problem med sändningen jag beskrev tidigare.

    Har du möjlighet att kommentera de iakttagelser jag gjorde på något sätt?
    Mvh
    Åke

    Åke Friman
  • Menar du att jag ska lägga upp den andra länken också i tunern och växla över om jag upplever störningar tex enligt ovan - har jag förstått dig rätt? Och tappar jag då metaströmningen?
    http://http-live.sr.se/p2musik-aac-320

    /Åke
    Åke Friman
  • Menar du att jag ska lägga upp den andra länken också i tunern och växla över om jag upplever störningar tex enligt ovan - har jag förstått dig rätt?
    Ja, det var detta jag menar. Och inte bara den typen av glitchar, det kan även uppstå avbrott. Om det blir någon form av problem så är det bra att ha ett enkelt sätt att nå en ordinarie strömmen!

    Sedan vet jag inte ifall det hade hjälpt vid lösdagens opera, eftersom jag inte vet om felet ens låghos oss, och om den i så fall hördes endast på nya plattformen eller om den märktes av överallt.
    Jag försöker förstå vad orsaken kan vara-sändning, fiberkabelnätet, mitt nätverk (router, switchar osv) eller min mottagare. Men jag har inte stött på detta så påtagligt tidigare.

    Några tips? Kanske kan du kolla med teknikerna, ni har ju säkert bandat föreställningen.
    Jag hör om de har någon idé.

    Sändningen går att lyssna på i efterhand här:
    Turandot direkt från Malmö opera 3 februari 2024

    Hörs samma problem i den filen? Om inte kanske du kan återfinna de partier där du minns att det var distorsion så att vi vet vid vilka tidpunkter vi behöver kolla upp det hela! Med en 180 minuter lång sändning där felet inte hörs hela tiden, är det bra att kunna ringa in det hela något.

    De korta störningarna skulle kunna vara en typ av synkroniseringsproblem som vi hade för många år sedan, men som jag inte har stött på på länge, och det vore intressant att se om detta endast fanns med i den nya strömmen, eller om den även märks i vanliga direktströmmen samt vid efterhandslyssning.
    Annika Webbmaster
  • Mycket stort tack för ditt svar- återkommer!
    Mvh
    Åke
    Åke Friman
  • God morgon Annika,
    jag har nu lyssnat igenom inspelningen från Turandot genom länken i ditt svar och noterar att störningarna jag skrev om är närvarande även där om än inte lika påtagliga som vid lyssnandet via edge1.sr.se/p2-aac-320. Ljudbilden är annorlunda (bättre) naturligtvis än i PC´ns högtalare. Störningarna är rätt påtagliga i framför allt tredje akten och repeterbara genom att backa med 15s verktyget. Här några tidpunkter som jag noterat från inspelningens 2h 27 min och 50 s

    1h.53m.41s
    1.55.30
    2.02.28
    2.04.57
    2.17.45
    2.20.10
    2.22.29

    Jag misstänker att det inte har med överföringen att göra utan har sitt ursprung i upptagningstekniken lokalt, det vore kul att få en kommentar från teknikerna på plats tex.
    Vore skönt att kunna utesluta de egna komponenterna.

    Jag har nu båda strömmarna inlagda i min Pioneer och får metaström på den ursprungliga enbart.

    /Åke

    Åke Friman
  • Tack!

    Hack i ljudet
    I och med att "glitcharna" hörs även i efterhand, håller jag med dig om att det låter som ett fel vid själva produktionen, och vi kan utesluta att det har med den nya streamingen att göra. För detta fel hade det alltså inte gjort någon skillnad om du hade bytt till vår ordinarie ljudström.

    Felet påminner om ett problem vi hade för flera år sedan där någon klocka i systemet inte var helt i synk, vilket ledde till 6 ms dropouts. Mycket ambitiös felsökning från lyssnarnas sida visade att felet inte bara hördes, utan var fullt mätbart:

    Det finnas säkert andra felkällor som kan ge liknande problem, men jag har tipsat teknikerna om att kika på det vi då kom fram till, eftersom det skulle kunna vara en liknande orsak nu.

    Missljud vid starkare partier
    Du skrev även:

    Vid några tillfällen upplevde jag en kraftig distorsion, när musiken var kraftig.
    Guida oss gärna till något parti där detta gick att höra under sändning. Om felet fotfarande hörs, så kan vi utesluta ett par felkällor som bara rör själva streamingen och fokusera på stegen tidigare i kedjan.

    Även om felet inte hörs i den ljudfil som ligger på webben, så har vi internt lite andra system vi kan lyssna i. Att då få veta ungefär i vilken del av dessa 2½ timmar vi bör spetsa öronen, är förstås bra!
    Annika Webbmaster
  • Tyvärr, just problemen med distorsion var nog kopplat till återgivning via lyssningen i direktsändningen i fredags kväll via web-länken med metaströmning. Tyvärr noterade jag inga klockslag då. Men i tredje akten där blåsinstrument som trombon användes kan man uppfatta missljud men det kan vara medvetet från orkestern, jag vet inte.

    Det vore kul med en feedback från den ljudtekniker som på plats i Malmö gjort bandningen och höra hans syn på saken, om han har glitcharna redan där är det väl en mikrofonfråga kanske.

    /Åke
    Åke Friman
  • Distorsionen kan bero på många saker. Det kan vara kodningen mot webben eller bero på att förbindelsen hackade just då. Utan tider att gå på får vi nog släppa det felet, men ha lite bevakning ifall det märks något liknande framöver.
    Vore skönt att kunna utesluta de egna komponenterna.
    Distorsionen kan jag inte uttala mig om, men tycker att det verkar ytterst osannolikt att du skulle ha ett problem som endast hade märkts vid ett tillfälle. Mer troligt är att det ligger på vår sida!

    För hacken kan vi däremot helt friskriva din anläggning. Dessa finns nämligen med redan på en referensbandning som skett tidigt i ljudkedjan, innan ljudet distribueras vidare till FM, DAB och olika webbformat. Tack för att du rapporterade in dem!
    Annika Webbmaster