Varför sänder ni sjöväder?

Hej!
En god vän och jag har diskuterat hur det kommer sig att sjöväderleksrapporten fortfarande sänds i radio, flera gånger om dagen. Idag borde det ju gå att hitta informationen på andra platser, tex via appar i smartphones. Har SR ett uppdrag att förmedla detaljerade sjöväderrapporter?

Kommentarer

  • Hej Mikael!

    Har SR ett uppdrag att förmedla detaljerade sjöväderrapporter?

    Intressant fråga, som jag inte riktigt hittar svaret på. Jag (webbmaster - detta är ett forum för teknisk support ...) svarar så gott jag kan, och om ni vill ha ett mer utförligt svar, får jag leta upp kolleger som vet mer, men kanske räcker mitt svar ...

    Förutom våra vanliga program, har vi en viktig kategori som är service. Till den räknar vi trafikinformation, evenemangstips, servicemeddelanden, Viktigt Meddelande till Allmänheten (VMA), programinformation och de separata väder- och sjörapporterna, alltså de som inte ingår i de vanliga nyheterna.

    VMA finns det tydliga regler kring, men jag vet inte om exempelvis sjövädret är reglerat i detalj. Jag har uppfattat att detta inte är reglerat i själva sändningstillståndet utan utformas i samarbete med andra myndigheter - som SMHI och Transportstyrelsen - och dessa avtal kan förstås påverkas av ny teknik. Men helt säker är jag inte ...

    Idag borde det ju gå att hitta informationen på andra platser, tex via appar i smartphones.

    Fast för den som befinner sig till sjöss fungerar inte alltid de tjänster som kräver någon form av uppkoppling. Där är radio-utsändningar säkrare ... Transportstyrelsen upplyser på sin hemsida om att det finns många olika sätt att ta del av sjörapporter, men skriver samtidigt:
    Den primära kanalen för sjö- och landväder är P1 som har flera längre sändningar under dagen. Väderprognoser ingår även i Ekots nyhetssändningar och i de lokala kanalernas nyhetssändningar på hel- och halvslag.
    Transportstyrelsen: Båtväder och navigationsvarningar

    Mer om sjörapporterna finns här:
    Wikipedia: Sjörapport

    Sedan finns det något lite tryggt i upprepningen av Tyska bukten, Fiskebankarna, Syd-Utsira ... Till och med för en över 50 år gammal rapport som här:
    Radiominne: Sjö- och väderleksrapporten

    Till och med lite suggestivt, vilket en fått en kreativ person att fläta samman sjövädret med elektronisk musik:
    https://youtu.be/0in18fF3itc

    Fast somliga lyssnare tycker inte att detta är rogivande. En lyssnare skrev för några veckor sedan:
    Förstår ni skräcken att t ex vakna till land- och sjöväderrapporterna (det absolut mest stressande som sänds i P1) istället för morgonekot?

    Hoppas att detta var svar på era funderingar, trots att jag egentligen inte är säker på något alls. (Mitt svar är ungefär som en väderprognos, med andra ord.)

    Annika Webbmaster
  • VI   FINNS FORTFARANDE !!!!! Vi som har med oss radio på kajakturer, batteriradio, för att lyssna på sjövädret. Och vandrar i väglöst land med dålig uppkoppling , med en liten batteriradio för att kolla kommande väder .                                            Jag har inte ens en smartphone , vill kunna ta del av samhällets service ändå !
  • Tack för den synpunkten!
    Annika Webbmaster
  • Och  vad säger MSB  om att SJÖVÄDRET inte skulle vara tillgängligt för  ALLA !      Bara för de som har smartphone   app    och täckning på mobilen för tillfället.