Varför slutar appen fungera så ofta?

Jag anser mig vara en tålmodig kvinna. Jag förstår atr teknik strular ibland och att oftast är det brukaren som är felet.
Men nu har jag felsökt in absurdum och har i mer än ett år haft problem med appen. Nu har jag en telefon som är spritt språngande ny och felet finns kvar. Jag upplever det inte i andra podspelare eller musikströmmningstjänster.
Ljudet börjar hacka och ibland efter ett tag slutar det helt. Ofta krashar appen när jag försöker starta igen efter detta. Det spelar ingen roll vilken telefon det är, vilken anslutning jag använder eller ens om jag laddat ner programmet. Hackandet finns alltid där.
Jag lyssnar otroligt mycket på P1 och kan inte för mitt liv begripa varför Sveriges Radio alltid krånglar. Snälla hjälp mig lösa problemet innan jag tvingas använda någon annan podlösning.

Kommentarer

  • Hej Malin,

    skulle du kunna kolla om det är så att din telefon har batterioptimering på för Sveriges Radio Play? Beroende på vilken tillverkare det är kan du behöva göra det här både i Androids egna inställningar och i tillverkarens inställningar. I Androids inställningar är det enklast att söka efter "Batterioptimering". Där kan du välja "Alla appar" och sen leta på Sveriges Radio Play. Om det står "Använder optimerad batteriförbrukning" under kan du klicka på den raden och välja "Optimera inte".

    Inställningarna kan se lite olika ut beroende på vilken version av Android du har, och man behöver ändra i både Androids och tillverkarens inställningar tyvärr. Om du behöver mer hjälp med att hitta inställningarna är det bara att berätta vad du har för telefon och version av Android så ska vi se om vi kan hitta rätt inställningar.
  • Hej och tack för ditt svar.

    Jag har gjort de föreslagna ändringarna och problemet kvarstår. Idag är problemet så stort att jag inte kunnat höra ett enda avsnitt. Inte ens när jag laddar ner ett avsnitt går det att lyssna.
    När jag läser recenssionerna av appen inser jag även att jag inte är ensam om problemet. Vad finns det kvar att testa?
  • Aj då!

    Det låter precis som ett fel jag undersöker som har drabbat Sara och Fredrik som båda har Samsung Galaxy (olika telefonmodeller) och Android 9:
    Hackar, låser sig (appen, Samsung)

    Har du också Samsung och Android 9? I så fall kanske vi kan stänga denna tråd och fortsätta felsökningen ihop med de andra drabbade lyssnarna?

    Innan helgen så ändrade Sara några inställningar under Enhetsvård - Batteri, och jag tar reda på om det blivit någon skillnad!
    Annika Webbmaster
  • Ja, jag har också Samsung.
    Väntar med spännig på om det här går att lösa.
    Peta in mig i lämplig tråd är du snäll.

    Malin
  • OBS: Detta är en inställning som inte hjälper. Jag låter ändå inlägget ligga kvar, så att det blir tydligt för både lyssnare och oss som arbetar här vad vi har testat och hur det fungerar!

    /Webbmaster-Annika

    Jag kanske har en lösning, men om den inte hjälper så hittar du till "den lämpliga tråden" genom länken här. Skriv något kort i den tråden:
    https://kundo.se/org/sverigesradio/d/hackar-laser-sig/
    (Jag låser inte den här tråden förrän jag sett att du skrivit något i den andra, och om det blir enklare för dig att fortsätta att skriva här, kan vi göra så.)

    Denna inställning hoppas jag kan hjälpa:

    1. Gå till Enhetsvård och välj Minne (bild 1)

    2. Under Minne klickar du på de tre punkterna (bild 2) och väljer Appar som inte övervakas (eller liknande)

    3. Se till att Sveriges Radio Play inte övervakas.
    Lycka till!
    Annika Webbmaster
  • Andra lyssnare har berättat att mitt tips på inställning ovan inte hjälper. Det skapar dessutom andra problem. Appen tystnade inte vid inkommande telefonsamtal!

    Om du redan gjort denna inställning, så ta bort vår app från "Appar som inte övervakas"! Hoppas att du inte drabbats av problem genom detta.
    Annika Webbmaster