Varför står inte hela texten med längre?

Förut kunde man läsa så gott som alla reportage helt och hållet, men nu finns det bara enstaka stödpunkter.
Varför kan man inte få läsa hela reportaget om man t.ex. tycker att det är svårt att höra?

Kommentarer

  • Hej Algot!

    Att nyhetstexterna är i punktform och kortare, är en del av ett arbete som vi kallar "ett nytt digitalt nyhetsuttryck". Det är dock inte den viktigaste förändringen. Det stora jobbet handlar om att ljudet måste vara självständigt, så att klippet i sig är begripligt för den som inte kan läsa texten eller se bilderna (oavsett om det är en synskadad lyssnare, en skärmlös plattform eller om mobilen ligger i fickan).

    Men en annan viktig del av vår digitala strategi är du ska förstå själva nyheten även om du inte kan lyssna.

    Här är ett exempel från P4 Dalarna, innan de skrev enligt denna metod:
    Ingen använder stora hoppbacken – hör varför

    Även då var det en kort text, men för att förstå nyheten krävdes att du lyssnade.

    De förändringar vi genomför ger oftast mindre text, men dessa korta texter är numera skrivna så att själva nyheten ska gå att ta del av även om det inte går att lyssna.

    Här kan du läsa mer om vilka tankar som ligger bakom förändringarna:
    Färre bokstäver och mer ljud

    Hoppas att det var svar på dina frågor!
    Annika Webbmaster