Varför försvinner program efter 30 dagar?

Hej,
jag undrar varför program äldre än 30 dagar tas bort från på sajten?
Sökte nyss efter gamla Kalejdoskop-program men hittade bara senaste månadens...
Mvh
Per

Kommentarer

  • Hej!

    Det beror på att våra avtal med de upphovsrättsliga organisationerna ser ut så. Vi har rätt att erbjuda lyssning på program med musik under 30 dagar, men om program ska ligga ute längre, behöver vi klippa bort musiken. Och det är ju fullt möjligt i till exempel Sommar & Vinter i P1, där vi har program som flera år gamla  där musiken är bortklippt.

    Men ett Kalejdoskop utan musik blir helt enkelt inte ett program vi tror att speciellt många lyssnare vill höra!

    Hoppas att detta var svar på din fråga! Som bonus får du ett par lyssnings-tips, som kanske kan passa dig som gillar Kalejdoskop ...
    Trevlig helg!
    Annika Webbmaster
  • Webbmaster-Annika kopierar in Pers svar, eftersom det hamnade på en annan sida i forumet.

    ------

    Tack,

    Men ett dåligt avtal enligt mitt förmenande. Om äldre program tilläts ligga kvar under längre tid så skulle man hinna lyssna på fler låtar som i sin tur skulle genera intresse för artisten och i förlängningen köp av dennes verk. Jag ser bara förlorare i ett avtal med detta upplägg.

    Vore intressant att höra hur de upphovsrättsliga organisationerna argumenterar för att denna lösning gynnar artisterna.

    Undrar också varför ni inte väljer en svarsadress i mejlkonversationen? Istället måste man krångla sig till sajten för att svara… inte så kundvänligt!

    Mvh

    Per Schunnesson
    Annika Webbmaster
  • Hej igen!

    En fråga i forumet besvaras i forumet
    Jag börjar med att svara på din sista fråga:
    Undrar också varför ni inte väljer en svarsadress i mejlkonversationen? Istället måste man krångla sig till sajten för att svara… inte så kundvänligt!

    Jag förstår att du tycker att detta är förvirrande, eftersom du tolkade mitt förra svar som ett mejl! Det var dock inte ett mejl i vanlig mening, utan en avisering om att du fått ett svar i forumet på webben. Som en extra service ingår svaret i dessa aviseringar. Den lyssnare som hör av sig hit och frågar "Varför fungerar inte länken från P2:s förstasida till P2 Världen?" och får ett svar i stil med "Tack, vi hade ett fel i koden och har ordnat det nu!" ska ju inte behöva gå till forumet för att kunna läsa svaret.

    Svaret är alltså skrivet i forumet, på den sida där du skrev frågan, och då är det kanske inte lika användarovänligt?

    Hjälp oss att bli tydligare

    Hur kan vi göra det tydligare att mitt svar till dig är skrivet på webben, utan att tappa bort den service det innebär att få svaret inkluderat i aviserings-mejlet? Om du kommer på en lösning på det, så för jag fram det till utvecklarna som arbetar med forumets funktioner!

    I aviseringen fanns det, förutom en kopia på svaret från mig, tre länkar:
    1. en blå textlänk med Gå till forumet för att svara
    2. en blå "knapp" eller ruta som hade texten Svara på inlägget
    3. en länkad rubrik (i de flesta e-postprogram med större typsnitt än övriga meddelandet) och texten "Varför tas program äldre än 30 dagar bort från sajten"
    Samtliga dessa leder till samma sida på webben, vilket är den sida jag svara på nu (även om du säkert först läser detta i "ett nytt mejl", eller snarare "en ny avisering i ditt e-postprogram")!

    Frågan om rättigheter
    Detta forum är till för att ge teknisk support på vår webbplats och våra appar, så dina reflexioner är lite utanför vad vi webbmastrar kan besvara.

    Om du vill höra hur upphovsrättsorganisationerna resonerar, så är det bättre att kontakta Copyswede:
    https://www.copyswede.se/kontakt/

    Trevlig helg och hoppas att mitt svar redde ut mer än vad det rörde ihop begreppen!
    Annika Webbmaster